تکنولوژی سخت افزار

واتسون IBM به عنوان بهترین دکترجهان

واتسون IBM به عنوان بهترین دکترجهان
نوشته شده توسط آزاده مختاری

موسسه IBM پیش بینی می کند که روزی شبکه های گسترده اطلاعات پزشکی به صورتی کاملا ایمن در فضای ابری ذخیره می شوند و با در نظر داشتن همین مساله قصددارد از ابررایانه خود یعنی واتسون برای تحلیل داده ها و ایجاد یک سیستم تازه ثبت اطلاعات استفاده کند که برای همه سیستم های سلامتی هم قابل استفاده باشد.

در ادامه در دیجی اسپارک به واتسون IBM به عنوان بهترین دکترجهان می‌پردازیم.

واتسون در حال حاضر قادربه جمع آوری اطلاعات پزشکی به مراتب بیشتر از انسان است. همچنین قادربه درک زبان طبیعی٬فرضیه سازی٬ارزیابی فرضیه ویادگیری فرضیه است وصرفا جهت جمع آوری داده ها طراحی نشده است.با توجه به تمرکز تیم روی یادگیری اطلاعات پزشکی واتسون وذخیره این اطلاعات احتمال این که واتسون به عنوان قوی ترین متخصص بیماری شناخته شود بسیار زیاد است.

 McAfee در وبلاگ خودش در مورد توانایی های دکترواتسون اینگونه می نویسد:

 تمام اطلاعات پزشکی را در دسترس دارد.با توجه حجم حافظه انسانی و فراموشی ممکن است پزشک متخصص چیزی را فراموش کرده باشد یا ازتغییرات جدید آگاه نباشد بنابراین واتسون فراموشی ندارد وتمام اطلاعات را درخود دارد. دکتر واتسون سوالات زیادی راجع به بیماری می پرسد وبا این سوالات که شاید بازی به نظر برسد بهترین تشخیص را می دهد.

 همیشه در دسترس است.دکترواتسون محدود به زمان یا مکان خاصی نیست وهرگز عصبی یا ناراحت نیست. هزینه یادگیری وآموزش دکترواتسون زیاد است وتمام این هزینه ها یک بار در طراحی آن انجام  می‌شود ولی برای بیمار هزینه کمی دارد. در هرنقطه از جهان که دسترسی به اینترنت و کامپیوتر و گوشی وجود داشته باشد دکتر واتسون در دسترس است ومی توان با دکتر واتسون در ارتباط بود.

بنابرگزارش مطرح شده در سال ۲۰۱۳برای یادگیری واتسون ازمجلات PubMedوMedlineاز تخصصی ترین مجلات درگروه پزشکی ومطالعه۲۵۰۰کتاب تخصصی پزشکی و۶۰۵۰۰پرونده پزشکی وصدها پزشک متخصص برای یادگیری واتسون استفاده شده است.

نحوه کار دکتر واتسون به این صورت است که ابتدا تمام علایم وعوامل مرتبط بابیماری را توصیف می کند.سپس واتسون با توجه به علایم وسابقه بیماری قبلی وستبقه بیماری خانوادگی وهمچنین با استفاده از فرضیه سازی و تحلیل فرضیه ها وثبت اطلاعات بیمار به تشخیص می‌پردازد. با توجه به اینکه واتسون اطلاعات خود را دایم به روز می کند واز سراسر دنیا اطلاعات پزشکی را از بهترین متخصصان جمع آوری می کند از بهترین متخصصان خواهدبود.

وال استریت در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که واتسون توانایی های زیادی دارد ولی استفاده از خدمات ارایه شده ومشتریان این ابر درکارهای روزانه بسیار اندک است.وبیشتر باید روی آینده این ابرها جهت کارهای اختصاصی استفاده کرد.

 Wellpointیکی از بهترین مراکز تشخیص سرطان با همکاری IBM وابر واتسون به تشخیص سرطان پرداخته است. ومعتقد است که واتسون بهتر ازپزشکان می‌تواند دراین زمینه موثررباشد.

 McAfee می گوید: تشخیص بیماری توسط دکتر واتسون خطرناک است و روزی که این قابلیت را داشته باشد به عنوان پزشک من در مراقبت های اولیه خواهد بود.

نتیجه گیری

با توجه به اطلاعات واتسون وفراگیرشدن استفاده از اینترنت که تمام جهان به دهکده ای کوچک تبدیل شده است جمع آوری تمام اطلاعات روی یک مرکز پزشکی بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.وبدون شک زودتر از زمان انتظار واتسون از بهترین متخصصان در حوزه پزشکی باشد.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه