تکنولوژی

پانسمان جدید برای تسریع دربهبود زخم دیابتی ها

نوشته شده توسط آزاده مختاری

بیماری دیابت بیماری شناخته شده ای است که به مرور زمان سبب آسب های جدی به بیمار می شود و در صورت کنترل نشدن ان می تواند سبب آسیب به بینایی و از دست دادن عضوی از بدن گردد. دانشمندان به تولید نوعی پانسمان جدید برای تسریع دربهبود زخم دیابتی ها پرداخته اند که در دیجی اسپارک به معرفی آن می پردازیم.

با توجه به این که دیابتی ها اکثرا دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند و یا محدودیت هایی در سیستم گردش خون دارند همواره در معرض خطر جدی ابتلا به عفونت حتی در کوچکترین زخم روی بدن خود هستند. به همین دلیل گروهی از دانشمندان دانشگاه اسکندریه مصر، وسیله ای برای تسریع بهبود این زخم ها ساخته اند.

بخش اصلی این مواد پانسمانی از نانو فیبری از جنس سلولز استات ساخته می شود. این ماده یک پلیمر نیمه مصنوعیِ ارزان قیمت است که موارد مصرف زیادی از جمله در فیلتر سیگار دارد. از آنجا که نانو فایبر دارای الکترون های آزاد است نانو ذرات نقره به راحتی به آن افزوده می شود. نقره دارای خواص ضد باکتری است اما مقادیر زیاد این فلز می تواند سمی باشد.

این پانسمان دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشد و مانع نفوذ آب به داخل زخم ها می گردد بنابراین اکسیزن کافی برای زخم مهیا می شود و مانع از عفونت زخم می گردد.

در آزمایشی که بر روی یک موش دیابتی دارای زخم های باز انجام شد محققان دریافتند که پانسمان های ساخته شده از این مواد باکتری ها را نابود می کند و می تواند تولید کلاژن را در پوست با سرعت بیشتری انجام دهد که هر کدام از این موارد باعث کاهش زمان بهبود زخم می شوند. همچنین شکل ظاهری بافت پوستی ترمیم شده در محل زخم در مقایسه با زخم های دیابتی دیگر، شباهت زیادی به پوست طبیعی دارد.

محققان و پزشکان امیدوارند با تولید انبوه این محصول بتوانند گام مهمی در کمک به دیابتی ها برداشته باشند و مشتریان زیادی را نیز جذب نمایند.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه