تکنولوژی

پیمودن فضا با بادبان های خورشیدی

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

LightSail یک پروژه غیر دولتی و پژوهشی است که هدف آن بررسی مزایای فنی و اقتصادی استفاده از بادبان های خورشیدی است که با استفاده از نور خورشید در فضا به پیش می رود. این فضاپیمای کوچک توانایی حمل بادبانی انعطاف پذیر به اندازه ۳۲ متر مربع را دارد که پس از رسیدن به مدار خود آنها را گشوده و بی کران فضا را می پیماید. بادبان های خورشیدی از نیروی خورشید به عنوان نیروی محرکه خود استفاده می کنند. نور از بسته های انرژی ای ساخته شده که به آن فوتون می گویند و از آنجایی که فوتون ها جرم ندارند، یک فوتون متحرک بسته ای از انرژی و ممنتوم است.

این بادبان ها، انرژی نور را با سطوح آینه ای بسیار سبک وزن خود در یافت می کنند. زمانی که نوربه بادبان می خورد بیشتر اندازه حرکت آن منتقل شده و بادبان را به جلو هل می دهد. برخلاف راکت ها که نیروی کوتاه مدتی را تولید می کنند، نیروی بادبان های خورشیدی پیوسته است البته با شتاب بسیار اندک. هر چند به مرور زمان بر سرعت فضاپیما نیز افزوده می شود. این اهواره پژوهشی چند هفته پس از پرتاب خود به فضا به دلیل مشکلات نرم افزاری قادر به ارتباط با زمین نبود، اما امروز این فضاپیما با موفقیت توانست بادبان های با شکوه خود را باز کند. البته این پروژه در مراحل اولیه خود قرار دارد و فقط قرار است امکان استقرار و ارتباط ماهواره ها را با استفاده از این تکنولوژی مورد بررسی قرار دهد تا برای ماموریت اصلی خود در سال آینده آماده شود.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه