آردوینو آردوینو Arduino Uno آموزش آردوینو پروژه های آردوینو پکیج سنسور آردوینو

آموزش ساخت مدار تشخیص شعله Flame Sensor از پکیج ۳۷ سنسور آردوینو

Arduino-Sensor-Kit-Flame-Module-digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

سنسورها در هوشمند سازی و ارتباط ماشین به ماشین بسیار اهمیت دارند. برای سنجش پارامترهای مختلف فیزیکی سنسورهای پرکاربردی ساخته‌ شده‌اند. در این آموزش با استفاده از سنسور گیرنده مادون قرمز IR شیوه ساخت آشکار ساز شعله آتش را بررسی می‌کنیم. شعله آتش امواج نورانی در طیف مختلفی تولید می‌کند. اینکه شعله مربوط به چه موادی باشد، این طیف و رنگ شعله آتش متفاوت می‌باشد. یکی از روش‌ها برای تشخیص شعله، سنجش میزان طیف مادون قرمز است. در این روش سنسور گیرنده امواج مادون قرمز باید مستقیما نور دریافتی از شعله آتش را دریافت کند. در ادامه آموزش ماژول تشخیص شعله با مرجع تخصصی آردوینو به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

ماژول تشخیص شعله Flame Sensor

آشکار ساز شعله توسط اشعه مادون قرمز اینفرارد که در ماژول تشخیص شعله Flame sensor قرار گرفته است ،در محدوده ۷۶۰ تا ۱۱۰۰ نانومتر عمل می‌کند. در واقع شعله آتش دارای فرکانس‌های نوری مختلفی است. در ساختار ماژول تشخیص شعله از تراشه LM393 استفاده شده است. توسط این تراشه ولتاژ آفست مدار کاهش یافته و پارامتر ها را به برد میکرو ارسال خواهد کرد. بر روی ماژول تشخیص شعله یک مولتی ترن قرار گرفته است. با تنظیم حساسیت ماژول توسط مولتی ترن خروجی آنالوگ ماژول تغییر خواهد کرد. ماژول تشخیص شعله Flame sensor دارای ۴ پایه به ترتیب DO , GND , VCC , AO می‌باشد. پایه DO پایه دیجیتال ماژول تشخیص شعله و پایه AO پایه آنالوگ ماژول تشخیص شعله می‌باشد.

 

هدف آموزش ماژول تشخیص شعله

با استفاده از ماژول تشخیص شعله Flame sensor مادون قرمز و ماژول ال ای دی RGB SMD با تحریک سنسور تغییرات خروجی را مشاهده خواهیم کرد. با تحریک سنسور و ایجاد شعله در برابر آن، ماژول تشخیص شعله Flame sensor توسط سنسور گیرنده مادون قرمز که بر روی برد تعبیه شده است، مقادیر خروجی را خوانده و در سریال مانیتور نمایش می‌دهد. در ادامه به بررسی اتصالات و وسایل مورد نیاز خواهیم پرداخت.

 

ماژول LED RGB SMD

ماژول SMD Color دارای یک ال ای دی سه رنگ RGB با چهار پایه جهت کنترل رنگ و تولید رنگ‌های متفاوت می‌باشد. ال ای دی RGB از سه رنگ RED,BLUE,GREEN تشکیل شده است که از ترکیب این سه رنگ می‌تواند بیش از ۱۶ میلیون رنگ را تولید کند. سه رنگ آبی ،قرمز، سبز ۸ بیتی می‌باشند که دارای مقادیر عدد صحیح ۰ تا ۲۵۵ هستند. به عنوان مثال با ترکیب این سه رنگ ۲۵۶*۲۵۶*۲۵۶ =۱۶۷۷۷۲۱۶ رنگ تولید خواهد شد.

 

وسایل مورد نیاز:

  آموزش ماژول تشخیص شعله Flame Sensor از پکیج 37 سنسور آردوینو دیجی اسپارک

اتصالات ماژول تشخیص شعله

در این آموزش از پایه های آنالوگ آردوینو به عنوان تغذیه و ورودی و خروجی ماژول تشخیص شعله مادون قرمزFlame sensor استفاده می‌کنیم. به این صورت که با تعریف پایه A0 آردوینو به عنوان پین آنالوگ AO سنسور تشخیص شعله، پایه A1 به عنوان پین دیجیتال DO سنسور تشخیص شعله، پایه A2 به عنوان پین GND سنسور تشخیص شعله،پایه A3 به عنوان تغذیه ۵ ولت سنسور تشخیص شعله اتصالات ماژول را برقرار می‌کنیم.
  • پایه آنالوگ (AO) ماژول تشخیص شعله flame sensor را به پایه A0 آنالوگ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه دیجیتال (DO) ماژول تشخیص شعله flame sensor را به پایه A1 آنالوگ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND ماژول تشخیص شعله Flame sensor را به پایه A2 آنالوگ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه VCC ماژول تشخیص شعله Flame sensor را به پایه A3 آنالوگ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND ماژول ال ای دی RGB SMD را به پایه GND آردوینو اتصال دهید.
  • پایه G ماژول ال ای دی RGB SMD را به پایه ۱۳ آردوینو اتصال دهید.

 

کد آموزش ماژول تشخیص شعله مادون قرمز

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

 

کد را در نرم افزار آردوینو کپی کنید. همانطور که در اتصالات و کدها توضیح داده شده است، پایه های ماژول شعله Flame sensor را باید به ترتیب به پایه های A0 تا A3 اتصال دهید. حال کامپابل کنید. در ابتدا زمانی که سنسور تحریک نشده است; سنسور شعله پارامتر ثابتی را ارسال می‌کند که در سریال مانتیور می‌توانید مشاهده کنید. حال با نزدیک کردن شعله – حرارت به سنسور، ماژول ال ای  دی RGB LED روشن شده و  سنسور مقادیر را از پایه دیجیتال خوانده و سپس دیتای سنسور که بین ۹۲۰ تا ۹۵۰ تغییر خواهد کرد، ارسال می‌کند.

sensor value:965 Flame Detected

با هر بار نزدیک کردن شعله به سنسور تشخیص شعله Flame sensor، ماژول ال ای دی LED RGB روشن شده و پارامتر ارسالی تغییر خواهد کرد.

آموزش ماژول تشخیص شعله Flame Sensor از پکیج 37 سنسور آردوینو- دیجی اسپارک

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد.

 

پروژه:

اخیرا تصمیم گرفته‌ایم برای تعامل بیشتر با شما کاربران و ایجاد موقعیتی در راستای رقابت دانش کاربران، در انتهای هر آموزش یک پروژه تعریف می‌کنیم. به اولین کاربری که به پروژه تعریف شده پاسخ صحیح بدهد، بن خرید به ارزش ۳۰ هزار تومان از فروشگاه دانشجو کیت ارایه خواهد شد. پروژه: فرض کنید که سنسور تشخیص شعله روی شافت یک سروو موتور قرار گرفته است. سروو موتور باید در محدوده ۱۸۰ درجه مداوم جابجا شود و هر جایی که شعله را شناسایی کرد، در همان حالت یک حرکت چند درجه‌ای جهت نمایش شناسایی منطقه انجام دهد. سپس در سریال مانیتور پیغام Fire Detected را نمایش دهد.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۵۴ دیدگاه

  • سلام و خسته نباشید
    خیلی پروژه ی خوبیه و تازه میشه از آلارم هم در کنار LED استفاده کنیم تا هشدار هم بده.

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      بله دقیقا، میتوانید به راحتی در کدها تغییرات مورد نظر را اعمال کنید.

    • سلام سنسور تشخیص شعله من سه تا سوکت داره خروجی ها ش دقیقا به کدوم قسمت کیت وصل میشه ؟ و خروجی کیت برای روشن شدن شعله دقیقا کدوم قسمت هست و مسیر نصب له تک کانال رو هم بگین

      • با سلام
        کاربر گرامی، جنابعالی سوالتان را درست مطرح نکرده‌اید. جهت دریافت راهنمایی بایستی در بخش نظرات سوالتان را کامل و شفاف مطرح کنید. نه اینکه در پاسخ به کامنت دیگر کاربران مطرح بفرمایید.

  • سلام
    خیلی عالی مثل همیشه
    من با کدی که شما گذاشتید راه اندازی کردم سنسور من حدودا یک متر جواب میدهد
    ضمنا با نورلامپ هم روشن میشود
    باشعله گاز که ابی میسوزد ال ای دی روشن نمیشه

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      بسیار عالی، دقت کنید که اگر از همین مدل ماژولی که در متن آموزش لینک آن قرار داده شده است، استفاده کرده اید; باید حساسیت ماژول را از طریق مولتی ترن که بر روی ماژول قرار گرفته است، تنظیم کنید. برای اینکار با چرخاندن مولتی ترن، خروجی ماژول تغییر وضعیت داده و باید با نزدیک کردن حرارت در فاصله مورد نظر، حساست ماژول را تنظیم نمایید.

      • بفرمایید — البته سنسور من از نو انالوگ هس و با اونی ک شما انجامدادید تفاوت داره برا همین از پین adc استفاده کردم و البته وقتی اتش رو پیدامیکنه ولتاژش کم میشه برا همین تو اسکن وقتی به زیر ۵۰ سید میسته و نشون میده
        https://www.dropbox.com/s/4wyq4ag7mwvl6sp/fire_detector.rar?dl=0

        • سلام
          پروژه ارسالی شما بررسی شد.
          در ابتدا حرکت سرو کاملا صحیح است و حرکت ۱۸۰ درجه دارد. پس از ایجاد شعله در نزدیکی سنسور در سریال مانیتور عبارت تشخیص شعله نمایش داده میشود. ولی هیچ تغییری در حرکت سرو ایجاد نمیشود. در صورتیکه در پروژه گفته شده پس از تشخیص شعله در همان حالت یک حرکت چند درجه‌ای جهت نمایش شناسایی منطقه انجام دهد. ایراد را برطرف کنید و مجددا کد را ارسال کنید.

  • سلام
    تشکر میکنم، آموزش ساده و جالبی بود، این سنسور به صورت مجزا در فروشگاه موجود نیست؟

  • سلام خیلی مفید و مختصر بود
    این سنسور مد نظرتون حداکثر تا چه فاصله ای توان تشخیص داره؟ خیلی ممنون

    • سلام
      از توحه شما ممنونم.
      طبق اطلاعات گفته شده در دیتاشیت این کالا حداکثر تا ۱۰۰ سانتی متر توان تشخیص خواهد داشت.

    • سلام میشه از این ماژول برای تشخیص جوشکاری استفاده کرد ؟؟ چون در نور خارج شده از جوش هم مادون قرمز متساعد میشه . یا فرق دارن . اگه متفاوته با کدوم ماژول میشه تشخیص داد.

      • با سلام
        در این خصصو بایستی دامنه فرکانسی با ماژول مطابقت دهید.

  • سلام
    ممنون بابت آموزش خوبتون
    نمیشه حالا که با این آموزش خوب میشه آتش پیدا کرد با پمپ آب به صورت اتمامتیک در فاصله معین خاموش کرد و در صورت خاموش شدن آتش پمپ آب هم قطع شه و یه چیز دیگه نمیشه با یه سنسور مشخص کنیم فاصله آتش تا ما چقدر ودر کدام جهت جغرافیایی؟؟؟

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      بله ایده بسیار جالبی است و قابل پیاده سازی است و برای تعیین فاصله جهت تشخیص آتش میتوانید از سنسور هایی تکمیلی استفاده کنید.

  • سلام تشکر از آموزش مفیدتون. میشه بپرسم چرا تغذیه سنسور شعله رو مستقیم از پایه vcc و gnd آردوینو استفاده نکردید ؟

    • سلام
      در کد برنامه پایه ها GND و VCC به این صورت تعریف کرده ایم و هیچ تفاوتی در عملکرد سنسور نخواهد داشت. میتوانید از GND و VCC آردوینو هم استفاده کنید.

  • سلام ببخشید من یک سوال داشتم ممنون میشم که راهنمایم کنید
    مادوستگاه به فاصله ۹۰۰متر در یک محیط باز صنعتی داریم که متاسفانه فقط یک کابل دو رشته ای استفاده شده حالا ما چطور می توانیم این دو دستگاه را به هم ارتباط دهیم که هم برق ان را تامین کنیم و هم فرمان ان را به اتاق کنترل ببریم(ما با داشتن چهار سیم مشکل حل میشه ولی در حال حاضر فقط دو عدد سیم داریم ) ولتاژ کاری دستگاه ۱۹الی۳۲ولت dc است. باتشکر

    • سلام
      در خصوص موارد صنعتی تکنولوژی های متفاوت و گسترده ای وجود دارند. از آنجایی که تخصص بنده در زمینه صنعتی نمی‌باشد، نمی‌توانم راهنمایی دقیقی ارایه دهم. می‌توانید به پروتکل‌های RS485 و مشابه آن مراجعه کنید و سپس از یک مختصص پروتکل های صنعتی کمک بگیرید.

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      این پروژه قبلا توسط کاربر دیگری اجرا و بن تخفیف هم اعمال شده است.
      قبل از انجام هر پروژه کامنت ها را بررسی کنید.

  • سلام اگه میشه برنامه ی رباتی که دنبال آتش برود و بعد از رسیدن به آتش به ایستد و یه ال ای دی روشن شود را در سایت خوبتون بگذارید مرسی

    • سلام
      از پیشنهاد شما ممنونم.
      آموزش های بسیاری در سایت منتشر شده است و با تعمیم کدها می‌توانید یک ربات با ویژگی های مورد نیاز خود طراحی کنید.

  • سلام.برای اتوماتیک روشن و خاموش کردن یه مشعل
    من میخام از شما مشاوره برای ساخت بگیرم اگه امکانش هست با من تماس بگیرید . سپاسگزارم

  • این برد آردوینو Arduino Uno R3 با تراشه R3 اورجینال و ماژول تشخیص شعله گیرنده مادون قرمز با خروجی دیجیتال و این ماژول رله تک کانال Relay Module 5V رو من خریدم اینها رو به چه شکل بهمدیگه وصل کنم ؟ نقشه اتصال اینها رو به بنده بگین در اون آموزشی که تا الان چندین باربه بنده گفتین که بهش رجوع کنم اصلا نمیشه ازش چیزی متوجه شد اولا ک اون ماژولی که در آموزش هست چهار تا سوکت پایه داره ولی این ماژول سه تا سوکت داره بعدم مگه روی برد آردوینو تمام پایه ها وسوکت ها اسم نداره ؟ دقیقا به بنده بگین خروجی ها روی کدام قسمت برد هست ؟ چرا اصلا نقشه اش رو نفرستادید ؟ یا حداقل توی توضیحات نحوه نصب رو نمیگید ؟ فقط میخاین اعصاب ملترو بهم بریزید ؟؟؟؟

    • با سلام
      کاربر گرامی اتصالات کامل سنسورها در متن آموزش نوشته و کامل توضیح داده شده است.
      در خصوص ماژول تشخیص شعله در صورتیکه سنسور شما دارای سه پایه است، از خروجی دیجیتال آن بایستی استفاده کنید که به دلخواه به یکی از پایه های دیجیتال برد آردوینو می‌توانید اتصال دهید. در صورتیکه در خروجی می‌خواهید از رله استفاده کنید، کافیست به جای ال ای دی در این آموزش، رله را جایگزین کنید چون تفاوتی در کدهای برنامه وجود ندارد.

      • سلام
        حیطه کاری بنده ساخت مانیتورهای اتشنشانی هست و در حال حاضر مشغول تحقیق راجع به سنسورهای تشخیص شعله اتش در فواصل ۵ تا ۴۰ متر هستیم ..
        ایا شما میتونید در این زمینه به ما کمک کنید ؟
        با تشکر فراوان

        • درود بر شما ، برای تشخیص این متراژ باید از سنسور های زیادی استفاده کنید و هر سنسور در زمان تشخیص شعله مکان دقیق شعله رو به شما اطلاع میدهد . یک سنسور به تنهایی قدرت پردازش مادون قرمز شعله آتش رو نداره چون هم جسمی قادر به انتشار این تشعشع هست .

    • با سلام
      رنج کاری هر سنسور در دیتاشیت آن نوشته شده است. این سنسور تا ۱۰ سانتی متر پاسخگو است.

  • درود بر شما ، سنسور pir هم میتونه شعله رو تشخیص بده؟ حدفاصل تشخیص سنسور ir flame چقدره؟ اگر بر فرض مثال ما ۱۰ عدد سنسور در جاهای مختلف یک منزل نصب کنیم و ۱۰ عدد خروجی ماژول flame رو به یک ورودی وصل کنیم مشکلی پیش نمیاد یا پردازنده آسیب میبینه؟ و اینکه نیاز هست زمین سنسور به زمین پردازنده متصل باشه یا نه ؟ سپاس از شما

  • سلام و عرض ادب
    در ارتباط با ماژول تشخیص شعله میخاستم بدونم تا چه فاصله ای میشه شعله رو تشخیص داد به دلیل حرارت بالای مشعل امکان تشخیص شعله تا چه فاصله ای وجود داره
    ممنونم