ترفند سخت افزار نمایشگر LCD

آموزش کار با ماژول نمایشگر سطح شارژر باتری Pb و Li

battery-display-Digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

امروزه میزان مصرف باتری در گجت ها و وسیله های هوشمندی که در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم، از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو شناخت نوع باتری و شیوه ی شارژ نیز اهمیت خاصی دارد. علاوه بر این دانستن میزان شارژ باتری هم اهمیت دارد. در موبایل ها و گجت های دارای LCD این موضوع توسط سیستم عامل محاسبه و نمایش داده می شود. ولی در پروژه هایی که باتری به صورت مجزا به کار رفته است برای آگاهی از میزان شارژ باتری نیازمند ماژول جدا هستیم. در ادامه ی این آموزش با دیجی اسپارک همراه باشید.

 

ساختار ماژول نمایشگر سطح شارژ

ماژول های نمایشگر سطح شارژر باتری دارای انواع مختلف با عملکرد متفاوت می باشد. در این پست ماژول نمایشگر سطح شارژر باتری با تراشه ی نامشخص که توسط تولید کننده نام آن پاک شده است؛ استفاده میکنم. اینکه شیوه‌ی عملکرد تراشه‌های کنترل شارژ چگونه است، نیازمند پیش‌نیازهای متعددی است؛ از این رو در این پست راجع به آن صحبت نمی‌کنم. این ماژول با استفاده از یک LCD کاراکتری سطح شارژ باتری را به صورت درصد و شماتیک باتری نمایش می‌دهد. کافی است دو رشته سیم را با رعایت پلاریته به باتری مربوطه وصل کنید.

ماژول نمایشگر سطح شارژ باتری که امروز معرفی می‌کنم دارای کد تجاری Goode GD-Y30 و طراحی منحصر به فردی است. همچنین قابلیت نصب بر روی انواع پنل‌ها را دارد. به نظر من انتخاب مناسبی جهت نمایش سطح شارژ باتری‌های سربی Pb و لیتیومی Li در انواع پروژه های صنعتی و رباتیک می‌باشد.

 

راه اندازی

مازول نمایشگر سطح شارژر باتری با LCD سبز دارای ۳ میکروسوییچ جهت تنظیمات می‌باشد. پس از اتصال باتری‌ها با استفاده از کلید Kdn وارد محیط تنظیمات می‌شویم. لازم به ذکر است این ماژول با انواع باتری های لیتیومی Li و سربی Pb کارآیی دارد. نکته‌ی قابل توجه این است که تعداد سلول های باتری باید در تنظیمات ماژول لحاظ شود. برای این منظور قبل از اتصال ماژول به باتری، دکمه‌ی Kup را نگه می‌داریم و سپس جریان را اتصال می‌دهیم. که پس از اتصال جریان با تصویر زیر مواجه میشوید:

ماژول نمایشگر سطح شارژ باتری - دیجی اسپارک

و یا تصویر زیر:

ماژول نمایشگر سطح شارژر باتری-دیجی اسپارک

در تصویر اول نوع باتری Pb یا همان سربی انتخاب شده است. که عدد نمایش داده شده جلو آن نشان‌ دهنده تعداد سلول‌های باتری است. حداکثر تا ۴ سلول باتری سربی قابل اتصال به این ماژول است.

در تصویر دوم نوع باتری Li یا همان لیتیومی انتخاب شده است. که عدد نمایش داده شده جلو آن نشان دهنده تعداد سلول‌های باتری است. حداکثر تا ۱۵ سلول باتری لیتیومی قابل اتصال به این ماژول است. پس از انجام این مراحل و تنظیمات اولیه نوع باتری و تعداد سلول‌ها، ماژول را از منبع تغذیه جدا کنید. سپس مجددا متصل کنید. حالا با استفاده از تنظیمات انجام شده، سطح شارژ باتری مورد نظر را نمایش میدهد.

ماژول نمایشگر سطح شارژ باتری با LCD- دیجی اسپارک

 

در انتها برخی از پارامترها و ویژگی های اصلی ماژول سطح شارژر باتری با LCD سبز را مرور میکنم.

دمای کاری بین ۱۰ تا ۴۰ درجه ی سانتی گراد

حساسیت ۱ ولت

حداکثر جریان عبوری ۵ آمپر

حداکثر ولتاژ عبوری ۶۰ ولت

حداکثر تعداد باتری‌های Pb سربی ۴ سلول

حداکثر تعداد باتری‌های Li لیتیومی ۱۵ سلول

 

نمایش تعداد سلول‌ها بعد از ۹ عدد به صورت زیر خواهد بود:

عبارت LiA نمایانگر ۱۰ سلول باتری

عبارت Lib نمایانگر ۱۱ سلول باتری

عبارت LiC نمایانگر ۱۲ سلول باتری

عبارت Lid نمایانگر ۱۳ سلول باتری

عبارت LiE نمایانگر ۱۴ سلول باتری

عبارت LiF نمایانگر ۱۵ سلول باتری

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۸ دیدگاه

  • سلام
    من برای نشان دادن سطح باتری در دستگاهی که ۴ تا باتری قلمی میخوره به یه همچین چیزی نیاز دارم، و سر رشته ای در الکترونیک هم ندارم، این ماژول رو هم نتونستم پیدا کنم
    میشه برای اینکه کارم راه بیفته راهنماییم کنید که آیا اصلا این به درد من میخوره یا نه و اگر نه برای کارم از چه چیزی باید استفاده کنم

    • با سلام
      اگر در زمینه الکترونیک سر رشته ندارید، باید از یک برد آماده برای این منظور استفاده کنید. در حال حاضر نمایشگر سطح شارژ برای ولتاژ مورد نظر شما، چیزی اطلاع ندارم که معرفی کنم.

      • سلام جناب مهندس سوالی از خدمت شما دارم وقتی ما باتری را به منبع تغذیه جهت شارژ متصل می کنیم در مراحل شارژ اولیه اختلاف درصد شارژ داریم چکار کنیم این اختلاف نمایش از بین برود

  • با سلام
    لطفا در صورت امکان آموزش مداری که مقدار شارژ باتری رو نشان دهد با اردوینو را توضیح دهید.

    • با سلام و تشکر از شما
      موارد را بررسی خواهم کرد و در صورت امکان، آموزشی ایجاد خواهیم کرد.

    • سلام
      در قسمت راه اندازی کامل به این موضوع اشاره شده است. سه کلید برای تنظیم وجود دارد و همچنین نحوه ی نمایش تعداد سلول ها درج شده است.

  • سلام. میخواستم این پروژه رو روی باتری موتور امتحان کنم ایا با مشخصات زیر امکانش هست؟؟
    ولتاژ ۱۲ ولت
    جریان ۷ آمپر

  • سلام خسته نباشید .
    ببخشید من میخوام میزان درصد شارژی که این ماژول نشون میده رو به اردوینو انتقال بدم و اونجا روش یه سری پردازش انجام بدم ب نظرتون امکان پذیر هست؟

  • با سلام.جناب بلورچیان، ماژول تغذیه را پس از تنظیم از باطری می گیرد یا باید تغذیه مجزا. دائما داشته باشند؟با تشکر

  • سلام
    ممنون از اموزشتون
    من این ماژول رو برای پیچ گوشتی شارژی میخوام که قبل از فیش شارژ یک دیود نصب شده ، خواستم بدونم ماژول باید قبل از دیود نصب بشه یا بعد از دیود ؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.