آردوینو آموزش آردوینو

آموزش کار با برد آردوینو نانو NANO رفع مشکل آپلود برنامه

how to programm ARDUINO-nanao-digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

برد آردوینو نانو NANO، یک برد کامل با ابعاد کوچک در حدود ۱۸ * ۴۵ میلی متر و مناسب پروژه های DIY بر پایه آردوینو است. آردوینو نانو NANO دارای ۸ عدد پایه آنالوگ و ۱۲ پایه دیجیتال است. با توجه به ابعاد بسیار مناسب آن از جمله بردهای پرطرفدار به شمار می‌آید. آردوینو نانو NANO دارای میکروکنترلر ATMEGA328 است و بر اساس AVR طراحی شده است. در این پست روش کار با برد آردوینو نانو NANO و راه اندازی آن در کامپایلر آردوینو را کامل بررسی و توضیح خواهم داد. در ادامه این آموزش با مرجع تخصصی آردوینو به زبان فارسی، با دیجی اسپارک همراه باشید.

 


برد آردوینو نانو Arduino Nano 


برد آردوینو Arduino Nano از پردازنده ATmega328P ساخته شده است و حافظه فلش ۳۲ کیلوبایتی دارد. Arduino Nano دارای ۱۴ پایه ورودی/خروجی دیجیتال، ۸ پایه ورودی آنالوگ و ۶ پایه PWM است. این برد دارای اندازه کوچکی است و مناسب برای پروژه‌هایی است که اندازه و حجم کمتری دارند. ولتاژ مورد نیاز جهت راه اندازی آردوینو نانو ۵ ولت DC است. حافظه فلش مموری Flash برابر با ۳۲KB که ۲KB آن توسط بوت لودر BootLoader مصرف می‌شود. همچنین حافظه SRAM برابر با ۲KB و حافظه EEPROM برابر با ۱KB است. سرعت پردازش فرکانس در برد آردوینو نانو ۱۶MHz از این رو سرعت پردازش دیتا بالا خواهد بود. برد آردوینو نانو NANO دارای ۸ پایه آنالوگ Analog و ۲۲ پایه دیجیتال است که ۶ تای آن پایه PWM می‌باشد. همین مورد برد آردوینو نانو NANO را با دیگر بردهای آردوینو Arduino متفاوت کرده است. جریان هر یک از پین های آردوینو در حدود ۴۰میلی آمپر است که باید در هنگام اتصال سنسور به پایه های جریان پایه ها از این مقدار بیشتر نشود. Arduino Nano یکی از کوچک‌ترین و پر استفاده ترین بردهای آردوینو است که به دلیل اندازه کوچک و وزن سبک، برای پروژه‌هایی که نیاز به انعطاف پذیری و قابلیت حمل و نقل دارند، مناسب است. در ادامه به ۵ ویژگی مهم Arduino Nano اشاره می‌کنیم:

  • اندازه کوچک: با ابعاد ۱۸×۴۵ میلی‌متر، Arduino Nano یکی از کوچک‌ترین بردهای آردوینو است که به شما امکان می‌دهد برای پروژه‌هایی که فضای محدود دارند، از آن استفاده کنید.
  • وزن سبک: با وزن حدود ۷ گرم، Arduino Nano بسیار سبک است که به شما امکان حمل آسان و استفاده در پروژه‌هایی که به انعطاف پذیری و قابلیت حمل و نقل نیاز دارند، می‌دهد.
  • پایه‌های ورودی/خروجی مختلف: Arduino Nano دارای ۱۴ پایه ورودی/خروجی است که به شما امکان اتصال به تعداد زیادی سنسور و ماژول‌های الکترونیکی را می‌دهد.
  • قابلیت برنامه‌ریزی آسان: با استفاده از نرم‌افزار آردوینو، برنامه‌ریزی Arduino Nano بسیار آسان است و برنامه نویسان مبتدی نیز به راحتی می‌توانند با این برد کار کنند.
  • قابلیت اتصال به سایر دستگاه‌ها: Arduino Nano دارای پورت USB و پایه‌های I2C و SPI است که این برد را به سایر دستگاه‌های الکترونیکی متصل کنید.
  • اگر به دنبال خرید Arduino Nano هستید، می‌توانید از فروشگاه‌های الکترونیکی دانشجوکیت استفاده کنید.


انتخاب نوع آردوینو


با وارد شدن به سایت دانشجوکیت، دو مدل مختلف یرای برد آردوینو نانو NANO وجود دارد. دو مدل تراشه برای برد آردوینو نانو در نظر گرفته شده است.

  • ATmega328P
  • ATmega16

که این مورد بر روی برد مشخص شده است. تفاوت ظاهری بر روی بردهای آردوینو نانو NANO از روی میکروسوییچ برد مشخص است. در تصویر زیر تفاوت بردها مشخص شده است.

 

آردوینو نانو NANO مدل R3

جهت راه اندازی این مدل نیاز به پروسه خاصی نیست و تنها با اتصال از طریق کابل mini usb آردوینو شناسایی خواهد شد. برد آردوینو نانو Arduino NANO با تراشه R3

 

 

آردوینو نانو NANO مدل CH340

 جهت راه اندازی این مدل می‌بایست درایور CH340 مخصوص ویندوز خود را نصب و سپس اقدام به کامپایل کنید. نکته ای که در این میان حائز اهمیت است این است که بسیاری از درایورهای موچود برای CH340 با ویندوز همخوانی نداشته و باید چند درایور مختلف را تست و بررسی کنید. برای اینکار وارد صفحه محصول کالا شده و در قسمت دانلود درایور را دانلود کنید. برد آردوینو نانو Arduino NANO با تراشه CH340G

 


 بررسی پایه‌های آردوینو نانو 


با نگاه کلی به برد آردوینو نانو NANO، تراشه Atmega328 به صورت SMD در مرکز برد قرار گرفته شده است. برد را رو به روی خود قرار دهید. از سمت راست به ترتیب پایه ها را بررسی خواهیم کرد. پین TXD و RXD جهت ارتباط سریال بین آردوینو و دیگر سیستم ها و نرم افزارها می‌باشد. با کامپایل شدن کد آردوینو در صورتیکه مراحل به درستی انجام شده باشد، دو ال ای دی مرتبط با این پایه‌ها بر روی برد روشن خواهد شد. با توجه به دیتاشیت پایه های، برد آردوینو نانو دارای ۳ پایه RESET می‌باشد که از آن طریق می‌توانید برد را ریست کنید. به همین ترتیب پایه ۴، پایه GND است. پایه های دیجیتال به ترتیب با D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D9, D10, D11 و D12 مشخص شده است. چهار ال ای دی به ترتیب بر روی برد قرار گرفته شده است که ال ای دی سفید مربوط به TX، ال ای دی قرمز مربوط به RX، ال ای دی آبی مربوط به پاور و ال ای دی زرد مربوط به پایه ۱۳ یعنی پایه ال ای دی داخلی آردوینو می‌باشد. بر روی برد پین Vin مخصوص تغذیه برد است که می‌توانید تغذیه جداگانه به آن اتصال دهید. نانو با در اختیار داشتن دو پایه ۳٫۳ ولت و ۵ ولت DC امکان اتصال سنسورها با این رنج را خواهد داشت. پایه های آنالوگ به ترتیب با A0, A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7 مشخص شده است. پایه REF ورودی ADC ( تبدیل آنالوگ به دیجیتال ) می‌باشد. برد نانو دارای کریستال داخلی ۱۶ مگاهرتز است. تغذیه برد از طریق کابل mini usb تامین می‌گردد.

 

شماره پایه نام پایه توضیح کاربرد
۱ D13 پایه دیجیتال ۱۳
۲ D12 پایه دیجیتال ۱۲
۳ D11 پایه دیجیتال ۱۱
۴ D10 پایه دیجیتال ۱۰
۵ D9 پایه دیجیتال ۹
۶ D8 پایه دیجیتال ۸
۷ D7 پایه دیجیتال ۷
۸ D6 پایه دیجیتال ۶
۹ D5 پایه دیجیتال ۵
۱۰ D4 پایه دیجیتال ۴
۱۱ D3 پایه دیجیتال ۳، می‌تواند به عنوان پایه ترکیبی PWM استفاده شود
۱۲ D2 پایه دیجیتال ۲، می‌تواند به عنوان پایه ترکیبی PWM استفاده شود
۱۳ D1 پایه دیجیتال ۱
۱۴ D0 پایه دیجیتال ۰، می‌تواند به عنوان پایه ترکیبی PWM استفاده شود
۱۵ AREF پایه مرجع ولتاژ آنالوگ
۱۶ A0 پایه آنالوگ ۰
۱۷ A1 پایه آنالوگ ۱
۱۸ A2 پایه آنالوگ ۲
۱۹ A3 پایه آنالوگ ۳
۲۰ A4 پایه آنالوگ ۴، معمولا به عنوان پایه SDA در ارتباط با I2C استفاده می‌شود
۲۱ A5 پایه آنالوگ ۵، معمولا به عنوان پایه SCL در ارتباط با I2C استفاده می‌شود
۲۲ RESET پایه بازنشانی برد

 


تفاوت Arduino UNO و Arduino NANO


Arduino UNO و Arduino NANO از نظر برنامه نویسی و اجرا مشابه هستند اما ابعاد و ظاهر و ویژگی های متفاوتی دارند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.به طور کلی، انتخاب بین Arduino Uno و Arduino Nano بستگی به نیازهای پروژه شما دارد. اگر فضای محدود دارید و نیاز به یک برد کوچک و سبک دارید، Arduino Nano مناسب است. اگر به تعداد زیادی سنسور و ماژول الکترونیکی نیاز دارید، Arduino Uno مناسب‌تر است.
اندازه: Arduino Nano کوچک‌تر و سبک‌تر از Arduino Uno است. ابعاد Arduino Uno 68.6×53.4 میلی‌متر هستند، در حالی که ابعاد Arduino Nano حدود ۱۸×۴۵ میلی‌متر هستند. این مسئله باعث می‌شود که Arduino Nano برای پروژه‌هایی که فضای محدود دارند، مناسب باشد.
تعداد پایه‌های ورودی/خروجی: Arduino Uno دارای ۲۰ پایه ورودی/خروجی است، در حالی که Arduino Nano فقط ۱۴ پایه ورودی/خروجی دارد. این به معنی این است که Arduino Uno برای پروژه‌هایی که به تعداد زیادی سنسور و ماژول الکترونیکی نیاز دارند، مناسب‌تر است.
حافظه: Arduino Uno دارای حافظه بیشتری از Arduino Nano است. Arduino Uno دارای ۳۲ کیلوبایت حافظه فلش و ۲ کیلوبایت حافظه RAM است، در حالی که Arduino Nano دارای ۱۶ کیلوبایت حافظه فلش و ۱ کیلوبایت حافظه RAM است.
ولتاژ تغذیه: Arduino Uno می‌تواند با ولتاژ تغذیه بین ۷ تا ۱۲ ولت کار کند، در حالی که Arduino Nano با ولتاژ تغذیه ۵ ولت کار می‌کند.
قیمت: قیمت Arduino Nano از Arduino Uno کمتر است.

 


رفع مشکل راه اندازی آردوینو نانو NANO


کاربران برای راه اندازی برد آردوینو نانو با چالش رو به رو هستند. پس از اتصال برد آردوینو به سیستم لپتاپ برد آردوینو شناسایی نمی‌شود. برای رفع مشکل شناخت درایور آردوینو نانو مراحل زیر را اجرا کنید.

  1. در ابتدا Device Manager را انتخاب کنید.
  2. سپس در قسمت Port بررسی کنید که برد شناخته شده است یا خیر
  3. در صورت عدم شناخت برد در صورت استفاده از مدل CH340 درایور CH340 را بر روی سیستم نصب کنید.

 

پس از نصب درایور بایستی برد شناسایی شود و در لیست Device Manager نمایش داده شود. این مورد در برد آردوینو مدل NANO R3 به صورت خودکار شناسایی می‌شود.  سپس نرم افزار آردوینو Arduino را باز کنید. برد آردوینو را به سیستم با کابل MINI USB اتصال دهید.

  • از منو tools گزینه Processor را انتخاب کنید.
  • سه گزینه نمایش داده می‌شود.
  • در نسخه های قدیمی برد آردوینو نانو باید گزینه ATmega328P Old Bootloader را انتخاب کنید.
  • اگر از نسخه جدید استفاده می‌کنید، گزینه ATmega328P را انتخاب کنید.
  • برد آردوینو نانو از هر دو تراشه ATmega168 و ATmega328P طراحی شده است که بسته به نوع تراشه ای که بر روی برد هک شده است، پروسسور را انتخاب می‌کنید.

 

از نکات قابل توجه برای آردوینو نانو NANO این است که پس از انتخاب نوع برد Board در نرم افزار آردوینو Arduino، یک گزینه دیگر تحت عنوان Processor در بخش Tools اضافه می‌گردد. در این قسمت بایستی نوع میکروکنترلر انتخاب گردد. با وارد شدن به Processor دو گزینه Atmega328P و Atmega328P OldBootloader اضافه می‌گردد. با توجه به اینکه در ماه ژانویه ۲۰۱۸ یک آپدیت جدید برای بوت لودر BootLoader معرفی شد، پس از اطمینان از اینکه ورژن مورد استفاده شما Arduino AVR 1.16.21 است، می‌توانید از منو Processr گزینه Atmega328P را انتخاب و برنامه خود را کامپایل کنید. در غیر اینصورت برای ورژن های قدیمی بایستی Atmega328P OldBootloader را انتخاب و سپس برنامه مورد نظر خود را آپلود کنید. با رعایت این نکته دیگر به ارور و خطایی در هنگام آپلود برد آردوینو نانو مواجه نخواهید شد. تا به حال کاربران زیادی بدون در نظر گرفتن این نکته، موفق به راه اندازی نشده‌اند و به اشتباه فکر می‌کنند که برد آسیب دیده و یا سوخته است. آپلود و اجرای اولین برنامه حال که تنظیمات اصلی را انجان داده اید، نوبت به اجرای کد می‌رسد. با آپلود شدن کدها ال ای دی پایه های TX و RX چشمک خواهد زد و پیغام Done uploading نمایش داده می‌شود.

Done uploading

 


انتخاب و خرید برد آردوینو نانو


جهت خرید برد آردوینو نانو انتخاب نوع تراشه و نوع درایور کاملا وابسته به نیاز شما در پروژه ها است. مهمترین تفاوت بین تراشه ATmega16 و Atmgea328P حافظه فلش FLASH است. ATmega328P دارای حافظه فلش ۳۲KB و ATmega16 حافظه فلش ۱۶KB دارد که بایستی بر اساس حجم برنامه ای که قرار است بنویسید، نوع برد را انتخاب کنید. تراشه‌های ATmega16 و ATmega328P دو نوع میکروکنترلر از شرکت Atmel هستند که برای کاربردهای الکترونیکی مختلف استفاده می‌شوند.

  • معماری: تراشه ATmega16 در معماری AVR 8 بیتی و تراشه ATmega328P در معماری AVR 8 بیتی با پشتیبانی از دستورالعمل‌های ۱۶ بیتی اجرا می‌شوند.
  • حافظه: تراشه ATmega16 دارای ۱۶ کیلوبایت حافظه فلش و ۱ کیلوبایت RAM است. در حالی که تراشه ATmega328P دارای ۳۲ کیلوبایت حافظه فلش و ۲ کیلوبایت RAM است.
  • پورت‌ها: تراشه ATmega16 دارای ۳۲ پین ورودی/خروجی است که برای ارتباط با بیرون به کار می‌رود. تراشه ATmega328P نیز دارای ۳۲ پین ورودی/خروجی است، اما تعداد پورت‌های خاصی مانند SPI، I2C، UART بیشتر است.
  • سرعت: تراشه ATmega16 با سرعت ۱۶ مگاهرتز کار می‌کند، در حالی که تراشه ATmega328P با سرعت ۲۰ مگاهرتز کار می‌کند.
  • دارای قابلیت‌های مختلف: تراشه ATmega328P در مقایسه با تراشه ATmega16 دارای قابلیت‌های بیشتری است که شامل واحد های تولید شده، موقعیت‌یابی GPS و وای فای، پروتکل های سریال و بیشتر است.

 


جمع بندی


تفاوت‌های بین تراشه ATmega16 و ATmega328P به میزان حافظه، سرعت و دسترسی به پورت‌ها و قابلیت‌های مختلف بستگی دارد. برای انتخاب تراشه مناسب برای پروژه خود، باید نیازهای خاص خود را بررسی کرده و با توجه به تفاوت‌های بین در کل، تفاوت‌های بین تراشه ATmega16 و ATmega328P به میزان حافظه، سرعت و دسترسی به پورت‌ها و قابلیت‌های مختلف بستگی دارد. برای انتخاب تراشه مناسب برای پروژه خود، باید نیازهای خاص خود را بررسی کرده و با توجه به تفاوت‌های بین این دو تراشه، تصمیم گیری کنید. برای پروژه‌هایی که نیاز به حافظه بیشتر، سرعت بالاتر و دسترسی به پورت‌های خاصی دارند، تراشه ATmega328P می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما برای پروژه‌هایی که نیاز به تعداد پین کمتر و سادگی برنامه‌نویسی دارند، تراشه ATmega16 ممکن است گزینه مناسب باشد. در نهایت، باید توجه داشت که انتخاب تراشه صحیح و مناسب برای پروژه، به موفقیت و عملکرد صحیح پروژه کمک می‌کند.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۸۴ دیدگاه

  • سلام
    برای پروگرام کردن برد Arduino Nano CH340 کدوم Programer رو باید از لیست Programmer های IDE انتخاب کرد .
    با سپاس

  • سلام …. من یه برد نانو مدا r3 گرفتم … ولی لپتاپم شناساییش نمی کنه …. توی قسمت tools نوع برد رو انتخاب می کنم ولی توی بخشی که میخوام پورت رو انتخاب کنم گذینه پورت غیر فعاله …. البته ال ای دی های روی برد روشن میشن… در ضمن من با همین لپتاپ برد آردوینو مگا رو پروگرام کردم …. مشکل از کجاست؟

    • سلام
      در این خصوص از Device manger سیستم عامل وضعیت اتصال را بررسی و نتیجه را از همین طریق اعلام نمایید.

  • با سلام
    من تازه با خانواده آردوینو آشنا شدم.مشکلی که من دارم اینه که برد نانو پین ۱۳ دائما چشمک میزنه و برنامه قبول نمیکنه .لطفا منو راهنمایی کنید. با تشکر.

    • با سلام
      پین ۱۳ همان پایه ال ای دی است که به اصطلاح led built-in نامیده می‌شود و ربطی به اجرای کد ندارد. ارور دریافتی را ارسال نمایید تا بررسی شود.

      • Sketch uses 924 bytes (3%) of program storage space. Maximum is 30720 bytes.
        Global variables use 9 bytes (0%) of dynamic memory, leaving 2039 bytes for local variables. Maximum is 2048 bytes.
        avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
        avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x96
        avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
        avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0x96
        avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
        avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync: resp=0x96
        avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
        avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync: resp=0x96
        avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
        avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync: resp=0x96
        avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
        avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync: resp=0x96
        avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
        avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync: resp=0x96
        avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
        avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync: resp=0x96
        avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
        avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync: resp=0x96
        avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
        avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0x96
        Problem uploading to board. See http://www.arduino.cc/en/Guide/Troubleshooting#upload for suggestions.
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\Adafruit_SSD1306-master: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\Adafruit_SSD1306-master
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\Arduino-LiquidCrystal-I2C-library-master: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\Arduino-LiquidCrystal-I2C-library-master
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_492123: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_492123
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_548645: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_548645
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_854856: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_854856
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_870169: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_870169
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_905368: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_905368
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\grbl: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\grbl
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\MFRC522: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\MFRC522
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\MFRC522-1.4.5: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\MFRC522-1.4.5
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\rfid-master: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\rfid-master
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\Adafruit_SSD1306-master: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\Adafruit_SSD1306-master
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\Arduino-LiquidCrystal-I2C-library-master: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\Arduino-LiquidCrystal-I2C-library-master
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_492123: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_492123
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_548645: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_548645
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_854856: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_854856
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_870169: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_870169
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_905368: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\arduino_905368
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\grbl: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\grbl
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\MFRC522: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\MFRC522
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\MFRC522-1.4.5: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\MFRC522-1.4.5
        Invalid library found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\rfid-master: no headers files (.h) found in C:\Users\Reza\Documents\Arduino\libraries\rfid-master

        This report would have more information with
        “Show verbose output during compilation”
        option enabled in File -> Preferences.

              • وقت بخیر
                موقع نصب کتابخانه rfid-master حدود ۳ الی ۴ روی آپلودینگ مونده بود برد رو ریست و از کابل جدا کردم بعد از اون هر کاری میکنم هیچ فایلی رو اپلود و اجرا نمیکنه و ارور بالا رو میده

                • سلام
                  این مورد ارتباطی به نصب کتابخانه ندارد.
                  ارور دریافتی را ارسال نمایید تا بررسی کنم.

                  • با سلام منم همین مشکلو دارم اروری نمیده برنامه رو که آپلود میکنیم چند ثانیه چشمکای تند میزنه بعد بر میگرده به حالت اولیه انگار برنامه جدید و قبول نمیکنه

                    • با سلام
                      لطفا شفاف توضیح دهید. چه برنامه ای اجرا شده و منظور از چشمک زدن چیست؟

              • سلام من یه آردینو نانو خریدم با تراشهFT232Rبه قول فروشنده اورجینال بدون نصب درایور…وقتی به USBمتصل میکنم جای گزینه portخالی میمونهو COM را شناسایی نمیکنه…به دیوایس منیجر سر زدم دیدم FTD232rزرد رنگ وجود داره به مسیرش رفتم و پوشه درایور آردینو رو بهش معرفی کردم…اما بازم توسط نرم افزار آردینو شناسایی نشد ! یه جستجو کردم دیدم FT232Rدرایور داره ونصب کردم …
                اینم لینک دانلودش https://www.usb-drivers.org/ft232r-usb-uart-driver.html
                درایورنسخه قدیمی نصب کردم دیدم برنامه ها ناقص آپلود میشن! حدس زدم شاید نسخه قدیمی باشه واینم که نسخه جدید تره گزینه ستاپ نداره !
                جالب اینجاست که روی کامپیوتر دوستان آپلود شد ولی روی لپ تاپم نشد…ویندون من ۸هست…ممنون میشم راهنمایی کنید.

                • با سلام
                  در مرحله اول اگر نانو دارای تراشه ch340 است، بایستی درایور ch340 را نصب کنید. که این مورد در هر ویندوز متفاوت خواهد بود. در صورتیکه چندین درایور نصب شده است ممکن است ایراد از برد آردوینو باشد.

  • سلام خسته نباشید
    بنده با برد آردیونو نانو کار میکنم و موقعی که کد را میخوام آپلود کنم یه کد نشون میده که اکثرا توش از کلمه java به کار رفته یعنی چی برد وصله و چراغش روشنه و چه موقعی که اصلا وصل نیست این ارور را میده لطفا راهنمایی کنید

  • سلام و تشکر بابت مطالب خوبتون یه سوال من چطور میتونم استپر ۵فاز و استپر چهار فاز رو با شیلد cnc و درایورA4988 و برد
    اردوینو راه اندازی کنم؟

  • سلام
    بابت مطالب آموزشی مرتبط سپاسگزارم.
    ویندوز سیستم من سون است و هنگام اتصال برد نانو پورت آن شناسایی نمی شود، لطفا راهنمایی می فرمایید.

  • سلام. من برای ساختن ماشین کنترلی با بلوتوث داشتم با اردینو کار میکردم
    ماژول بلوتوٍ سیمش قعطی داشت و خروجی اشتباه بود.
    من در حال اصلاح برنامه و برد بودم دیدم که دیگه نمیتوانم برنامه ای آپلود کنم و تو اپلود گیر میکنه. بعد ازما تولانی ارور میده.
    Arduino: 1.8.12 (Windows 10), Board: “Arduino Uno”

    Sketch uses 444 bytes (1%) of program storage space. Maximum is 32256 bytes.
    Global variables use 9 bytes (0%) of dynamic memory, leaving 2039 bytes for local variables. Maximum is 2048 bytes.
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x1a
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0x1a
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync: resp=0x1a
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync: resp=0x1a
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync: resp=0x1a
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync: resp=0x1a
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync: resp=0x1a
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync: resp=0x1a
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync: resp=0x1a
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0x1a
    Problem uploading to board. See http://www.arduino.cc/en/Guide/Troubleshooting#upload for suggestions.

    This report would have more information with
    “Show verbose output during compilation”
    option enabled in File -> Preferences.

    شیلد موتور رو جدا و برد خالی رو به پیسی وصل کردم و یک برنامه ی خالی اپ کردم باز هم نشد. با گشتن و خوند فهمیدم که میتوانم Bootloader رو ریست و یا اپدیت کنم. با روشی که خود سایت اصلی داده بود جلو رفتم اما Bootloader رو که ریست میکنم سویچ نمیشه رو چیپ که بخوام روش کاری انجام بدم. ولی همه بدونه مشکل این کار رو انجام میدن.

    میخواستم بدونم چقدر احتمال سوختن چیپ Bootloader است؟ و اینکه شما تجربه یا مطلبی در این باره میدونید به من بگین؟

    • با سلام
      کاربر گرامی ضمن تشکر از شما، تا به حال این مشکل برای بنده به وجود نیامده است. از این رو از دیگر کاربران که در این مورد تخصص دارند، تقاضا میکنم در بحث شرکت کنند.

  • سلام دوستان
    ظاهرا اکثرا دچار مشکل مشابهی هستیم.
    ربطی به برنامه و پورت و حتی کابل usb هم نداره.
    من در همه حالت ها تست کردم اما جوابی نگرفتم.
    آردوینو نانو CH340
    لامپ پاور روشن میشه و لامپ L که به پایه ی D13 متصله بسرعت چشمک میزنه !… برنامه هم آپلود نمیشه و ارور زیر رو نشون میده :
    Sketch uses 11306 bytes (36%) of program storage space.

    Maximum is 30720 bytes.
    Global variables use 505 bytes (24%) of dynamic memory,

    leaving 1543 bytes for local variables. Maximum is 2048

    bytes.
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync:

    resp=0x2c
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync:

    resp=0x2c
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync:

    resp=0x2c
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync:

    resp=0x2c
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync:

    resp=0x2c
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync:

    resp=0x2c
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync:

    resp=0x2c
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync:

    resp=0x2c
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync:

    resp=0x2c
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync:

    resp=0x2c
    Problem uploading to board. See

    http://www.arduino.cc/en/Guide/Troubleshooting#upload for

    suggestions.

    • با سلام
      در صورتیکه تمام مراحل تست برد را انجام داده اید، ممکن است برد آسیب دیده باشد.

  • ========SOLVED=========
    دوستان راه حل در تنظیم بوت لودر هست .
    مدل های چینی اکثرا از نسخه ی قدیم بوت لودر استفاده می کنند.
    برای رفع مشکل از منوی (TOOLS > PROCESSOR > ATmega328P (Old Bootloader را انتخاب کنید.
    موفق باشید.

    • با سلام آقای حسین از راهنمایی شما و همچنین خانم مهندس پور بلورچیان بسیار سپاسگذارم .
      من هم این مشکل را داشتم و با انتخاب گزینه (Old Bootloader) مشکل برطرف شد .
      تقریبا همه با این مشکل روبرو هستند.
      موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر ممنونم از بابت پست خوب شما میخواستم در زمینه آموزش کار با آردینو منو یه راهنمای کنید مرسی ممنون

    • با سلام
      در این خصوص از آموزش زیر میتوانید استفاده کنید. همچنین در شاخه آردوینو تمامی آموزش ها قرار گرفته شده است و به صورت متنی توضیح داده شده است. در صورت سوال و ابهام میتوانید از طریق بخش دیدگاه ها با نویسنده هر آموزش در ارتباط باشید.
      آموزش کار با آردوینو

  • سلام خسته نباشید
    ممنون میشم لطف کنید فایل درایوری که مشکل آپلود نشدن کد روی نانو های ch رو برطرف کنه رو قرار بدید

  • با سلام
    من برای فرستنده از ماژول آردوینو نانو atmega328 با تراشه ch340g و برای گیرنده از همین ماژول با تراشه R3 استفاده کردم اما با همدیگه ارتباط برقرا نمی کنن آیا باید حتماً دوتاشون یکی باشن؟ چون ماژول قبلی فرستنده که نیمسوز شد R3 بود؟
    برای این ماژول کداش هم ریختم

    • با سلام
      کاربر گرامی نیازی به یکسان بودن برد نیست. موارد را از سمت دیگری رفع عیب کنید.

  • با عرض سلام
    من در نصب درایور های مشخص شده در سایت دانشجوکیت به مشکل برخورد کردم. نمیدونم شاید درست نتونستم انجامش بدم. اینطوری بعد از دانلود درایور های مشخص شده، تلاش به نصب کردم:
    به device manager رفتم روی ports(COM & LPT کلیک کردم بعد روی USB-SERIAL CH340(COM3) راست کلیک کردم. update driver رو زدم. سپس گزینه ی browse my computer for driver software رو انتخاب کردم و folderای که از فایل زیپ داشنجوکیت extract شده بود رو ادرسش رو دادم وcheckbox include subfolders رو هم زدم. ادرس یه همچین چیزی بود: C:\Users\esmUser\Desktop\CH341SER
    در نهایت به این برخوردم:
    windows has determinded that the best driver for this deivce already installed. There may be better drivers on Windows update or on the device manufacturer’s website.
    و درایور مشخص شده رو نصب نمیکنه.
    من باید چیکار کنم؟؟ امکانش هست لطفا راهنمایی کنید؟

  • سلام من یک اردوینو نانو ورژن ۳ دارم، مدل برد رو داخل نرم افزار روی
    Arduino Nano گزاشتم نرم افزار پورت رو شناسایی می‌کنه ولی نمیتونم برنامه روش آپلود کنم! مشکل چیه؟!…
    لطفاً کمکم کنید.
    ممنون

    • با سلام
      پس از انتخاب نوع برد بایستی Processor را بر روی Atmega328p old bootloader انتخاب کنید.

  • سلام من برنامه ای روی آردوینو نانوریختم حالامی خوام اون برنامه حذف کنم یاد ندارم باید چکار کنم؟

    • با سلام
      در این خصوص با آپلود یک برنامه بر روی برد برنامه قبلی پاک می‌شود.

  • سلام می خوام کد های جدید رو روی برد آپلود کنم (مدل CH340) ولی با خطای زیر مواجه میشم
    Arduino: 1.8.13 (Windows 7), Board: “Arduino Nano, ATmega328P”

    Sketch uses 8020 bytes (26%) of program storage space. Maximum is 30720 bytes.

    Global variables use 307 bytes (14%) of dynamic memory, leaving 1741 bytes for local variables. Maximum is 2048 bytes.

    avrdude: ser_open(): can’t set com-state for “\\.\COM6”

    An error occurred while uploading the sketch

    This report would have more information with
    “Show verbose output during compilation”
    option enabled in File -> Preferences.

    • با سلام
      از نصب درایور CH340 اطمینان کامل داشته باشید و همچنین پورت را انتخاب کنید.
      بررسی و نتیجه را اعلام کنید.

  • سلام خسته نباشید…
    میشه آردینو نانو رو به آردینو UNOمتصل کرد برای برنامه نویسی؟….
    من از طریق USBنمیتونم پروگرام گنم
    کدام پایه ها رو وصل کنم ؟

    • با سلام
      لطفا توضیحات بیشتری دهید تا راهنمایی شود. هدف از اتصال چیست تا راهنمایی دقیق تری صورت گیرد.

    • با سلام
      کاربر گرامی در خصوص آموزش ها هر سوالی دارید، در بخش دیدگاه های همان آموزش بپرسید، نویسنده ها راهنمایی خواهند کرد.

  • سلام دو تا سوال داشتم
    اول اینکه بعد از برنامه نویسی اردوینو میخوام همیشه روشن باشه
    من uno رو با آداپتور سامسونگ با ولتاژ ۵ و ۱.۵۵ آمپر رو روشن میکنم میخواستم بپرسم آیا میشه همین رو به به برد اردوینو nano متصل کنم مشکلی برای برد پیش نمیاد چه موقع اتصال چه در طولانی مدت ؟
    و سوال دوم هم در مورد ماژول رله ۵ ولت برای قسمتی که به برق شهری وصل میشه فقط کافیه مثل کلید ساده یک سر سیم رو به no و سر دیگه سیم رو به com وصل کنم‌؟
    تشکر از پاسخگویی شما

  • سلام میشه لطفا جواب بدید
    میتونم با کابل mini usb
    اردوینو نانو رو به ادامپتو ۵v و ۱٫۵۵A وصل کنم
    برد مشکلی پیدا نمیکنه؟
    ممنون از پاسخگوییتون

  • با سلام و خسته نباشید به خاطر سایت خوبتون.
    میخواستم بی‌زحمت یک لینک دانلود درآیور arduino nano atmega328p برام بفرستید ؛ هر چی میگردم پیدا نمیکنم.

    • با سلام
      در صورتیکه از تراشه ch340 استفاده می‌کنید، بایستی مطابق با ویندوز مورد استفاده درایورهای ch340 را تست و بررسی و نصب کنید.

  • سلام خسته نباشید.
    داخل پروژم آردوینو نانو و ماژول sim800l رو دارم وقتی که کامپایل میکنم چراغ های Lو pou روشن میشه البته برای لحظه ای به صورت چشمک زن RX وTX روشن میشه و دوباره دو تا چراغی که خط اول گفتم ثابت روشن میمونن. من یه چراغ کنار آردوینو دارم که باید بعد از اتصال به برق ۲۰ثانیه ثابت و بعدش چشمک زن کار کنه که این اتفاق نمی افته و چراغ ثابت میمونه. مشکل دیگه اینکه ماژولم باید باید هر ۳ثانیه یکبار چشمک بزنه که متاسفه هر ۱ ثانیه یک باتر چشمک میزنه و کلا پروژم کار نمیکنه.اوایل که آردوینو رو امتحان کردم چراغم بعد از ۲۰ ثانیه چشمک میزد و چراغ L روی آردوینو هم همینطور اما الان مشکل داره.و L روی آردوینو ثابت میمونه مشکل از کجاس به نظر شما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟البته از طریقNew<Examples<Basics<Blink چراغ چشمک زن آردوینو یعنی L رو هم امتحان کردم که سالم بود و مجدد برنامه اصلی رو کامپایل کردم که دو باره چراغ ثابت موند و چشمک نزد هم چراغ L و هم LED من؟؟؟؟؟؟سوال دیگه ای که دارم وقتی برنامه دوم رو بریزیم روی آردوینو اولین برنامه که کامپایل شده پاک میشه یا باید اون رو پاک کنیم و بعد برنامخه جدید بریزیم

  • سلام خسته نباشید من موقع اتصال اردینوuno به شیلد cnc v 3 وقتی تو برنامه gbrl controller 3.6.1 میخوام برد رو به هم بشناسونم با خطای زیر مواجه میشم چیکار کنم No data from COM port after connect. Expecting Grbl version string.

    • با سلام
      کاربر گرامی با توجه به اینکه سوال جنابعالی مرتبط با موضوع آموزش نیست، امکان بررسی وجود ندارد.

  • سلام
    برد نانو R3 رو تهیه کردم.
    اما بعد از وصل ب کامپیوتر ، کامپیوتر نمیشناستش!!
    قبلا نانو CH340G داشتم و بعد از نصب درایور، مشکلی پیش نیومد.
    راههای معمول تو اینترنت رو امتحان کردم اما نتیجه نگرفتم!!

    • با سلام
      دقت داشته باشید برای اتصال نانو بایستی حتما درایور ch340 متناسب با نوع ویندوز باشد، سپس انتخاب پروسسور هم وابسته به تراشه استفاده شده در ساخت برد است که با تست مشخص می‌شود.

  • با سلام و خسته نباشید. ممنون از محتی بسیار عالیتون
    میخواستم بدونم آردوینو نانو قابلیت این را دارد که دو اطلاعات دو سنسور را همزمان بررسی و پایش کند یا خبر
    با شتکر از شما

  • با سلام و خسته نباشید. ممنون از محتی بسیار عالیتون
    میخواستم بدونم آردوینو نانو قابلیت این را دارد که دو اطلاعات دو سنسور را همزمان بررسی و پایش کند یا خبر
    خیلی ممنون

  • با سلام. من درایور CH340 رو نصب میکنم اما داخل device manager وجود ندارد و در برنامه اردوینو هم پورت باز نمیشه. درایور رو نصب میکنم ولی موقع uninstall کردن هم میگه درایور وجود نداره. ممنون میشم راهنمایی کنید.( درایور ۳۲ و ۶۴ هر دو تا رو هم نصب کردم )

  • درود بر شما ، بانو چرا نانو های تولید شده و توضیع شده در بازار انقدر متنوع و متفرقه است؟؟؟ من آردوینو نانو دوتا گرفتم که روی سریالش نوشته نداره و نتونستم با موبایل پروگرام کنم و حتما باید لپتاپ باشه . دیروز یکی دیگه گرفتم که آیسی سریالش ch340 بود ، چون طلقش دودی بود نتوستم میکروش رو ببینم ، آنباکس کردم دیدم میکروش stm lqfp32 است ، که پروگرام میشد ولی تو اجرای دستورات مشکل داشت مثلا نمونه اگزمپل بلینک رو پروگرام میکردم جای یک ثانیه یک بار ، سه ثانیه یک بار چشمک میزد . که بعد از کلی حرص خوردن امروز یه نانو با سریال سی اچ پیدا کردم و کارم رو انجام دادم . از شما راهنمایی میخوام که بتونم اون دوتا نانو که سریالش مدل دیگه از سی اچ ۳۴۰ است رو از طریق پایه ها با این نانو که اکی هست پروگرام کنم ، آیا شدنی است؟؟ و اگر میشه بیزحمت پایه هایی که باید به هم لینک بشه رو بفرمایید . سپاس از شما بانوی ایرانی

    • با سلام
      این مورد وابسته به تولید کننده های این کالاهاست که بی شمار هستند. لذا با توجه به تغییر هر تراشه عملا رفع عیب هر برد ممکن است متفاوت باشد که توسط بنده تست نشده است چون تمامی پارت نامبرهای دانشجوکیت یکسان هستند.

      • سپاس ، اما جواب سوالمو نگرفتم ، آردوینو نانو رو چطوری از طریق پین ها با یه آردوینو نانو یا مگا یا usb سریال پروگرام کنیم ؟؟؟ توضیحاتی در این مورد ندارید؟؟ فقط در مورد آردوینو UNO این اطلاعات در دسترسه تو سایت ها .

        • با سلام
          هیچ تفاوتی ندارد و همان دستوراجرا برای برد نانو هم قابل اجرا است. تمامی بردهای آردوینو یکسان هستند.

  • سلام ببخشید من اردوینو نانو رو خریداری کردم و وقتی که می خواهم کد بلنک رو اپلود کنم ارور میده که اپلود ناموفق و میگه وضعیت خروجی ۱ من با خود اردوینو توی کامپیوتر کارکردم میه بگید چه چوری رفع کنم ممنون

  • Sketch uses 924 bytes (3%) of program storage space. Maximum is 30720 bytes.
    Global variables use 9 bytes (0%) of dynamic memory, leaving 2039 bytes for local variables. Maximum is 2048 bytes.
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0xd7
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0xd7
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync: resp=0xd7
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync: resp=0xd7
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync: resp=0xd7
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync: resp=0xd7
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync: resp=0xd7
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync: resp=0xd7
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync: resp=0xd7
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
    avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0xd7
    Failed uploading: uploading error: exit status 1

    من برای برد اردوینو نانو که قبلا روش پروگرم کرده بودم ولی الان این ارور رو میده که من کد بلنک رو از خود مثال هاش زدم ولی مشکل اینه که کابل و همهچیشو عوض کردم میشه راهنمایی کنید ممنون

    • با سلام
      در این خصوص اگر از درایور CH340 استفاده می‌کنید باید در ابندا از سازگاری با سیستم خود اطمینان حاصل کنید.

  • سلام وقتتون به خیر من در هنگام ریختن برنامه به این ارور بر می خورم
    اما هم سخت افزار سالم هست و هم وقتی وارد دیوایس منیجر میشوم برد را شناسا یی می کند
    ممنون میشوم راهنمایی کنید

    avrdude: Version 6.3-20190619
    Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
    Copyright (c) 2007-2014 Joerg Wunsch

    System wide configuration file is “C:\Users\pc\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\tools\avrdude\6.3.0-arduino17/etc/avrdude.conf”

    Using Port : COM7
    Using Programmer : arduino
    Overriding Baud Rate : 115200
    avrdude: ser_open(): can’t set com-state for “\\.\COM7”

    avrdude done. Thank you.

    Failed uploading: uploading error: exit status 1

    • برای برد آردوینو نانو حتما تنظیماتی که در متن آموزش گفته ایم را اجرا کنید.