تکنولوژی سخت افزار

تغییر رنگ خون با توجه به شدت ضربه

تغییر رنگ خون با توجه به شدت ضربه
نوشته شده توسط آزاده مختاری

ضربه به سر یکی از مشکلات بزرگ در هنگام ورزش هایی مثل فوتبال و هاکی و ورزش های کشتی اشت. فرد آسیب دیده ممکن است نتواند در هنگام ضربه حرکتی انجام دهد و سر خود را بالا گیرد. بناربراین برای اطلاع به افراد حاضر جهت اعلام آسیب دیدیگی باید علایم و دستوراتی باشد که اعلام کند فرد آسیب دیده است. همچنین رنگ قرمز خون به علت همرنگی با محیط نمایان نباشد و کسی متوجه نشود. بنابراین دانشمندان دانشگاه Pennsylvania برای این مشکل راه حلی پیشنهاد داده اند و آن این است : تغییر رنگ خون با توجه به شدت ضربه با فوتون های کریستالی.

یکی از محققان این کلاه می گوید: استفاده از کریستال های فوتونی راه حلی ساده برای جلوگیری از خطرات و آسیب های بعدی به سر می باسد زیرا ممکن است هنگام وارد شدن ضربه به سر ورزشکار متوجه شدت ضربه نشود و به ورزش ادامه دهد ولی این ضربه ممکن است باعث آسیب های احتمالی بعدی شود بنابراین این دستگاه راه حلی مناسب می باشد.

 ساخت کریستال های فوتونی که ساختار آن ها تغییر رنگ می دهد این مشکل را حل کرده است . این کریستال ها از لیتوگرافی هولوگرافی نشات می گیرند و در کلاه ایمنی تعبیه می شوند و وزن بسیار کمی نیز دارند و با توجه به شدت ضربه وارد شده به سر رنگ خون را تغییر میدهند. این کریستال های فوتونی سه بعدب که مثل لایه پنیر در بین اجزای تشکیل دهنده کلاه قرار می گیرند با توجه به دمای محیط مثل سرما وگرما و ورود خون به منافذ این کلاه ها خواص بازتابی از خود نشان می دهند و به رنگ متفاوتی تبدیل می شوند.

این کریستال ها در اندازه ای طراحی شده است که به راحتی می توان آن ها را روی لباس سربازان دوخت و در جاهای آسب پذیر تعبیه کرد. همچنین می توانید از این کریستال ها به عنوان یک سنسور حفاظتی برای مغز استفاده کنید.

در آزمایش های اولیه محققان برای شدت ۳۰ mph تا ۸۰ رنگ خون را از قرمز به سبز تغییر داده اند. با توجه به ضربات مختلف در ورزش های مختلف ساخت این کریستال های فوتونی می تواند به زودی به تولید انبوه برسد و از این راه بسیاری از امدادگران  و خدمه پزشکی را از شدت صدمات وارد شده آگاه کند و بتوانند بدون حاشیه بیمار را به با توجه به شدت صدمه به مراکز درمانی معرفی نمایند.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱ دیدگاه