رباتیک سخت افزار

ربات Hermes با رفتار انسانی

ربات Hermes با رفتار انسانی
نوشته شده توسط آزاده مختاری

یکی از توانایی‌های ربات‌ها، امکان استفاده از این ابزار‌ها در زمان وقوع حوادث پیش‌بینی نشده برای نجات جان انسان‌ها است. محققان در دانشگاه MIT موفق به توسعه‌ی ربات جدید هدایت شونده‌ای شده‌اند که دقت بالایی دارد.

روبات‌ها در زمینه‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند و توسعه‌دهندگان نیز هر روز قابلیت‌ های جدیدی را به این ابزار‌ها اضافه می‌کنند که باعث بهره‌ وری و کاربردی شدن بیشتر ربات‌ها می‌شود. یکی از اولین کاربردهایی که استفاده از ربات‌ها در آن با دقت خاصی دنبال می شود استفاده از ربات ها در زمینه‌ ی کمک‌ رسانی و نجات جان انسان‌ها در زمان وقوع حوادثی نظیر زلزله یا انواع بلایای طبیعی است.

محققان در MIT موفق شده‌اند روبات جدید هدایت شونده‌ ای به نام HERMES با رفتار انسانی را طراحی و توسعه دهند که با بهره گیری از سنسور‌های پیشرفته، دقت بسیار بالایی دارد. HERMES دارای یک اسکلت ثانویه به همراه کلیدهای کنترلی است که برای هدایت ربات توسط انسان استفاده می‌شود. اگرچه ربات بهتر از انسان می تواند در بعضی مکان ها مثلا حفظ تعادل و ایستادن در مکانی خطرناک ولی بازهم کنترل می تواند در جاهایی که حضور انسان غیرممکن یا خطرناک است کمک کننده باشد.

خود ربات از یک اسکلت فلزی انسان نما استفاده می کند که روی آن دوربینی نصب شده است تا کنترل کننده بتواند از طریق هدست موجود، ربات HERMES را در شرایط مختلف هدایت کند. دوربین ربات HERMES دقیقا مقابل چشم انسان قرار گرفته است تا تصاویر گرفته شده توسط دوربین به راحتی برای فرد قابل مشاهده و نظارت باشد وبتواند آن را کنترل کند.

 HERMES دارای دستانی با سه پنجه می باشد که قادر به نگهداری و حفظ اشیا توسط پنجه ها می باشد. همچنین می تواند با استفاده از دست ها کارهای مهمی را به انجام برساند و با کنترل انسانی هوشمندانه تر نیز عمل کند.

این روبات (HERMES)  نام دارد. سنسورهای تعبیه شده روی این ربات واکنش های دریافت شده از محیط را در برابر کارهای انجام شده به کاربر انتقال می‌دهد. همچنین با توجه به واکنش‌های کاربر هدایت‌کننده، واکنش‌های کاربر را یاد می گیرد تا در دفعات بعد عملکرد بهتری را ارائه کند. و قادر است با مشت دیوارها را در هم کوبیده ودریچه‌ها را باز و بسته کند. این ربات در کابردهای دیگری نیز نظیر پر کردن یک لیوان با آب بسیار خوب عمل می‌کند.

وانگ مدیر پروژه HERMES می گوید: با توجه به این که انسان ها در خلاقیت و حل مسائل مختلف و فکرکردن قوی هستند ولی این ربات از انسان قوی تر است و در آینده قصد داریم که ربات هایی طراحی کنیم که با بهرگیری از هوش انسانی فراتر از انسان عمل می کنند.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه