تکنولوژی سخت افزار

قلم دیجیتالی Anoto برای تشخیص بیماری های آلزایمر

قلم دیجیتالی Anoto برای تشخیص بیماری های آلزایمر
نوشته شده توسط آزاده مختاری

امروزه بیماری آلزایمر و پارکینسون و بیماری مشابه که ذهن را درگیر می کنند بسیار فراوان دیده می شود و افراد بسیاری با سن های مختلف با این مشکلات دست وپنجه نرم می کنند. اگر این بیماری ها به موقع تشخیص داده شوند و درمان گردند بهتر است. پزشکان در مراحل اولیه درمان برای تشخیص این بیماری ها از فرد می خواهند با رسم یک ساعت از فرد بیمار می خواهند اطلاعات کامل تری در مورد بیماری خود در اختیار آن ها قرار دهد. و از روی شکل هندسی ساعت متوجه بیماری او می شوند هرچه این شکل هندسی نامنظم تر باشد بیماری فرد حاد تر است.

با توجه به این که فردی که درگیر این نوع بیماری ها می شود تمرکز ودقت کافی برای رسم اشکال هندسی ندارد بنابراین محققان دانشگاه MIT تصمیم گرفتند به روشی متفاوت تر برای تشخیص این بیماری بپردازند. این محققان با استفاده از قلم دیجیتالی Anoto برای تشخیص بیماری های آلزایمر گام مهمی برداشته اند. این قلم دیجیتال می تواند رفتارهای فرد را آنالیز و به تشخیص بهتر بیماری کمک کند.

این قلم دیجیتالی که از یک دوربین برای تصویر برداری از رفتار فرد ساخته شده است می تواند به تجزیه وتحلیل دقیق اطلاعات بپردازد و حرکات ورفتارهای بیمار را هنگام طراحی ثبت که سبب بالارفتن دقت اندازه گیری می شود وهمچنین با تولید نرم افزاری که بتواند نقاشی کشیده شده بوسیله این قلم دیجیتال را تحلیل کند به تحلیل اطلاعات پرداخته اند. در طراحی این قلم از ماشین هایی استفاده شده است که قادربه یادگیری هستند و همین امر تحلیل اطلاعات این قلم ها را برای نرم افزار ساده می کند.

پس ازآزمایش ۲۰۰۰ نفر توسط این قلم و مقایسه نتایج بدست آمده با روش سنتی پزشکان به تایید این روش پرداختند و حتی مدعی شدند با توجه به این که یادگیری و دقت ماشین فراتر از انسان است این قلم بسیار دقیق تر بتواند به تشخیص بیماری بپردازد.

الگوریتم های استفاده شده در این قلم می توانند در تکنولوزی های مربط با مغز استفاده گردند. قیمت این قلم ها هنوز مشخص نشده است و آمار دقیقی از عرضه آن ها به بازار وجود ندارد.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه