تکنولوژی

لنزی که گوشی همراه را به میکروسکوپ تبدیل می کند.

لنزی که گوشی همراه را به میکروسکوپ تبدیل می کند.- دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

به لطف محققان دانشگاه میشیگان (Michigan) فناوری (MTU) و دانشگاه واشنگتن (Washington University) در سنت لوییس (St. Louis) که تحقیقات خود را در روزنامه (Physical Review Letters.) به چاپ رسانده اند یک لنز عالی که می تواند به ما اجازه دهد با کمی زوم کردن، سلول ها و ویروس ها را ببینیم. با هزینه بسیار کم به سوی واقعیتی گام برداشته اند، که می توان با استفاده کردن این لنز در گوشی های همراه ، آنها را به یک میکروسکوپ  تبدیل کنند.

شما شاید میکروسکوپ الکترونی (SEM) که به دانشمندان و محققان کمک می کنند که تصاویر را در مقیاس نانو ببینند را دیده اید. قیمت تهیه چنین میکروسکپی بسیارگران است و به میلیاردها دلار می رسد. در آینده ای نه چندان دور با هزینه ای کم شما می توانید از گوشی همراهی استفاده کنید که همان ویژگی میکروسکوپ را داشته باشد.

این لنز از موادی ساخته خواهد شد که در اصل مواد مهندسی شده هستند به طوری با نور تعامل ایجاد کنند. در این مورد، فلز نقره است که در علم نانو مانند یک شیشه رفتار می کند. امواج نور به جای منعکس شدن  از طریق عبور از یک فلز ساخته می شوند، که به مراتب توان نوری این لنز بیشتر از یک لنز عادی است.

تجهیزات نوری در هنگام کار در نشان دادن اشیاء زیر ۲۰۰ نانومتر مشکلات عدیده ای دارند. و کار با آنها به سادگی نمی باشد. در حال حاضر این محققان به حل مشکلات کلیدی پرداخته اند و با ساختن این لنز اشیاء کوچکتر از ۲۰۰ ناموتر را می توان بدون ازدست دادن وضوح تصویر مشاهده کرد.

یکی از محققان دانشگاه MUT به نام “IFLScience” می گوید:” روند ایجاد و ساخت این لنز به منظور اصلاح نقره در سطح مقیاس نانو نیاز به روش های پیچیده دارد”. اما او و تیم او معتقدند نمونه اولیه این لنز را می توان در یکی دوسال آینده حتما ساخت. حتی این محققان عقیده دارند و تقریبا مطمئن هستند که در آیفون ۱۰ از این لنز استفاده خواهد شد. اگرچه بسیاری از دانشمندان دیگر امروز آن را شبیه به خواب می دانند.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.