دسته‌بندی

کوالکام پردازنده ۲۴ هسته ای تولید کرد

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

به نظر میرسد که کوالکام از اهمیت و همچنین محبوبیت محصولات و چیپست های خود در تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های قابل حمل به خوبی خبر دارد. این کمپانی به تازگی پردازنده های دارای سوکت را در نمایشگاه سانفرانسیسکو خود معرفی کرده است.

در این رویداد کوالکام یک مدل چیپست پروتوتایپ به ۲۴ هسته arm را معرفی کرد که تمامی آن‌ها ۶۴ بیتی و در یک پکیج جمع آوری شده بودند که بسیار شبیه پردازنده های اینتل بودند. چیپ های کوالکام همچنین دارای اتصالات pcle و حافظه و امکانات دیگر هستند. همه این‌ها در حالی است که یک پردازنده ۲۴ هسته ای برای استفاده فوق‌العاده به نظر میرسد. امروزه بیشتر سرور ها با پردازنده های x86 احرا می‌شوند که درصد بسیار بالایی از آن‌ها ساخته اینتل هستند. اما طراحی های Arm از نظر میزان فضای استفاده شده و همچنین انرژی مصرفی بسیار بهینه‌تر هستند. همچنین به وسیله این پردازنده های میتوان بدون از دست دادن فضاهای مرده تعداد زیادی از آن‌ها را به هم متصل کرد و قدرتی فوق‌العاده را تجربه کرد که این وضعیت برای سرور هایی که به صورت موازی کار میکنند بسیار ایده‌آل است. به احتمال زیاد در سال آینده از کوالکام چیزی بیشتر از یک سازنده پردازنده های تلفن‌های هوشمند را شاهر خواهیم بود و این شرکت ممکن است هدف خود را بازار های سرور ها نیز قرار داده باشد. آیا کوالکام توانایی پیشی گرفتن از اینتل و تکنولوژی های برتر این شرکت را دارد و میتوانید خود را در سطح شرکتی با سابقه بالای اینتل بداند؟ 

کوالکام

درآمد کوآلکام در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده‌است. مجموع دارایی این شرکت  در سال ۲۰۱۱ معادل ۳۰ میلیارد دلار است. در این سال، شمار کارکنان آن نیز ۱۷٫۵۰۰ نفر برآورد شد. در سال ۲۰۱۲ درآمد شرکت کوالکام به ۱۹٫۲ میلیارد دلار افزایش یافت و سود خالصی معادل ۶٫۱ میلیارد دلار را عاید این شرکت نمود. در حال حاضر تعداد کارکنان کوالکام ۲۶٫۰۰۰ نفر می‌باشد.  نخستین محصول شرکت کوالکام، پروژه راه‌اندازی ماهواره اومنی‌تراکس بود، که از شرکت اومنی‌نت خریداری شد و در زمینه ارائه خدمات پیام کوتاه و جی‌پی‌اس فعالیت می‌نمود. اومنی‌نت نیز توسط پرویز نظریان و نیل کادیشا تاسیس شده‌است. در دهه ۱۹۹۰ شرکت کوالکام اقدام به تولید تجهیزات مخابرات راه‌دور و تاسیسات شبکه‌های تلفن همراه نمود، که شامل تجهیزاتدسترسی چندگانه تقسیم کدی، مدارهای مجتمع با کاربرد خاص و در آغاز دهه ۲۰۰۰ میلادی، در پروژه مشارکتی نسل سوم شبکه تلفن همراه مشارکت داشت. این شرکت در زمینه استانداردسازی شبکه‌های تلفن همراه، که در بستر جی‌اس‌ام ارائه می‌شود، نوآوری‌های بسیاری داشته‌است. کوالکام همچنین در طراحی و توسعه سامانه جهانی مخابرات سیار امروزی، سهم بسیاری داشته‌است.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه