کامپیوتر خودرو ECU

ریمپ و کاهش دمای فن پژو پارس با ECU زیمنس CIM و پروگرامر TNM

remap-peugeot-pars-ecu-fan-temp-siemens-sim-with-tnm7000-digispark
نوشته شده توسط معین صابری

ریمپ! اصطلاحی که این روزها زیاد می شنویم. اگر خودرو داشته باشید احتمالا یک بار این اصطلاح را شنیده اید؛ علمی که چندین سال رایج شده و اکنون مراکز بسیاری جهت انجام ریمپینگ خودرو فعال هستند. با توجه به ساختار خودروهای داخلی و قدیمی بودن آن ها، ریمپ خودرو را می توان یک عمل مفید در حفظ سلامت خودرو دانست. این موضوع در بحث کاهش دمای فن خودروها بسیار اهمیت دارد. از آنجاییکه بسیاری از محصولات داخلی با موتور پژو ساخته شده اند، بنابراین افزایش دمای آب در موتور امری طبیعی در تابستان است. از آنجاییکه که محصولات پژو با آب و هوای معتدل اروپا سازگاری دارند، بنابراین در هوای گرم ایران دچار آسیب جدی می شوند. در این آموزش قصد داریم تا به نحوه ریمپ و کاهش دمای عملکرد فن در خوردی پژو پارس بپردازیم. در ادامه ریمپ دمای فن پژو با مرجع تخصصی کامپیوتر خودرو ECU به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 


ریمپ تعریف و کاربرد


ریمپ در حالت کلی به تغییر نرم افزار خودرو جهت عملکرد بهینه و یا راندمان مد نظر کاربر، گفته می شود. به کمک ریمپ می توان دمای عملکرد فن ها را تغییر داد، پاشش سوخت و جرقه زنی را تنظیم کرد، دور موتور و کات آف را مشخص نمود. برنامه های ایسیو های مختلف دارای یک قسمت مهم به نام ناحیه کالیبراسیون هستند. در این ناحیه، جداول عملکردی موتور قرار گرفته است. هرگاه که کامپیوتر خودرو بخواهد شتاب، سوخت، دما و…. را تنظیم کند، به این جدول(Loop Up Table) مراجعه کرده و با استخراج پارامتر مد نظر از جدول مربوطه، به واحدهای مختلف فرمان صادر می کند.

ریمپ دمای فن پژو با پروگرامر TNM7000 - دیجی اسپارک

 

در خودروهای مختلف، جداول مختلفی جهت کنترل پارامترهای خودرو وجود دارد. اما یکسری از جداول بین تمام خودروها به صورت مشترک تعریف شده است. از این جدول های می توان به موارد زیر اشاره کرد.

جدول جرقه زنی

جدول پاشش سوخت

جدول دمای فن

دو جدول نخست جهت تنظیم شتاب و مصرف سوخت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. اما جدول دمای فن، یک جدول ۱×۳ بوده که سه دمای فن دور کند، فن دور تند  و چراغ اخطار را در خود جای می دهد.  البته ممکن است در سایر برنامه ها، تعداد فن های بیشتری مشاهده شود. اما اصولا در خودروهای داخلی بیشتر از دو فن وجود ندارد!!!

تنظیمات دمای فن پژو پارس با پروگرامر TNM7000 - دیجی اسپارک

 

در آموزش ریمپ دمای فن پژو قصد داریم تا به کاهش دمای خودرو پژو پارس با موتور ۱۸۰۰ سی سی بپردازیم. همانطور که اطلاع دارید، این موتور به دلیل تکنولوژی قدیمی و سازگار نبودن با آب و هوای ایران، در معرض آسیب جدی است.  در فصل تابستان، دمای آب در این موتورها به شدت بالا می رود. از این جهت کاهش دمای عملکرد فن کمک بسیاری به زودتر خنک شدن موتور می کند. بدین ترتیب با یک روش نرم افزاری می توان از آسیب های جدی بعدی مانند سوختن واشر سرسیلندر، جلوگیری کرد. در قسمت بعدی به نحوه کاهش دما فن می پردازیم.

 


ریمپ دمای فن پژو پارس


برای کاهش دمای فن، همانطور که پیشتر گفته شد نیاز به ابزار مخصوص داریم. مهم ترین ابزار جهت شروع به کاهش دما، پروگرامر است. پروگرامرها ابزاری جهت انتقال فایل برنامه به چیپ هستند. به کمک این ابزار برنامه طراحی شده در رایانه، به پردازنده منتقل می شود. جهت تیونینگ و ریمپ خودرو، نیاز به یک پروگرامر داریم. برای این منظور ما از پروگرامر همه منظوره TNM استفاده می کنیم. به کمک این پروگرامر و محیط نرم افزاری آن می توان برنامه تغییر یافته را به کامپیوتر خودرو، منتقل کرد.

ریمپ دمای فن پژو پارس ecu siemens sim - دیجی اسپارک

 

در ادامه، محیط نرم افزاری TNM به ما این امکان را می دهد تا به سادگی، ناحیه کالیبراسیون را یافته و سراغ جداول مد نظر برویم. نرم افزار TNM جهت راحت سازی کار ریمپ، به صورت خودکار جداول مربوط به برنامه(دامپ) ایسیو را شناسایی کرده و نمایش می دهد. بدین ترتیب دیگر نیازی به جستجو در جداول و استخراج مقادیر نیست.

 


پروگرامر TNM7000 برای ریمپ ECU


از آنجاییکه در آموزش ریمپ دمای فن پژو پارس با ECU زیمنس قصد داریم تا برنامه ایسیو خودرو را تغییر دهیم، بنابراین نیاز به یک پروگرامر مخصوص داریم. یک پروگرامر وظیفه انتقال برنامه از رایانه به چیپ را برعهده دارد. در حقیقت برنامه خودرو که در فرمت فایل HEX قرار دارد، از طریق پروگرامر به حافظه آی سی ایسیو منتقل می شود. در اینجا ما از پروگرامر TNM7000 استفاده می کنیم. دستگاه پروگرامر TNM7000، تا لحظه نگارش این آموزش، جدیدترین پروگرامر شرکت نگار خودرو است. این پروگرامر قابلیت دیاگ، پروگرام از طریق OBD، جیتگ، ISP و زیف را دارد. در کنار این، پروگرامر TNM می تواند سوییچ را تعریف کند. در این آموزش ما با اتصال پروگرامر به سوکت OBD، می توانیم بدون نیاز به باز کردن ایسیو، آن را پروگرام کنیم.

پروگرامر TNM7000 برای ریمپ ECU - دیجی اسپارک

 


شناسایی خودکار ریمپ ECU پژو پارس


در روند ریمپ دمای فن پژو پارس، پس از اتصال کابل OBD به خودرو، سوییچ را باز می کنیم. در این جا به نکته زیر دقت کنید. در صورتیکه ایسیو خودرو مدل SSAT است، رل دوبل را حتما حین عملیات آزاد کنید. در غیر اینصورت ایسیو آسیب خواهد دید. پس از این مرحله، وارد نرم افزار ECU KIT شوید. در نرم افزار ایسیو کیت، با توجه به اینکه اسیو خودرو ما از نوع CIM است، برنامه را می خوانیم. برای این مورد می بایست از منوی خواندن از قطعه، برنامه ایسیو را بخوانیم. توجه داشته باشید که بهتر است کد سوییچ را هم خوانده و ذخیره کنیم.

 


بخش نهایی ریمپ دمای فن پژو پارس


پس از لود برنامه، در نرم افزار ایسیوکیت وارد جداول ریمپ می شویم. در این قسمت FAN Temperature را انتخاب کنید. در این قسمت، دمای فن خودرو به صورت عادی به شکل زیر است.

بخش نهایی ریمپ دمای فن پژو پارس با TNM7000 - دیجی اسپارک

 

در این مرحله با کلید ترکیبی CTRL+A تمام دماها را انتخاب می کنیم. سپس دماها را به یک میزان مشخص کاهش می دهیم. در این جا دقت کنید که حداقل دمای فن دور کند باید ۵ الی ۷ درجه بیشتر از ترموستات باشد. در این خودرو ما از ترموستات ۷۵ درجه استفاده می کنیم. در این حالت می توانیم دمای فن را به ۸۰ درجه برای دور کند کاهش دهیم. دقت کنید که همه دماها به میزان ۱۰ درجه کاهش می دهیم.

تنظیمات ترموستات برای ریمپ دمای فن پژو پارس با TNM7000 - دیجی اسپارک

 

پس از این مرحله گزینه اعمال در دامپ و خروج را انتخاب می کنیم. از آنجاییکه فایل هگز را تغییر دادیم، بنابراین باید چک سام خطوط فایل هگز، اصلاح شود. در ادامه نرم افزار درخواست اصلاح چک سام داشته و با انتخاب آن، این عمل به صورت خودکار انجام می شود. پس از این مرحله گزینه دانلود زیمنس را انتخاب کرده و برنامه را روی ایسیو آپلود می کنیم. دقت کنید حین انجام عمل به هیچ عنوان سوییچ بسته نشود. پس از اتمام کار، رله دوبل را متصل کرده و استارت می زنیم. خواهید دید که فن در دمای ۸۰ درجه، شروع به کار خواهد کرد.

 


جمع بندی


در این آموزش به نحوه کاهش دمای فن در خودرو پرداختیم. جهت کاهش دما باید به علم ریمپ مسلط باشیم. علم ریمپ بیانگر تغییرات در نرم افزار خودرو  جهت بهینه سازی و افزایش راندمان موتور است. برای این مورد باید به نحوه پروگرام و انتقال برنامه به کامپیوترهای خودرو آشنا بود. در این آموزش به نحوه کاهش دمای فن در خودرو پژو پارس با موتور ۱۸۰۰ و ایسیو CIM پرداختیم. با ریمپ این ایسیو، دمای فن دور کند را از ۹۰  به ۸۰ و دور تند را از ۱۰۵ به ۹۴ درجه سانتی گراد، کاهش دادیم. بدین ترتیب فن در دمای پایین تر شروع به کار کرده و موتور سریع تر خنک خواهد شد.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

درباره نویسنده

معین صابری

کارشناسی ارشد رشته معماری سیستم های کامپیوتری

مالي که ز تو کس نستاند، علم است
حرزي که تو را به حق رساند، علم است
جز علم طلب مکن تو اندر عالم
چيزي که تو را ز غم رهاند، علم است
(شیخ بهایی)

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۹ دیدگاه

  • سلام
    ممنونم از اموزش خوبت من تاکسی دارم و خیلی بدردم خوردش و اینکه میتونید طریقه ریمپ کردن رو بگین که چطور مصرف سوخت و عملکرد بهتر موتور رو راه بندازیم با تشکر اگه به ایمیلم بزنید ممنون میشم با تشکر

    • سلام و خواهش می کنم
      برای این کار باید جداول جرقه زنی، پاشش سوخت و لامبدا تغییر کند. آموزش آن را به زودی منتشر می کنیم.

    • سلام ،اگر ecu درست ریمپ نشه از کجا میتوان فایل اصلی را مجددا روی ایسیو دانلود کرد.آیا با ریست کردن فایلهای پاشش سوخت و جرقه به تنظیمات کارخانه برمیگرده،
      ماشین پژو پارس سال ۹۴ با ecuزیمنس

  • سلام استاد خسته نباشید وقت بخیر یکی از دوستان با همین دستگاه و ایسیو زیمنس دمای فن دور کند ماشین منو از ۹۰گذاشت روی ۸۷درجه ترموستات هم ۸۳درجه هست میخواستم ببینم این اختلاف کم بین درجه ترموستات و دمایی که فن خاموش میشه مشکل نداره الان اوکیه؟؟؟

    • سلام
      نه مشکلی نیست. ۵ درجه اختلاف مناسب هست. برای تست بیشتر، بگذارید فن دور کند عمل کند پس از چند دقیقه صبر کنید ببینید قطع می شود یا خیر.

      • استاد وقت بخیر دمای خودرو من که موتور xu7 هست همون تنظیم کارخونه هست ، از دیروز که ترموستات ۸۳ انداختم فن که میزنه رو ۹۰ دما رو میاره پایین ترمستات میبنده ولی هنوز فن روشنه، رادیات میشه یخ، باز یکم دیگه ترموستات باز میکنه همچنان فن روشنه. زمانی که تو کفی میرم فن خاموش میشه

  • سلام
    استاد با ریمپ، دمای دور کند از ۹۰ درجه به ۸۵ درجه تغییر پیدا کرد و در دمای ۸۰ درجه فن خاموش میشود.
    مشکل الان اینجاست که ماشین بعد از رانندگی، در حالت درجا فن دور کند خاموش نمی‌شود و حداقل باید ۱۵ دقیقه ماشین درجا کار کند تا دما به ۸۰ درجه برسد تا فن خاموش شود.
    این زمان ۱۵ دقیقه که فن خاموش شود، باعث اصطحلاک زیاد موتور میشود، از شما میخوام راهنمایی کنید حداکثر دمایی که میشه از حالت پیشفرض ایسیو پایین آورد رو بفرمایید.
    ماشین : پژو ۴۰۵ دوگانه
    مدل: ۹۸
    ترموستات: ۸۳ درجه
    ایسیو رو نمیدونم چی هست
    دمای پیشفرض دور کند : ۹۰
    دمای پیشفرض دور تند : ۱۰۵
    ممنون از شما

    • سلام و خواهش میکنم
      طبق متن آموزش، حتما باید بین دمای ترموستات و شروع به کار فن، ۵ الی ۷ درجه تفاوت قرار داد. لطفا از ترموستات ۷۵ درجه استفاده کنید.

  • سلام خدا قوت ، ببخشید من پارس دو گانه فابریک مدل ۸۸ دارم ، ریمپش کردم و دمای فن را کاهش دادم ، بعدش ماشین رو گاز کارنمی کنه و مثل اینکه سوخت کم میاره ، بهشون گفتم بعد از ریپمپ این مشکل ایجاد شده ولی میگند ربطی به ریمپ نداره ، حالا میخوایتم ببینم کاهش دمای فن ممکنه رو ریگلاتور گاز تاثیر بگذاره و باعث عملکرد ناقص اون بشه ؟ ممنونم از پاسخگویی تون .

    • سلام
      از تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی میکنم
      تا چه میزان دما پایین آورده شده است؟
      آیا از برنامه ماشین شما استفاده شده یا برنامه آماده روی ایسیو قرار گرفته؟

  • سلام و وقت بخیر.
    ببخشید فن دور کند و تند پژو ۴۰۵ در چه دمایی خاموش میشوند؟
    مثلا دور کند اگر در ۹۰ درجه روشن شود تا چه دمایی که موتور خنک بشه خاموش میشه ( محدوده خاموش و روشن شدن فن بصورت فابریک کارخانه) و همینطور دور تند اگر در ۱۰۵ درجه روشن شود در چه دمایی خاموش میشه؟

  • با سلام
    ضمن تشکر از آموزشهای تخصصی و مفیدتان
    بنده به یک روش ساده‌تر برای ۲۰۶ کار مشابهی انجام دادم بدین شکل که دو رشته سیم به سنسور دمای آب ماشین وصل کرده و داخل کابین آوردم. سپس آن را به یک کلید و پتانسیومتر ۵ کیلواهم وصل کرده و پس از تنظیم پتانسیومتر روی مقدار مورد نظر، معمولا قبل از خاموش کردن ماشین با وصل کردن کلید، دمای ماشین را بالاتر از مقدار واقعی به ecu اعلام کرده و ecu فن دور تند را روشن کرده و ماشین سریع خنک می‌شود سپس کلید را قطع و ماشین را خاموش می‌کنم. البته حتی اگر پتانسیومتر را روی مقدار بالایی تنظیم کنیم نمیشه همیشه کلید را وصل نگه داشت چون باعث روشن نشدن و بدکارکردن موتور در سرما میشه و فقط چون این روش مرتبط با خنک کاری موتور بود گفتم بنویسم شاید برای کسی مفید باشد.

  • سلام استاد.
    برای پژوی ۲۰۶ تیوفایو با ترموستات ۸۹ درجه
    دمای مناسب روشن شدن فن دور کند و دور تند چند درجه است ؟

  • درود بر شما ممنون از آموزشتون اگر ای سی یو زیمنس بی کد باشه و ما بخوایم تغیری در دما یا کلا ریمپ انجام بدیم بعد از دانلود ماشین روشن نمیشود برای این کار لطفا یه راهنمایی بفرمایید ممنون