عمل دانلود یا انتقال برنامه روی ایسیو یک روش معمول تعمیراتی است. گاهی اوقات بسیاری از خطاهای و ایرادات خودرو نظیر بد کارکردن، لرزش موتور، احتراق ناقص، خام سوزی و…. با تعویض و بروز رسانی نرم افزار برطرف خواهند شد. در این بین، ساده ترین راه جهت انتقال برنامه از طریق سوکت OBD است. به کمک این سوکت به سادگی برنامه بر روی ایسیو قرار می گیرد. اما گاهی اوقات ممکن است در اثر قطعی کابل در حین عملیات دانلود و یا انتخاب برنامه اشتباه، ایسیو قفل شود. در این حالت دیگر نمی توان برنامه را از طریق کابل OBD به ایسیو انتقال داد؛ چراکه بوت نرم افزار از دست رفته است. بنابراین در این حالت نیاز است تا با باز شدن ایسیو، برنامه به طور مستقیم به حافظه منتقل شود. در این آموزش قصد داریم تا به بررسی این مورد در ایسیوهای زیمنس بپردازیم؛ چالشی که ممکن است گریبان تمام فعالین حوزه ایسیو را روزی بگیرد! بنابراین در ادامه این آموزش با مرجع تخصصی کامپیوتر خودرو ECU به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.
بوت در ایسیو و نقش آن در دانلود
پیش از آنکه به ادامه بحث بپردازیم، مختصری به تعریف مفهوم بوت و نحوه انتقال برنامه روی ایسیو از طریق OBD یا همان سوکت عیب یاب، خواهیم پرداخت. همانطور که اطلاع دارید، یکی از روش های آسان برای انتقال برنامه کابل و سوکت OBD است. زمانیکه بخواهید برنامه را از این روش به ایسیو انتقال دهید، باید سوییچ را باز کنید. با باز شدن سوییچ، ایسیو منتظر دریافت پالس جهت پروگرام می شود. چنانچه پالس دریافت شود، برنامه را روی حافظه ایسیو قرار می دهد. در حقیقت اینجا واحد بوت است که منتظر دریافت برنامه بوده و آن را بر روی حافظه انتقال می دهد.
در این حالت، اگر به هر دلیلی ارتباط بین پروگرامر و ایسیو حین ریختن برنامه قطع شده یا برنامه اشتباه روی ایسیو لود شود، نرم افزار بوت از بین رفته و دیگر نمی توان از طریق پورت OBD برنامه را انتقال داد. در این حالت باید ایسیو باز شده و مستقیما برنامه روی حافظه قرار گیرد. این روش کمی چالشی بوده، امکان می توانیم مجددا ایسیو را بازگردانی کرده و خودرو را روشن کنیم. در این آموزش قص داریم تا به بررسی نحوه بازگردانی ایسیو زیمنس بنزینی در اثر دانلود اشتباه یا قطع عملیات دانلود حین فرایند برنامه ریزی و به دنبال آن قطع شدن ایسیو، بپردازیم. قسمت بعد مربوط به این موضوع است.
قفل شدن ایسیو زیمنس، باز کردن قاب
در قدم اول جهت رفع قفل ایسیو، باید قاب آن را باز کنیم. جهت باز کردن قاب، احتیاج به پیچ گوشتی آلنی داریم. پس از باز کردن پیچ ها، به دلیل وجود چسب ضد آب، باید با حرارت هیتر، به چسب حرارت داده تا چسب ها آزاد شوند. در این مرحله قاب ایسیو باز خواهد شد.
پس از این مرحله، نوبت به آزاد سازی کل برد ایسیو است. در این حالت با حرارت هیتر، باید قسمت سوکت های ایسیو که با چسب به بدنه چسبیده را آزاد کنید. با احتیاط این کار را انجام دهید. پس از چند لحظه برد ایسیو به راحتی از قاب جدا خواهد شد.
توجه: در جداسازی ایسیو از قاب به هیچ وجه عجله نکرده و با ملایمت این کار را انجام دهید.
اتصال تغذیه در رفع قفل زیمنس بنزین
پس از این که قاب ایسیو را باز کردید، نیاز است تا اتصالات تغذیه را متصل کنید. همانطور که اطلاع دارید، ایسیو زیمنس CIM دارای شماره پایه به صورت سطری است. در گام نخست، تغذیه را باید مطابق تصویر زیر به پایه های ایسیو متصل کنید. به تصویر دقت کنید. این تصویر مربوط به ایسیو های زیمنس بنزینی بوده و از دفترچه راهنمای پروگرامر TNM برداشته شده است.
پس از اتصال تغذیه، نوبت به اتصالات درونی جهت برنامه ریزی می رسد. قسمت بعدی مربوط به این موضوع است.
اتصالات JTAG در رفع قفل زیمنس بنزینی
پس از برقراری اتصالات تغذیه، نوبت به اتصالات بین پروگرامر و ایسیو می رسد. پیش از ادامه بحث، به تحلیل یک موضوع مهم می پردازیم. زمانیکه بخواهیم به یک پردازنده برنامه دهیم، دو روش داریم.
۱-پروگرام روی زیف سوکت
۲-پروگرام بر روی برد
در روش زیف سوکت، آی سی روی آداپتور زیف قرار داده و پروگرام می شود. این روش نیاز به جداسازی آی سی از سطح برد دارد. این روش چون دردسرهایی دارد، می توان از روش های استفاده کرده که برنامه بدون جداسازی آی سی از سطح برد، به آن برنامه داد. روش های مهم جهت انتقال برنامه بدون جداسازی آی سی، دو روش ISP و JTAG است. در ایسیو زیمنس بنزینی، می توان به روش JTAG ایسیو را پروگرام کرد. در پروگرامر TNM جهت JTAG برد مخصوص وجود داشته که شما می توانید از آن جهت پروگرام استفاده کنید. جهت برقراری اتصالات، مطابق تصویر زیر که از دفترچه راهنمای TNM برداشته شده، اتصالات را برقرار کنید.
توجه: پایه مد نظر مربوط به آی سی با نام AMIS باید موقتا اتصالش جدا شود. سپس پس از برنامه ریزی مجددا متصل شود.
آپلود برنامه در رفع قفل زیمنس بنزینی
پس از برقراری اتصالات، نوبت به انتخاب برنامه می رسد. در این قسمت در نرم افزار TNM، بسته به خودروی مد نظر، از منوی انتخاب تبدیل، برنامه خودرو مد نظر را می یابیم. در اینجا مراحل زیر را طی می کنیم.
۱- انتخاب گزینه پاک کردن
۲- انتخاب گزینه پاک بودن جهت کنترل پاک شدن قطعه
۳- انتخاب گزینه ریختن برنامه
۴- انتخاب گزینه مقایسه با قطعه
پس از طی مراحل فوق، ایسیو از قفل خارج شده و می توان مجددا با OBD با آن کار کرد. همچنین توجه داشته باشید که پس از اتمام مراحل فوق، حتما پایه جدا شده مربوط به آی سی AMIS مجددا جاگزاری شود. در کنار این، توجه داشته باشید که خودرو به صورت خام برنامه ریزی شده و حتما نیاز به تعریف سوییچ دارد.
لوازم مورد نیاز
لینک خرید هیتر مناسب، کلیک کنید
لینک خرید انواع آی سی خودرویی، کلیک کنید
جمع بندی
ایسیو خودرو یکی از مهم ترین قسمت های وسیله نقلیه به شمار می رود. کلیه درخواست های راننده نظیر ترمز گیری، افزایش سرعت و…. توس طاین واحد انجام می شود. این کامپیوتر همچنین بر مبنای داده های دریافتی از سنسورها، وضعیت موتور خودرو کنترل می گردد. این کامپیوتر قابل برنامه ریزی بوده و می توان نرم افزار آن را تغییر داد. گاهی اوقات ممکن است به دلیل انتخاب برنامه اشتباه، یا قطع ارتباط حین انتقال برنامه، ایسیو قفل شده و دیگر نمی توان از طریق OBD به آن برنامه داد. در این آموزش به بررسی این موضوع پرداخته و چگونگی بازیابی ایسیو را بررسی کردیم.
چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریعترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند میتوانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.
سلام
با این توضیحاتی که دادید، در نهایت اگر اشتباه کنیم، بایستی حتما ایسیو را باز کنیم و آی سی را پروگرام کنیم؟
سلام
بله، چاره ای جز این در این حالت نیست.
سلام ایسیو زمان ریمپ پیام قفل شدن میدهد نمیتوان تغییراتی داد
سلام
از چه پروگرامری استفاده میکنید ؟
سلام عزیز ماشینم ۲۰۶اس دی هست برنامه اشتباه زده با دیاگ تمام چراغ های پشت آمپر روشن شده و خطا های دیگه پاک نمیشه آمپر ها هم کار نمیکنه
چیکار باید کنم؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
اومدم شهرستان گیر کردم
سلام
آیا خودرو روشن می شود؟
سلام . ممنون از مطلب خوبتون . من یک ایسیو زیمنس cim ایمورو که برنامه ۴۰۵ بنزینی روش بود رو با obd تبدیل زدم به پژو پارس که ایسیو قفل شد و چراغ ایمو روشن شد که کار اشتباهی بود . با جیتگ که برنامه رو خوندمش ، tnm اونو سمند بایفول شناسایی کرد . من پاکش کردم و تبدیل به پارس بنزین کردم . روی ماشین چراغ چک بود ولی ایمو فعال بود و نمیذاشت ماشین روشن شه . تعریف سوییچ هم نمیشد انجام داد و میگفت ایسیو قفل شده . برنامه بیکد هم ریختم . چندبار با برنامه های مختلف خانواده ۴۰۵ هم جیتگ کردم حتی دوباره برنامه خودش رو که خونده بودم ریختم . ولی همچنان قفل بود . خونده بودم جایی که میگفت باید ایموبلایزر هم پروگرام بشه . ولی دیدم کسی بدون ایمو پروگرامش کرد و بست رو ماشین و روشن کرد . ببخشید طولانی شد . دوستانی که تجربه شو دارن راهنمایی بفرمایند . موضوع چالشی بود بنظرم گفتم شاید نکته ایی باشه که همه بتونیم یاد بگیریم .
با سلام
سپاس از همراهی شما
همچنین بابت به اشتراک گذاری تجربهتان ممنونم
زیمنسهای قدیمی چطور بیکد میشوند
سلام برای اینکه کد سوییچ را ای سی منتقل کنیم چه باید کرد . همون کد چهار حرفی