آموزش رزبری پای اینترنت اشیا IOT خانه هوشمند رزبری پای نرم افزار Node Red

آموزش کار با نرم افزار اینترنت اشیا Node-RED – بخش پنجم

Node-red-IOT-part-5-digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

نرم افزار نودرد Node Red یک پلتفرم اپن سورس برای راه اندازی پروژه‌های اینترنت اشیاء است. این نرم افزار توسط IBM طرح ریزی و تولید شده است. نگرش طراحی این نرم افزار، ایجاد یک پلتفرم برای کاربران بدون نیاز به دانش فنی بوده است. از این رو کاربران بدون نیاز به دانستن دانش کدنویسی می‌توانند پروژه‌های ساده تا حرفه‌ای را طراحی و پیاده سازی کنند. در این پلت فرم همه چیز به صورت پازل به هم مرتبط می‌شوند. وب سایت دیجی اسپارک به عنوان مرجع تخصصی اینترنت اشیاء IOT به زبان فارسی اولین مرجع نرم افزار اینترنت اشیاء Node Red به زبان فارسی است. در مجموعه آموزش‌های نود رد Node Red به صورت بخش بندی شده کار با این نرم افزار را به صورت پروژه محور آموزش می‌دهیم. در ادامه بخش اول آموزش کار با نرم افزار اینترنت اشیاء Node Red با مرجع تخصصی اینترنت اشیاء دیجی اسپارک همراه باشید.

در این بخش به بررسی عملکرد سنسور تشخیص حرکت PIR میپردازیم ولی کمی متفاوت تر نسبت به آموزش‌های قبلی! تصور کنید سیستم تشخیص حرکت را در محلی خاص تعبیه کرده‌اید و قرار است بین بازه زمانی مشخص حضور شخص در محل مورد نظر را برای شما ارسال کند. در این آموزش به بررسی عملکرد آن می‌پردازیم.

 

سنسور تشخیص حرکت – PIR

یکی از ابزارهای اینترنت اشیاء IOT سنسورهای تشخیص هستند. این ماژول دارای یک سنسور حساس به حرارت است. از این رو فقط حرکت انسان و جسم جاندار را تشخیص می‌دهد. در این آموزش من از ماژول سنسور تشخیص حرکت PIR Mini SR505 استفاده می‌کنم. ماژول سنسور تشخیص حرکت PIR Mini SR505 برای تشخیص حضور شخص در یک مکان انتخاب مناسبی است. ابعاد این ماژول بسیار کوچک و قابل مخفی سازی است. تشخیص حرکت این سنسور در محدوده ۱۰۰ درجه می باشد و زمان تاخیر آن حدود ۸ ثانیه است.

 

وسایل مورد نیاز:

برد رزبری پای Raspberry Pi

ماژول تشخیص حرکت PIR Sensor

 

 

راه اندازی نرم افزار Node-RED

در ابتدا از منو رزبری پای Raspberry Pi ، گزینه programming، نرم افزار نودرد Node-RED را فعال کنید. قرار است هنگامی که در بازه تعریف شده سنسور حضور فرد را تشخیص نداد، پیامی مبنی بر اینکه هنوز کسی در محل حاضر نشده است، از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.

 

نود inject Node

برای تعیین بازه‌ی زمانی از نود ورودی inject استفاده می‌کنیم. این نود از شاخه input در دسترس می‌باشد. آن را انتخاب نمایید و وارد صفحه کنید. روی آن کلیک کنید. قسمت Payload را روی حالت string قرار دهید. حالت Repeat را روی interval between times انتخاب کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید زمان بر حسب دقیقه بین بازه‌ی زمانی ۲۴ ساعته و تعیین روزهای هفته در اختیار شما قرار داده می‌شود. در این آموزش من بازه زمانی را هر ۳۰ دقیقه یک بار بین ساعت ۱۶ الی ۱۷ در تمامی روزهای هفته انتخاب کردم. تعیین این بازه کاملا دلخواه می‌باشد و می‌توانید تغییرات مورد نظر خود را انجام دهید. اسم نود Node را پیشفرض Time انتخاب می‌کنیم.

 

نود Node rpi gpio in

برای اتصال سنسور تشخیص حرکت PIR و عملکرد آن از نود Node ورودی rpi gpio از شاخه رزبری پای Raspberry Pi استفاده می‌کنیم. من سنسور را به gpio7 پین ۲۶ وصل کردم. دو پایه دیگر سنسور یعنی VCC  و GND را به ترتیب به پین ۲ و ۶ رزبری پای اتصال دهید.

 

نود Node trigger

نود trigger برای ارسال دیتا در یک بازه زمانی استفاده می‌شود. در این آموزش نود Node trigger هنگامی که هیچ اطلاعاتی از سنسور در بازه‌ی زمانی تعریف شده دریافت نکرد، پیامی مبتنی بر عمکرد سنسور برای ما ارسال می‌کند. من به صورت پیشفرض مدت زمان ۲ دقیقه را برای ارسال پیام عدم حضور شخص در بازه‌ی زمانی مشخص شده از قبل، تعریف کرده‌ام. پس از ۲ دقیقه در صورت عدم فعال نشدن سنسور تشخیص حرکت، پیامی مبنی بر اینکه سنسور در این ۲ دقیقه فعال نشده است از طریق نرم افزار نود رد Node Red برای ما ارسال می‌گردد.

 

نکته نرم افزار نود رد Node Red:

برای ریست نود Node Red تریگر و بازیابی اطلاعات از نود Node inject استفاده می‌کنیم. نود Node inject را انتخاب کنید و آن را به RESET تغییر نام دهید. سپس در مرحله بعدی اتصالات آن را خواهیم گفت.

 

نود Node change

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

 

اتصالات نرم افزار نود رد Node Red

همانند تصویر زیر اتصالات بین نودها را برقرار نمایید. سپس در نرم افزار نود رد Node Red گزینه Deploy را انتخاب کنید.

حال E-mail خود را چک کنید. پیام با عنوان هشدار حضور شخص و حاوی پیام no motion detected in 2 minutes برای شما ارسال شده است.

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد.  

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۳۳ دیدگاه

  • سلام خانوم بلورچیان
    از آموزش کاربردیتون بسیار ممنونم. بیشتر در مورد کاربرد نود تریگر توضیح بدید!؟

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      نود تریگر در واقع برای ارسال محتوا و دیتا استفاده میشود. همانطور که در آموزش هم توضیح دادم، عملکرد سنسور در بازه ی زمانی تعریف شده را برای ما ارسال خواهد کرد.

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      در حال حاضر پروژه جدید قبول نمیکنیم، شما میتوانید از همین طریق جهت اجرا مشاوره دریافت کنید همچنین از شماره های تماس داخل سایت استفاده کنید.

    • سلام
      بله برای اینکار باید از نود telegram command با فراخوانى کامند ارسال دیتا و نود telegram sender استفاده کنید. نحوه ى ساخت بات تلگرام و کار با نود تلگرام هم در آموزش هاى رزبرى پاى در دسترس است. میتوانید مطالعه کنید.

  • با سلام .متاسفانه یکی از مشکلات سنسورهای pir که بسیاری از ان بی اطلاعند حساسیت ان به امواج موبایل است که گرفتن شماره و یا اس ام اس در نزدیکی ان فعال میشود .ایا راه حلی وجود دارد.

    • سلام
      از دقت شما در این مسئله و مطرح کردن آن بسیار ممنونم.
      من تا به حال به این مشکل برخورد نکردم ، امیدوارم کاربرانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند بتوانند در این بحث شرکت کرده و نظر خود را بیان کنند.

  • سلام
    تشکر میکنم از شما خانم مهندس، غیر از این سنسور دیگه با چه سنسورهایى میشه این پروژه را بست؟

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      در این آموزش هدف اصلی استفاده از سنسور تشخیص حرکت pir است که حساس به حرارت بوده و برای تشخیص انسان به کار برده می‌شود. از سنسور های ir هم میتوانید با اضافه کردن ویژگی های جدید به برنامه استفاده کنید.

  • سلام خانم مهندس
    لطفا اگر امکانش هست مطالب رو به صورت pdf هم قرار بدید تا بتونیم دانلود کنیم
    یه سوال؛ با esp8266 میشه از طریق اینترنت یا تلگرام و از خارج ار منزل لوازم منزل رو کنترل کرد؟ بدون رزبری پای
    اگر کانال تلگرامی برای آموزش دارید لطفا لینکشو بدید.
    با تشکر از مطالبتون
    بنده در حال تهیه برد رزبری و ماژولها و نرم افزارهای مربوطه هستم برای همین فعلا مطالب برام گنگ هستند?

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      در ابتدا حتما پیشنهادات شما را در صورت امکان در دستور کار قرار خواهم داد.
      برای سوال دوم هم میتوانید از بردهای wemos mini D1 و یا node mcu که دارای تراشه ESP8266 هستند استفاده کنید.
      لینک گروه تلگرام دیجی اسپارک در نوار سمت راست سایت قرار گرفته شده است، روی آن کلیک کنید و به گروه ملحق شوید.
      برای شروع کار با رزبری پای و نرم افزار Node-RED به ترتیب آموزش های موجود در بخش رزبری پای پیش بروید و در هر مرحله در صورت برخورد به مشکلی از طریق کامنت اعلام کنید تا برطرف گردد.

      • سلام خانم مهندس
        کدام مدل برد node mcu برای ارتباط با اینترنت را خرید کنیم؟

        ۱ – برد توسعه NodeMcu به همراه ماژول وای فای ESP8266 با مبدل CP2102
        ۲ – ماژول وای فای ESP8266 با مبدل CP2102
        ۳ – برد کنترلی NodeMcu به همراه ماژول wifi با مبدل CH340G
        تفاوت مبدل cp2102 با ch340g در چیست؟

        • سلام
          هر سه مدل کارآیی یکسانی دارند و فقط در تفاوت آن‌ها در نوع مبدل و یا پین ۵ ولت می‌باشد. تفاوت تراشه‌های ch30 با cp2102 هم در درایور ارتباط با usb می‌باشد.

  • با سلام
    به نظر من میشه اون نود inject ی که اسمش reset هستش رو حذف کنین و در تنظیمات نود inject ی که اسمش رو time گذاشتین تیک inject once at start رو بزنید. کار همون رو باید بکنه

    • سلام
      بله دقیقا در قسمت نکته در آموزش به این موضوع کامل اشاره شده است. برای تغییر دستی تنظیمات این نود جداگانه استفاده شده است تا با کلیک روی آن، Reset شود. در هر صورت فرقی نداشته و مشکلی به وجود نخواهد آمد.

  • سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم امکان اضافه کردن بیش از یک دوربین به رزبری پای وجود داره؟
    و سوال دیگم اینکه چطور میشه تعداد رله هاییو که با gpio کنترل میکنم اضافه کرد(مثلا با دی مالتیپلکسر یا دیکدر…)
    ممنونم

  • سلام خیلی از آموزشتون متشکرم من نتونستم این email رو بفرستم این ایراد و می ده و send failed می ده مشکل چیه خیلی ممنون از راهنماییتون
    Error: Invalid login: 534-5.7.14 Please log in via your web browser and
    ۵۳۴-۵٫۷٫۱۴ then try again.
    ۵۳۴-۵٫۷٫۱۴ Learn more at
    ۵۳۴ ۵٫۷٫۱۴ https://support.google.com/mail/answer/78754 q6sm1873744edb.85 – gsmtp

  • سلام در این پروژه زمانی که تشخیص حرکت داده شد ایمیل فرستاده میشود یا زمانی که دو دقیقه حرکتی تشخیص داده نشود؟

    • سلام
      بله یک بازه زمانی برای حضور شخص از قبل تعیین شده است و اگر در این زمان سنسور سنس نشود، بر روی ایمیل پیامی حاوی متن no motion detected in 2 minutes ارسال خواهد شد.

  • سلام خانم بلور چیان
    وقتی سنسورpir تشخیص حرکت داد پیامی به سرور فرستاده بشه ودر دیتابیس ذخیره بشه.
    میشه راهنمایی کنید.