آردوینو آموزش آردوینو پروژه های آردوینو

مدار شمارنده ورود و خروج افراد با آردوینو Arduino

نوشته شده توسط محمدی

در بسیاری ازفروشگاه های بزرگ و کوچک یکی از ابزارهای محاسبه بهره وری کارکنان دانستن آمار میزان افراد ورودی به آن فروشگاه است. شمارش افرادی که در ساعتی مشخص یا در طول روز وارد یک فروشگاه می‌شوند. از اهمیت بسیاری برخوردار است. به عنوان مثال در خطوط مترو از طریق بلیط های افراد که برای عبور و مرو استفاده میشود، سنجش میکنند. در یک اداره یا فروشگاه می‌توان از طریق نصب سنسور در ورودی آن مکان این آمار را محاسبه کرد. ممکن است برای شمارش تعداد افراد در زمان‌هایی که در اتاق حضور ندارید، به سیستم شمارنده ورود افراد نیاز دارید. امروز در این آموزش شیوه ساخت مدار شمارنده افراد را آموزش می‌دهم. در ادامه با وب سایت تخصصی آردوینو ، دیجی اسپارک همراه باشید. کافی‌است ارتباط بین یک فتوسل و یک لیزر را برقرار کنید. به عبارتی این دو سنسور مدار شمارنده ورود افراد هستند.

 

وسایل مورد نیاز:

 

اتصالات آردوینو

  • laser :
    • – to GND
    • + to VCC
    • S to digitalpin 5
  • photocell:
    • S to analog pin A0
    • – to GND
    • + to VCC

 

کدهای برنامه آردوینو

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

توضیحات برنامه آردوینو :

تعریف متغیر های ورودی:

int laser=5;
int photocell=A0;
int led=13;
int count=0;

تعریف لیزر و LED بعنوان خروجی و ورودی:

void setup{
	pinMode(led,INPUT);
	pinMode(laser,OUTPUT);
	Serial.begin(9600);
}

در کدهای زیر می‌توانید دستور شرطی برقرار کنید. اگر مقدار داده‌ای که سنسور فتوسل شما دریافت می‌کند از حدی که در این آموزش تعریف شده است. این حد بصورت آزمون و خطا بدست آمده است. به متغیر count یک واحد اضافه می‌گردد. بنابراین تعداد افرادی از مقابل سنسور شما عبور کرده است را به شما اطلاع می‌دهد.

void loop{
	laser=analogRead(A0);
if(val>700) {
     if (!inPeak)
     {
        count ++;
        inPeak = true;    
     }  
  }
  else 
  {
      inPeak = false;
  }
	delay(1000);
}

از این آموزش برای آمارگیری از تعداد افرادی که در ساعت‌های مختلف وارد مکان‌های عمومی دیگر می‌شوند، استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با افزودن ماژول DC3231 به این مدار؛ زمان را هم محاسبه کنید. مادامی که به مقدار count یک واحد اضافه می‌شود داده‌های ماژول تقویم و ساعت را نیز ثبت کنید. با این روش ساعات پر تردد را می‌توانید مطالعه و بررسی کنید. این اطلاعات بدست آمده بسیار اهمیت خواهد داشت. یک فروشگاه لباس را در نظر بگیرید. اگر پرسنل آن فروشگاه وظایفشان را درست عمل نکنند. در نهایت باعث کاهش فروش آن فروشگاه می‌شود. حالا با این مدار مدیر فروشگاه می‌تواند بداند که کاهش فروش از کجا نشأت گرفته است. آیا افراد کمی به فروشگاه جذب شده‌اند؟ یا به دلیل رفتار نادرست پرسنل بوده است؟!

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک  حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

محمدی

دانشجوی رشته متولورژی و علاقه مند به علم و تکنولوژی

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲۴ دیدگاه

  • یک مشاوره می خواستم که برای یادگیری الکترونیک باید چه کنم؟ از کجا شروع کنم؟ چه کتاب هایی بخوانم؟لطفا

  • برادر شما کد برنامه رو تحلیل کردین؟ فقط یه کانتر که هر ثانیه یک عدد اضافه میکنه و کاری به ورود و خروج افراد نداره در ضمن متغیرها هم اشتباه تعریف شدن

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، لطفا اگر ایرادی در آموزش وجود دارد، به صورت دقیق بیان نمایید تا بررسی صورت گیرد.

  • سلام ممنون از مطالب مفیدتون. یه کمک میخواستم… اگه بخواهیم عدد کانتر رو با ماژول sim800l به سایت بفرستیم چه برنامه ای باید بنویسیم؟

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، سوال شما بسیار کلى است و نمیتوان پاسخ کاملى ارایه داد، در مرحله اول باید با استفاده از کتابخانه gsm و کدنویسى آردوینو انجام دهید.

  • باسلام
    آیا این امکان وجود داره که بشه طول ماشین ها رو تو چند لاین به طور همزمان اندازه گرفت؟ (در جاهای مختلف مثل اتوبان، چهارراه، تو ترافیک و… و در شرایط آب و هوایی مختلف) برای اینکه بشه مشکلات ترافیکی رو بررسی کرد؟ اگه میشه به نظرتون کدوم برد و سنسور برای این کار مناسبه؟ از طریق اینترنت اشیا میخوام پیاده سازی کنم

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، برای این منظور بهترین انتخاب استفاده از پردازش تصویر است. در این روش با یک دوربین میتوان تمامی این کارها را انجام داد.

      • ممنونم میشه بیشتر راهنمایی کنید. در مورد اینکه با چه زبونی برنامه اش رو بنویسم یا با چه دوربینی کار کنم. منابعی که بشه ازش استفاده کرد میتونید معرفی کنید؟ من هیچی پردازش تصویر بلد نیستم

        • ببخشید من باید این رو روی یه برد طراحی کنم مثلا یکی از بردهای آردوینو یا رزبپری یا اگه ممکن باشه از طریق یه میکروکنترلر. شما میتونید راهنماییم کنید که چه بردی برای این کار مناسبه؟ و چطور میتونم این کار رو انجام بدم؟ توی مدارش باید از چه ابزار هایی استفاده کنم؟ یا اگه منابعی در این رابطه میشناسید بهم معرفی کنید؟ ممنونم

          • سلام مجدد
            برای این منظور برد رزبری پای Raspberry Pi انتخاب مناسبی است. کافیه یک دوربین، هم میتواند دوربین مخصوص رزبری پای باشد و هم دوربین‌های دیگر که قابلیت ارسال تصویر به برد را داشته باشند. در مورد منابع جستجو کنید.

            • ممنون از پاسخگوییتون در نهایت با استفاده از رسپبری پای هم باید از پردازش تصویر استفاده کنم؟ یا امکانات دیگه ای هم داره که بتونم استفاده کنم؟

              • خواهش میکنم، با برد رزبری پای میتوانید پردازش تصویر هم انجام دهید. البته تمامی امکانات رزبری پای به این یک مورد ختم نمیشود. این برد یک MCU کامل برای استفاده در پروژه‌های اینترنت اشیاء، رباتیک و یا هوشمند سازی است.

                • سلام
                  ممنونم.
                  منظورم اینه که برای پیاده سازی این پروژه به پردازش تصویر نیاز میشه؟ میشه بیشتر توضیح بدید که چه کاری باید بکنم و اگر پروژه مشابهی رو میشناسید که بتونم ازش کمک بگیرم ممنون میشم معرفی کنید.

                  • سلام مجدد
                    بله برای این کار با پردازش تصویر میتوانید موارد را پیاده سازی کنید. پروژه مشابهی اگر باشد، دیگر کاربران میتوانند برای انتشار در دیجی اسپارک اقدام کنند، در این صورت به صورت عمومی پروژه به همگان معرفی خواهد شد.

        • سلام مجدد و عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی، چند برنامه مختلف برای پردازش تصویر وجود دارد که معمول‌ترین اون‌ها OpenCV و Matlab هستند. برای منابع جستجو کنید.

  • لطفا در مورد این ابزار نحوه نصب و نحوه عملکردش توضیح دهید . نحوه دسترسی به اطلاعات و آنلاین بودن یا نبودن ؟

  • سلام با این لیزر تا چه فاصله ای میشه شمارش کرد ؟ میخوام تفنگ بازی لیزری بسازم نمیدونم با این روش میشه ساخت یا نه ؟

    • سلام
      به دیتاشیت مراجعه کنید و همچنین دقت داشته باشید که این مورد بستگی به توان گیرنده هم دارد.

  • سلام وقت بخیر
    من میخوام یک مدل سنسور روی درب ورودی اتاق بذارم که دستور زیر رو اجرا کنه
    مثلا در یک خانواده ۳ نفره در اتاق کودک تشخیص دهد فعلا کسی در اتاق نیست. هنگام ورود کودک به اتاق را تشخیص دهد
    و زمانیکه نفر بعد وارد اتاق شد تشخیص دهد که ۲ نفر در اتاق هستند
    و نفر سوم وارد شد همچنین.
    اما نکته مهم اینجاست که سنسور تشخیص دهد یکی از این ۳ نفر که در اتاق حضور دارند و زمانیکه خارج میشود سنسور تشخیص دهد یک نفر از اتاق خارج شده و اکنون ۲ نفر در اتاق است.
    نکته بعدی اینه که مهم نیست که مدار برد الکترونیک با تعدادی سنسور طراحی بشه یا فقط یک سنسور باشه
    من رشته ام مکانیک هست و تجربه ای ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • با سلام
      این موارد توسط یک عدد سنسور تشخیص حرکت قابل پیاده سازی نیست. بایستی از ترکیب سنسورها استفاده کنید. یا از روش‌های پردازش تصویر برای این منظور بهره بگیرید.