مدارهای الکترونیک

آموزش ساخت مدارچشمک زن با آی سی LM317

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروز قرار است به سراغ ساخت مدار چراغ چشمک زن برویم. این مدار را با نام فانوس دریایی نیز می‌شناسند. این وسیله کاربردهای فراوانی همچون علامت مسیر در بزرگرراه‌ها، نشانگر راهنما در پارکینگ‌ها، بیمارستان‌ها و هتل‌ها دارد. در ادامه آموزش با دیجی اسپارک همراه باشید.

 

چراغ راهنمایی‌ای که من در اینجا معرفی می‌کنم، از IC  رگولاتور شناخته شده LM317T بهره می‌برد. از آنجایی که  رگولاتور LM317T می‌تواند بیش از یک آمپر ارائه کند، در این مدار مورد استفاده قرار گرفته است. یک باتری ۱۲V و یک لامپ ۱۰W با رفلکتور بالا می‌توانند به خوبی یک چشمک زن قابل مشاهده را ارائه کنند. بیشتر رگولاتورها ولتاژ خروجی ثابتی دارند، اما با کمک رگولاتور LM317T می‌توانیم ولتاژ خروجی را تنطیم کنیم، از این رو برای این پروژه مناسب ترین گزینه است.

منبع تغذیه ۱۵ ولتی DC با توان یک آمپر به پین ورودی IC متصل شده است. این IC باید به یک هیت – سینک آلومینیومی متصل شود تا گرمای تولید شده را، زمانی که کل جریان از آن می گذرد، دفع کند.

 

هیت – سینک (Heat sink) یک قطعه فلزی از جنس فلزهایی با رسانای گرمایی بالا مانند آلومینیوم است، که روی چیپ یا هر پردازنده‌ای که گرما تولید می‌کند قرار می‌دهند، تا امکان دفع گرما برای آن فراهم شود و بیش از حد گرم نشوند. برای مقادیر نشان داده شده مقاومت و خازن، لامپ چشمک زن تقریبا ۴ بار در ثانیه می‌زند. تعداد چشمک‌ها، بستگی به زمان شارژ و دشارژ شدن خازن دارد. مقادیر مختلف مقاومت و خازن می‌توانند برای افزایش یا کاهش تعداد فلش‌ها یا چشمک‌ها در چراغ چشمک زن، مورد استفاده قرار گیرند.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۳ دیدگاه