تکنولوژی سخت افزار

آموزش ساخت مدار هشدار آتش

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید : تا کنون مقالات بسیاری را در زمینه ی سیستم های هشدار و امنیتی دیده اید. حال چگونگی ساخت یکی دیگر از این مدارها را با شما به اشتراک می گذارد و امیدواریم از مطالعه و ساخت آن لذت ببرید.

در پروژه مدار هشدار آتش، از ترمیستور به عنوان یک سنسور حرارتی استفاده می شود. زمانی که دما افزایش می یابد، مقاومت آن کاهش می یابد و برعکس. در دمای معمولی، مقاومت ترمیستور (TH1) در حدود ۱۰ کیلو اهم است که با افزایش دما تا فراتر از ۱۰۰ درجه، به چند اهم کاهش می یابد. قطعات مدار به سادگی قابل تهیه هستند و می توانند برای ساختن هر PCB  (فیبر مدار چاپی) دیگری مورد استفاده قرار گیرند. آی سی تایمر NE555 (IC1) به عنوان یک نوسان ساز ناپایدار، در باند فرکانس صوتی مورد استفاده قرار گرفته است. ترانزیستورهای سوئیچی T1 و T2 به نوسان ساز NE555 (IC1) فرمان می دهد. خروجی IC1 به ترانزیستور npn T3 متصل شده است که به بلندگوی (LS1) فرمان می دهد و سبب تولید صدا می شود. فرکانس IC1 به مقادیر مقاومت های R5 و R6 و خازن C2 بستگی دارد. برای جلوگیری از ذوب شدن ترمیستور، آن را در نوار میکا بپیچید. سیستم خانگی هشدار آتش با یک منبع تغذیه ۶V-12V کار می کند. از LED1 برای نشان دادن روشن بود مدار استفاده می کنیم.

” انجام این آزمایش برای افراد مبتدی اکیدا توصیه نمی شود

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه