تکنولوژی

اینترنت سریع فیسبوک با انرژی خورشیدی Aquila

اینترنت سریع فیسبوک با انرژی خورشیدی Aquila
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

با توجه به امکان دستیابی افراد زیادی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در سطح جهان، فیسبوک اولین مدل اندازه کامل از پهپاد انتشار اینترنت خود را تکمیل کرده است. این هواپیمای انرژی خورشیدی که Aquila نامیده می‌شود برای ماه‌ها پرواز طراحی شده و دارای طول بال معادل بوئینگ ۷۳۷ اما با وزن کمتر از یک خودرو می‌باشد.

در ادامه با اینترنت سریع فیسبوک با انرژی خورشیدی Aquila در دیجی اسپارک همراه باشید.

 فیسبوک برای اولین بار برنامه‌ی ارائه‌ی اینترنت از طریق پهپادها به مناطق دوردست را در مارس سال گذشته اعلام کرده است. طبق ادعای این شرکت حدود چهار میلیون نفر در سطح جهان وجود دارند که به دنیای آنلاین ملحق نشده‌اند و افرد زیادی هم در محدوده‌ی سیگنال‌های وایرلس ۳G زندگی می‌کنند، اما هنوز حدود ۱۰ درصد از افراد به هیچ زیرساختار اینترنتی دسترسی ندارند.

 از نظر فیسبوک، کم هزینه‌ترین شیوه برای دسترسی این افراد به اینترنت تکیه بر روش‌های سنتی مانند کابل‌های فیبر‌نوری یا برج‌های سلولی نیست، بلکه باید از تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد. و اقدام به معرفی دو شیوه‌ی بسیار امیدبخش برای دسترسی به اینترنت ارائه کرد. اولین روش، تکمیل نسخه‌ی کامل از هواپیمای Aquila می‌باشد. فیسبوک ادعای تست موفقیت‌آمیز این نمونه‌ها را در ماه مارس نموده است، البته جزئیات فنی زیادی از آنها منتشر نشد.

 Aquila با طول بال ۴۲ متر و فریم فیبر کربنی، به منظور پرواز در ارتفاع میان ۱۸۲۰۰ و ۲۷۴۰۰ متر برای ۹۰ روز، طراحی شده است. ایده‌ی این پروژه چنان است که سیگنال اینترنتی مبتنی بر زمین را به یک هواپیمای مادر هدایت کرده و سپس این اتصال را به سایر پهپادهای حاضر در منطقه توسعه داد.

نحوه‌ی ارسال و مخابره‌ی سیگنال به سایر پهپادها از دیگر چالش‌های پیش روی گروه طراح این ایده بوده است. آن ها گزارش داده‌اند که این سیستم قادر به ارسال داده در سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه است که ده برابر سریع‌تر از سرعت تکنولوژی لیزری فعلی می‌باشد.

 این تکنولوژی هنوز راه درازی را در پیش دارد و فیسبوک نیز این اصل را می‌داند و اعلام کرده که در این راه کوتاهی نخواهد کرد. گوگل نیز بر روی همین ایده در حال تلاش است. پروژه‌ی  Project Loonگوگل هم تقریبا برابر با همین ایده فیسبوک است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی هستم. چند جلد کتاب چاپ شده دارم که در وبلاگ شخصی خودم میتونید راجع بهشون تبادل نظر کنید. در حال حاضر مشاور چند سازمان دولتی مسئول در زمینه‌های اجتماعی هستم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه