رباتیک

این ربات خودش را تعمیر می کند

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

ربات ها ابزار بسیار خوبی هستند برای انجام ماموریت های مختلفی که انسان قادر به انجام آن نیست و این تا زمانی مفید است که ربات دچار آسیب نشود. در این مقاله میخوانیم که یک ربات چطور بطور مستقل و بصورت خودکار در کمتر از یک دقیقه خودش را تعمیر می کند. (Antoine Cully و Jean-Baptiste از دانشگاه Pierre and Marie Curie در فرانسه و با همکاری Jeff Clune از دانشگاه Wyoming بر روی این پروژه تحقیق کرده اند) در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

دانشمندان با الهام گرفتن از حیوانات ایده ی خود را توانستند تقریبا عملی کنند. حیواناتی مانند سگ که اگر کارکرد یک پای خود را از دست بدهد می توانند خیلی سریع خود را با شرایط وقف دهند و به راه خود ادامه دهند. حیوانات وقتی مجروح می شوند چیزی را در آن لحظه یاد نمی گیرند که بخواهند اجرا کنند بلکه مغز آنهاست که با برنامه ای پیش بینی شده دستور می دهد که الان چه کار کنند. حیوانات با امتحان چند رفتار مختلف و انتخاب بهترین آن سریع با شرایط همگن می شوند و خود را نجات می دهند.

 

رباتی که در مورد آن بحث شد به همین شیوه عمل خواهد کرد. ربات هنگامی که آسیب دید کاملا هوشمندانه عمل خواهد کرد و بهترین راه حل را در مواجهه با جراحت انتخاب خواهد کرد. ربات با انتخاب چند راهکار و آزمایش سریع آن ، بهترین راه حل را شناسایی و عملیاتی می کند. برای مثال اگر ربات دچار آسیب شد با تکیه بر پاهای عقبی خود ادامه حرکت را میسنجد و اگر این راه حل مشکل گشا نبود بر بازوهای دیگر خود تکیه میکند.

این همان سیستم آزمون و خطاست که توسط ربات بصورت کاملا هوشمندانه پیاده سازی می شود. به عبارتی دیگر ربات مسیری را که باید طی کند و مسیری را که در اثر تغییر در پاههایش داده بوجود می آید را مطابقت می دهد و از این طریق میفهمد که چه شیوه ای را پیش بگیرد. از لحاظ فنی سیستم آزمون و خطا شامل دو مرحله است اول ایجاد نقشه و دوم پیاده سازی آن. در نهایت این سیستم جدید باعث خلق ربات هایی مستقل می شود که نتیجه آن عدم نیاز به اپراتور برای این ربات ها می شود. پس در آینده ای نه چندان دور شاهد جشن استقلال رباتها خواهیم بود!

فیلم زیر نشان میدهد که یک ربات ۶ پا زمانی که ۲ پایش شکسته است چگونه با شرایط سازگار میشود و به فعالیت خود ادامه میدهد :

 

[advanced_iframe securitykey=”e3ac59a02708b32a0e36dd27eecce7b410abc919″ src=”http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/ErP3h/vt/frame” allowFullScreen=”true” webkitallowfullscreen=”true” mozallowfullscreen=”true” height=”360″ width=”640″]

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه