تکنولوژی

بازسازی بافت‌های عصبی با چاپ سه‌بعدی

نوشته شده توسط آزاده مختاری

آسیب رسیدن به بافت عصبی یکی از مشکلاتی است که عوارض ناخوشایندی را در پی دارد که از بدترین موارد آن می‌توان به فلج اعضای بدن اشاره کرد. با توجه به این که این بافت‌ها به سادگی قابل ترمیم نیستند پس باید مورد توجه قرار گیرند. بسیاری از دانشمندان برای حل این مشکل با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی اقدام نموده‌اند.

که در ادامه در دیجی اسپارک به بازسازی بافت‌های عصبی با چاپ سه‌بعدی می‌پردازیم.

دانشمندان با ساخت ابزاری ویژه به کمک فناوری چاپ سه‌بعدی به بازسازی بافت‌های عصبی پیچیده در بدن انسان بعد از یک زخم طولانی پرداختند.

محققان دانشگاه مینه سوتا با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند تصویر برداری سه بعدی و چاپ سه‌بعدی به ساخت قطعه‌ای پرداختند که می‌توان آن را به بدن وارد کرد. با انجام این کار می‌توان با روش‌های بیوشیمیایی به بازسازی ساختار عصبی بدن کمک کرد.

محققان در این آزمایش از روش مهندسی معکوس استفاده کردند. این تیم تحقیقاتی از چاپگر سه‌بعدی برای مهندسی معکوس ساختار عصب سیاتیک موش‌ها استفاده کردند. پس از این کار با استفاده از یک چاپگر سه بعدی مخصوص قطعه مورد نظر خود که باعث بازسازی ساختار عصبی می‌شود را ساختند که برای بهبود کارکرد‌های حرکتی و بازسازی عصب‌های حسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از ساخت این قطعه آن را آزمایش کردند. محققان قطعه ساخته شده را با استفاده از عمل جراحی به  انتهای عصب موش ها پیوند زدند. پس از گذشت ۱۰ الی ۱۲ هفته توانایی حرکتی موش۲ها به طور قابل توجهی گسترش پیدا کرده بود.

پروفسور مایکل مک آلپاین در این مورد گفت: این امر نشان دهنده اهمیت چاپگر‌های سه‌بعدی در ساخت دستگاه‌هایی است که با استفاده از آن‌ها می‌توان آسیب‌های عصبی پیچیده را درمان کرد. ما بر این باوریم که روزی فرا می‌رسد که همه بیمارستان‌ها برای ساخت چنین دستگاه‌هایی مجهز به چاپگر سه‌بعدی می‌شوند.

مراحل اسکن وچاپ این قطعه حدود یک ساعت طول خواهد کشید ولی رشد دوباره اعصاب چندین هفته طول خواهد کشید. این پروزه اولین تحقیقی است که می‌تواند موجب رشد عصب‌های پیچیده ای نظیر اعصاب Y شکل سیاتیک شود.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه