تکنولوژی

با دوچرخه هوشمند costelo آشنا شوید

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

اگر دوچرخه های الکتریکی آنقدرها هم شمارا خوشحال نمیکنند و با دیدن آن‌ها زیاد شگفت زده نمیشوید شاید چیزی که امروز در دیجی اسپارک به شما معرفی میکنیم برای شما ساخته شده باشد. بسیاری از افراد با چیزهای الکترونیکی و هوشمند کار میکنند و در طول روز این وسایل بسیار به کمک ما می آیند. حال وقت آن است که با دوچرخه هوشمند نیز آشنا شوید. یکی از آخرین نمونه‌های آن به نام costelo را به شما معرفی میکنیم.

costelo-smart-bike-2

یکی از بهترین قابلیت‌های این دوچرخه این است که وجود خودرو در پشت سرشمارا با یک رادار تشخیص داده و به شما از طریق نمایشگر oLED تعبیه شده در جلوی دوچرخه هشدار میدهد. این دوچرخه که پیش از این یک طرح و نمونه مفهومی بود بالاخره در سال ۲۰۱۵ به وسیله کارخانه چینی costelo ساخته شد. این دوچرخه را میتواند با یک دوچرخه حرفه‌ای کوهستان که تنه آن از فیبر کربن ساخته شده باشد مقایسه کرد. طراحی آن به نحو خاصی که تنه آن در امتداد فرمان و سر دوچرخه قرار میگیرد انجام شده است و جلوه بسیار زیبایی به آن بخشیده است. نشستن روی این دوچرخه باعث تسلط کامل بر روی نمایشگر دوچرخه می‌شود که اطلاعاتی از قبیل سرعت کنونی و مسافت پیمایش شده و کالری مصرفی و جزیئات دیگر مانند مکان لحظه‌ای دوچرخه بر روی مسیر بر روی آن نشان داده می‌شوند و چیزهایی دیگر مانند نقشه کلی و انتخاب مسیر را نیز میتواند با اسمارتفون خود کنترل نمایید.

costelo-smart-bike-4

تمامی این اطلاعات به وسیله سنسور هایی مانند شتاب سنج و سرعت سنج و قدرت سنج کنترل و جمع آوری میشوند. همچنین یک میکروپروسسور نیز در تیوب پائینی دوچرخه جایگذاری شده است که شامل ماژول GPS و حسگر فشار سنج ؛ شتاب سنج ؛ ماژول بلوتوث و یک حسگر ژیروسکوپ ۹ محوره میشود.

costelo-smart-bike-1

تمامی این چیزها با یک باتری لیتیوم یونی کار میکنند که میتواند برای شارژ شدن از دستگاه جدا شود. Costelo همچنین دارای یک ماژول رادار ۲۴ گیگاهرتزی است که میتواند با آن خودروهایی را که از پشت سر نزدیک می‌شوند تشخیص دهد. اگر ماژول یک خودرو را که با سرعت زیاد به شما نزدیک می‌شود تشخیص دهد شمارا با لرزاندن زین از خطر آگاه میکند. این طرح جالب‌تر از طرح سامسونگ به نظر میرسد که فقط از یک دوربین برای دیدن پشت سر استفاده میکرد.costelo-smart-bike-3

چندین ویبراتور درجاهای مختلف زین گنجانده شده است که اگر خودرو از سمت چپ نزدیک شد سمت چپ زین بلرزد و اگر خودرو از سمت راست منتقل شد سمت راست زین میلرزد. البته همانطور که در عکس‌ها میبینید هنوز هم این طرح ها کامل نیستند و کمی کثیف و بدون ظریف کاری های خاصی ساخته شده اند. و همچنین هنوز قیمتی برای آن‌ها ارائه نشده است.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه