تکنولوژی سخت افزار

تولید سوخت سبک از کاغذ باطله

نوشته شده توسط آزاده مختاری

اگر از اوایل زندگی انسان نگاهی به سوخت های اطراف زندگی داشته باشیم متوجه حضور نفت در سرتاسر زندگی پیشینیان خواهیم شد. امروزه در مناطق مختلف نفت کم کم جای خود را به سوخت های دیگری مثل گاز داده است که در نوع خود آلودگی و خطرات زیست محیطی دارد. ولی آیا چاره ای جزاین وجود دارد؟

 امروز در دیجی اسپارک به معرفی تولید سوخت سبک از کاغذ باطله خواهیم پرداخت.

اگرچه تمام مواد سوختی مورد استفاده در زندگی برپایه نفت وروغن هستند ولی این ترکیبات هم برای سلامتی و هم برای محیط زیست آلودگی دارند و دارای دود سمی پس از سوزانده شدن هستند. جهت حفظ سلامت محیط زیست و جلوگیری از مصرف نفت که نوعی سوخت تجدید ناپذیر است گروهی از دانشمندان هنگ‌کنگ و مجارستان روش بهتری را کشف کرده اند که با استفاده از کاغذهای باطله به تولید انرژی می پردازد.

این پژوهشگران به سرپرستی István T. Horváth از دانشگاه هنگ‌کنگ کار خود را با کاغذها و روزنامه‌های باطله آغاز کردند. آنها با استفاده از سولفوریک اسید به عنوان کاتالیزگر که آن را به لوولینیک اسید و فرمیک اسید تبدیل می کنند کوسپس این مواد به ترکیبی با عنوان والرولاکتون-گاما (GVL)تبدیل می شوند.

GVL خالص دود سمی تولید نمی‌کند و در صورت استفاده به عنوان سوخت برای لامپ‌های شیشه‌ای در یک اتاق حتی پس از ساعت‌ها سوختن دود یا بوی خاصی ندارد. در صورتی که استفاده از لامپ های نفتی آلودگی فراوانی دارد و سبب بیماری های تنفسی برای انسان می شود.

GVL با اضافه شدن به نفت خام، یکی از مواد اصلی در برافروختن آتش حساب می شود. این ماده به تنهایی واکنش کمی دارد ولی در صورت ترکیب با اتانول می‌تواند در عرض چند ثانیه به سرعت واکنش نشان دهد. در تست‌های آزمایشگاهی، مشخص شد که ترکیب ۹۰ درصد GVL و ۱۰ درصد اتانول، موجب کاهش۱۵ درصدی از میزان ترکیبات فرار نسبت به سوخت‌های سبک دیگر می‌شود.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه