قطعات الکترونیک

شناخت دیود و کاربرد آن در قطعات و بردهای الکترونیک

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

دیود، یکسوساز، دوقطبی الکتریکی، Diode نام های این قطعه پرکاربرد هستند.

 


دیود چیست؟


قطعه‌ی الکترونیکی نیمه رسانا که جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌دهد و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان از خود مقاومت بسیار بالایی (در حد بینهایت) نشان می‌دهد. این خاصیت دیود باعث شده بود تا در سالهای اولیه ساخت این وسیله الکترونیکی، به آن دریچه هم اطلاق شود. ازپیوند دو نیم رسانای n و p یک قطعه الکترونیکی به نام دیود بوجود می‌آید که در انواع مختلف در سیستم های مخابرات نوری، نمایشگرهای دیجیتالی، باتری‌های خورشیدی، یکسو کننده جریان متناوب و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 


جریان اشباع دیود


جهت دیود را تغییر داده، در جهت بایاس معکوس و با افزایش ولتاژ معکوس دو سر دیود جریان چندان تغییر نمی کند و به آن جریان اشباع دیود می گویند. حدود مقدار این جریان برای دیودهای سیلیسیم ،نانو آمپر و برای دیودهای ژرمانیم حدود میکرو آمپر است.

 


 ولتاژ شکست دیود


اگر ولتاژمعکوس دیود را همچنان افزایش دهیم به ازای هر ولتاژ، جریان دیود به شدت افزایش می یابد. این ولتاژ را ولتاژ شکست دیود می نامند و آنرا با VB نشان می دهند. دیودهای معمولی، اگر در ناحیه شکست وارد شوند به سرعت می سوزند. بنابر این ولتاژ شکست دیود یکی از مقادیر مجاز دیود است؛ توسط سازنده تعیین می گردد و استفاده کننده باید دقت نماید تا ولتاژ معکوس دیود به این مقدارنرسد.

 


جریان مجاز دیود


اگر در حالت مستقیم جریان دیود از حدی تجاوز نماید به علت محدودیت توان دیود باعث سوختن دیود می شود. این مقدار نیز یکی از مقادیر مجاز دیود است و به آن جریان مجاز دیود گفته می شود و توسط سازنده دیود تعیین می شود.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه