رباتیک

ربات های مورچه

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

مورچه ها موجوداتی خستگی ناپذیر، هدف دار و توانمند برای زندگی اند، و با مشارکت گروهی سازنده ی پیروزی های بزرگ در مقابل سختی ها هستند. حال یک شرکت مهندسی آلمانی بنام فستو بدنبال آن است تا با بهره گیری  از جدیدترین فناوری تکنولوژی زیستی قدرت این حشرات را مهار کند.

ربات های مورچه که شرکت فستو  ساخته نه تنها از لحاظ ظرافت مطابق آناتومی مورچه طبیعی طراحی شده است،بلکه  برای اولین بار در  دنیای تکنولوژی ، با استفاده از الگوریتم های پیچیده  به نحوی برنامه ریزی شده تا از هوش مورچه های طبیعی  و رفتار تعاونی این موجودات نیز تقلید کند.از جمله توانمندی این مورچه های رباتیک به اجرا در آوردن وظایف پیچیده همانند تکان دادن اشیاء که بزرگتر از اندازه شان است.

 محققان شرکت فستو اظهار می دارند که مورچه های رباتیک  همانند همتایانشان در طبیعت با همدیگر و تحت قوانین مشخصی کار می کنند. آنها با هم ارتباط  برقرار کرده و اعمال و حرکاتشان را با هم تنظیم می نمایند.

bionic-ants-4

 دو دوربین سه بعدی در سر هر کدام از این مورچه ها و حسگر های نوری  نیز زیر بدن آنها قرار گرفته است،و به منظور برقراری ارتباط از شبکه بی سیم استفاده می کنند،به این ترتیب مورچه نوعی آگاهی از محیط پیرامون خود خواهد داشت و می تواند اشیا  را پیدا کرده و محکم بگیرد. بدنه پلاستیکی این ربات ها که به صورت سه بعدی چاپ شده است و شش پای خم‌شدنی پیزو-سرامیکی و آرواره‌های گیره‌ای مورچه‌های رباتیک امکان حرکت مورچه ها را به اطراف و انجام وظایف را ممکن می سازد و درمجموع ظاهر ربات را هرچه بیشتر شبیه مورچه های طبیعی کرده است.

اندازه هرمورچه رباتیکمعادل ۱۳٫۵ سانتی‌متر است و با استفاده از دو باتری ۷٫۲ ولتی عمل می‌کند. این دو باتری زمانی شارژ می‌شوند که آنتن‌ها میله‌های فازی را در طول یک محیط بسته لمس می‌کنند.

 شرکت فستو با بهره گیری از مجموعه ای از الگوریتم های پیچیده قصد دارد تا پیشگام خلق ربات های هوشمندی باشند که می توانند زندگی آدمی را متحول کرده و نیروی کار کارخانه ها در آینده باشند.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه