تکنولوژی سخت افزار

ساخت تراشه کامپیوتری از مواد مشتق شده از چوب

ساخت تراشه کامپیوتری از مواد مشتق شده از چوب - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

تراشته های Wireless (بی سیم) برای خیلی از چیزها خوب هستند اما قطعا برای محیط زیست خوب نیستند و با توجه به موادی که این تراشه ها از آنها ساخته شده اند به محیط زیست آسیب های زیادی می رسانند.

در تراشه ها از گالیم آرسنید (gallium arsenide) استفاده می شود که یک ماده شیمیایی سمی برای حیوانات کوچک است و وقتی در طبیعت به عنوان زباله دور انداخته می شوند به هیچ وجه بازیافت نمی شوند و در تا سالهای زیادی با واکنش های متفاوت که بر روی آنها در طبیعت انجام می شود بازهم برای محیت زیست و حیوانات بسیار مضر هستند.

خوشبختانه به تازگی با همکاری بین دانشگاه ویسکانسین مدیسون (Wisconsin-Madison) و وزارت ایالات متحده در آزمایشگاه کشاورزی و جنگل دانشگاه مدیسون یک تراشه نیمه هادی تولید کرده اند که این تراشه تشکیل شده از سلولز ( cellulose nanofibril (CNF) ) ، که یک یک ماده انعطاف پذیر و قابل بازیافت از چوب می باشد. این تراشه تقریبا به طور کامل از این مواد ساخته شده است .

 ساخت تراشه کامپیوتری از مواد مشتق شده از چوب - دیجی اسپارک

تراشه ساخته شده از سلولز می تواند به صورت یک بار مصرف استفاده شود زیرا این تراشه را می توانید بدون نگرانی در جنگل قرار دهید وبعد از مدت کمی این تراشه مانند نوعی قارچ در طبیعت عمل کند.

این تراشه به علت اینکه مشتق شده از چوب است مانند چوب تمایل به جذب رطوبت دارد و این تنها مشکل این تراشه است. وقتی در هوای آزاد قرار می گیرد سعی در جذب رطوبت هوا می کند. محققان توانستند این مشکل را با پوشش دادن سلولز با اپوکسی (epoxy) حل و فصل کنند. این پوشش با ایجاد سطحی صاف مانع می شود که تراشه سلولزی در رطوبت هوا حل شود.

مزیت این تراشه مبتنی بر سلولز تنها دوستی با محیط زیست نیست. Yei Hwan Jung یکی از محققان و دانشجوی ارشد مهندسی برق در مقاله ای می نویسد” این تراشه در عین سازگار با محیط زیست و تجزیه پذیر بودن پایدار نیز می باشد و در ساخت این تراشه بی سیم مشتق شده از چوب مقدار کمتری سموم استفاده می شود. در یک تراشه ۵ الی ۶ میلی متری از ۱۵۰۰ ترانزیستور گالیم آرسینید استفاده می شود حال به طور معمول برآورد کنید که در یک ترانزیستور مایکروویو چه مقدار از این تراشه استفاده می شود!! با استفاده و مونتاژ قطعی این تراشه مشتق شده از چوب می توانیم آن را در هرقطعه استفاده کنیم و در تمام مدارات نیز این تراشه ها مانند تراشه های موجود امروزی کارایی دارند.”

تراشه های مبتی بر سلولز در سطح آزمایشگاهی تولید شده است و تا مونتاژ قطعی و قرار گرفتن در تجهیزات راه طولانی را باید سپری کنند که امیدوارم به خاطر محیط زیست این راه با سرعت نور سپری شود.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه