تکنولوژی سخت افزار

ساخت قدرتمند ترین ابررایانه جهان تا سال ۲۰۲۵

ساخت قدرتمند ترین ابررایانه جهان تا سال 2025 - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

کاخ سفید به تازگی اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵ یک ابر رایانه را برای محاسبات بزرگ دنیا می سازد که این ابر رایانه قدرتمند می تواند یک عدد ۱۸ رقمی را در یک ثانیه به توان دو برساند. صدرصد انجام محاسبات با این ابر رایانه بسیار گیج کننده است.

این طرح و ایجاد این این ابررایانه یک فرمان اجرایی از سوی شخص اوباما رئیس جمهور امریکا می باشد. دستور این طرح بلند پروازانه به نام ( Computing Initiative (NSCI است برای راهبردهای ملی این کشور انجام می شود. شاید یکی از اهداف برنامه این باشد که آمریکا را در موقعیت کنونی خود به عنوان رهبران جهان و توسعه سیستم های رایانه با عملکرد بالا (HPC) حفظ کنند.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که این ابر رایانه ها چه کارایی هایی دارند؟ می توان برای مثال گفت دانشمندان توسط همین ابریارانه ها می توانند مدل های آرایه ای از سیستم های فیزیکی و طبیعی را طراحی کنند. آنها می توانند شبیه سازی کنند از اینکه وقتی دو کهکشان به هم برخورد می کنند چه اتفاقی می افتد. و یا وقتی دومولوکول به هم برخورد می کنند چه حالتهایی برای هرکدام به وجود می آید. آنها همچنین می توانند توسط این ابر رایانه ها در کوتاه مدت و بلند مدت حالات مختلف یک پدیده را پیش بینی کنند مثلا اثرات بالقوه آب و هوا و همچنین چگونگی شیوع بیماری کاملا طراحی می شود.

عملکرد این کامپیوتر را می توان با راهکار های مختلفی مورد بررسی قرار داد مثلا می توان اندازه گیری یک فلاپ و یا تعداد محاسبات در ثانیه را ملاکی برای آنها قرار داد. سریعترین رایانه دنیا به نام Tianhe-2 است که در چین می باشد این ابر رایانه توانایی این را دارد که ۳۳٫۸۶ پتافلاپ را در ثانیه حساب کند. اما آمریکا می خواهد به سطح بعدی از سرعت دست یابد. به طوری که بتواند سرعت محاسبات را به یک اگزا فلوپ که یک هزار برابر سرعت سیستم های petascale می باشد را داشته باشد. و این جهشی بسیار بزرگ رو به بالا می باشد.

طبیعتا چنین سیستمی می تواند بسیار بزرگ باشد. وقتی یک کامپیوتر می تواند با چنین ظرفیتی به تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده بپردازد. طبیعتا دانشمندان می توانند پیشرفت های قابل توجهی در زمینه های مختلف مخصوصا پزشکی داشته باشند. با پردازش پایگاه داده های پزشکی، دانشمندان بهتر می توانند پیش بینی کنند که داروها چه تاثیری بر روی افراد مختلف با شرایط بدنی  و ژنتیک متفاوت می گذارد. همچنین دانشمندان می توانند با شبیه سازی واقعیت های آب و هوایی بسیار بهتر تغییرات آب و هوایی را پیش بینی کنند.

اگرچه به نظر می رسد برای ساخت این ابر رایانه تمرکز به سرعت است اما تنها سرعت ملاک نیست و شورای مشاوران رئیس جمهور امریکا به کارایی و دقت بسیار بالا این دستگاه اشاره دارند و محاسبات و کارایی بالا فقط در مورد فلاپ نمی دانند بلکه توانایی کلی آن را در نظر می گیرند. صدرصد محققان به دنبال ایجاد سیستمی بسیار دقیق با سرعت بالا می باشند. وشاید این هدف بلندپروازانه رئیس جمهور غیر قابل حصول باشد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه