تکنولوژی سخت افزار

قلب پرینت شده سه بعدی با استفاده از MRI

قلب پرینت شده سه بعدی با استفاده از MRI
نوشته شده توسط آزاده مختاری

ممکن است برای شما نیز اتافق افتاده باشد که یک نمونه از چیزی که قصد تغییر بر روی ان را داریم بسیار مفید است و می‌تواند ما را در ساخت و تغییر جدید یاری دهد. با توجه به این که استفاده از مدلسازی بسیار رایج می‌باشد افراد بسیاری برای تغییرات و یا مشاهده نتیجه در سیستم واقعی دست به شبیه سازی زده‌اند که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. ولی این شبیه سازی در تمامی موارد ممکن نیست. بنابراین بسیاری از پزشکان نیز اگر بتوانند تغییرات و نمونه را قبل از عمل مشاهده کنند حتما به موفقطت‌های بیشتری می‌رسند. بنابراین امروز در دیجی اسپارک به قلب پرینت شده سه بعدی با استفاده از MRI می‌پردازیم.

اگر پزشکان بتوانند قبل از انجام اعمال جراحی قلب، نمایی واقعی از بدن بیمار را ببینند قطعا ایمنی و امنیت این عمل ها بالاتر می‌رود. بنابراین گروهی از پژوهشگران از اسکن‌های MRI به عنوان پایه برای مدلسازی استفاده کرده‌اند و از طریق آن مدلی از قلب بیماران را در مدت سه ساعت پرینت می‌کنند. زمانی که یک اسکن MRI را انجام می دهید دستگاه صدها عکس مختلف را از اندام شما می گیرد.

در صورتی که برای تهیه یک مدل دقیق سه بعدی قابل چاپ از اندام اولا مرز میان هر یک از بخش‌های آن باید مشخص شوند و هر بخش از بخش‌های دیگر جدا به نظر برسد و در مواردی که بیمار به خاطر نقص در ساختار داخلی بدن خود نیازمند انجام عمل جراحی باشد مسلما این روش کارایی بیشتری خواهد داشت.

اگر انسانی بخواهد به صورت دستی مرز میان هر یک از بخش‌های قلب را روی اسکن‌های بالای ۲۰۰ از یکدیگر جدا کند تا از روی الگوی سه بعدی ساخته شود به ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد. چون این زمان زیاد است، یکی از دانشمندان الگوریتمی را طراحی کرده است که این فرایند را سریعتر انجام می‌دهد و شخصی که مسئولیت مشخص کردن مرز میان بخش‌های مختلف قلب را بر عهده دارد این کار را روی ۸ نقطه انفصال انجام دهد و پس از آن الگوریتم تنها به یک ساعت زمان نیاز دارد تا این کار را انجام دهد. خود فرایند چاپ سه بعدی قلب نیز تنها یک یا دو ساعت به طول می‌انجامد.

این تکنولوژی هنوز هم مراحل اولیه ساخت خود را پشت سر می گذارد و هفت جراح قلب بیمارستان کودکان بوستون هنوز باید برای ارزیابی سطح سودمندی الگوهای سه بعدی تهیه شده با استفاده از این سیستم به تحقیق و مطالعه بپردازند.

ولی طی تحقیقات انجام شده دریافتند که این مدل ها به میزان بسیار زیادی در وقت جراحی صرفه جویی می کنند و ایمنی آنها را بالا می برند.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه