مدارهای الکترونیک

مدار تنظیم کننده ولتاژ DC

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروز در کارگاه می خواهیم مداری را به شما آموزش دهیم که این مدار ولتاژ خروجی DC را تنظیم می کند. همانطور که در بازار مشاهده کرده اید طیف گسترده ای از نرم افزارها را برای این کاروجود دارد.

شما می توانید این مدار را برای کنترل سرعت موتور، پمپ، قطار اسباب بازی، روشنایی یک لامپ یا LED وهر برنامه ای که با استفاده از برق DC کار می کند با مدولاسیون عرض پالس PWM ( pulse width modulatio ) باشد.

شماتیک مدار:

مدار تنظیم کننده ولتاژ DC - دیجی اسپارک

این مدار به  این صورت کار می کند:

 آی سی توابع آمپ ( A1 opamp) به عنوان یک ژنراتور موج مربعی است. در ورودی غیر معکوس آن سیگنال های موج مثلثی تولید می شود.

در مدار آی سی A2 به عنوان یک مقایسه گر ساده عمل می کند. ولتاژ ورودی معکوس از آی سی  از طریق پتانسیومتر P1 تغذیه می کند. خروجی A2 یک سیگنال موج مربعی با فرکانس ثابت حدود ۲۰۰ هرتز است. این سیگنال دارای عرض پالس متغیر ۰ تا ۱۰۰% است.

مجموعه  P1  یک نقطه trigger پالس است. ترانیستور T1  به عنوان تنظیم کننده واقعی با تعویض یک جریان نسبتا بالا با حداکثر ۵ آمپر کار می کند. ولتاژ منبع تغذیه باید بین ۵ ولت (حداقل) و ۳۰ ولت ( حداکثر) باشد. توجه داشته باشید که ولتاژ تغذیه پایین تر است از راندمان تنظیم DC می باشد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه