مدارهای الکترونیک

مدار پشه کش الکترونیکی

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

قبل از شروع آموزش مدار، کمی درمورد امواج التراسونیک توضیح می دهیم.
انسان قادر است موج های صوتی با فرکانس ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ سیکل در ثانیه را بشنود موج های صوتی با فرکانس کمتر از ۲۰ سیکل در ثانیه را اینفراسونیک ( فرو صوت ) و  به دسته ای از امواج مکانیکی  که فرکانس نوسانشان بیش از محدوده شنوایی انسان باشد، امواج اولتراسونیک ( فرا صوت ) گفته می شود . این امواج بدلیل خواصی که دارند کاربردهای متنوع وبعضاَ جالبی دارند. با محاسبه ای  ساده می توان دریافت که اگر نقطه ایی با فرکانس ۲۵ کیلوهرتز و دامنه ۱۰ میکرومتر نوسان کند شتاب آن بالغ بر ۲۵ هزار برابر شتاب ثقل می شود .

در این مقاله یک مدار پشه کش الکترونیکی به شما معرفی می شود. که حشرات را با استفاده از امواج ماوراء صوت یا اولتراسونیک فراری می دهد. درست است امواج اولتراسونیک برای انسان قابل شنیدن نیستند اما برای حشراتی چون پشه احساس می شوند و اگر شدت آن از حدی بیشتر باشد برای این حشرات آزار دهنده خواهد بود و دور خواهند شد.

شماتیک مدار:

مدار پشه کش الکترونیکی - دیجی اسپارک

ساخت این مدار بسیار آسان است اما تنظیم فرکانس صدا که دقیقا چقدر باشد تا پشه را دور کند، کمی سخت است. گاهی اوقات شما باید بارها به تنظیم پتانسیومتر و فرکانس بپردازید.

شما می توانید یک آمپلی فایر به این مدار اضافه کنید. اما فراموش نکنید که بین آمپلی فایر و مدار پشه کش فیلتر کوچک (damper ) حتما بکار ببرید.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه