تکنولوژی سخت افزار پروژه های آردوینو

کنترل صندلی چرخ دار موتوری با چشم

کنترل صندلی چرخ ار موتوری با چشم - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

این سیستم منبع باز (DIY)  به کسانی که دارای بیماری ALS هستند کمک می کند تا با چشم خود ، صندلی را به حرکت درآورند.لترال اسکلروز آمیوتروفیک (Amyotrophic laterals sclerosis)، را معمولا به عنوان ALS می شناسند . یک بیماری پیشرونده عصبی که سلول های عصبی در مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد . نورونهای حرکتی از مغز به نخاع و از طناب نخاعی به عضلات در سراسر بدن می رسد .در ALS نورنهای حرکتی به طور تدریجی ازبین می روند و نهایت به مرگ منجر می شود. هنگامی که نورونهای حرکتی می میرند ، مغز توانایی خود را برای شروع و کنترل حرکت عضلانی از دست می دهد .به تدریج این افراد توانایی خود را برای صحبت و غذاخوردن و حتی تنفس از دست می دهند.

کنترل صندلی چرخ ار موتوری با چشم - دیجی اسپارک

با توجه به آنچه در مورد این بیماری گفته شد، سه نفر پاتریک جویس ،استیو ایوانز و دیوید هاپکینسون (Patrick Joyce, Steve Evans and David Hopkinson) دستگاهی ساختند که کسانی که مبتلا به این بیماری هستند و دیگر نمی توانند از دستان خود برای حرکت چرخ دستی خود استفاده کنند از طریق چشمها این کار را انجام دهند .این پروژه به نام Eyedrivomatic است که تشکیل شده از یک دست الکترونیکی که بالای جوی استیک صندلی قرار می گیرد و  توسط بردی به نام  Arduino Uno آردوینو آنو با پردازشگر ATmega328 که در واقع همان واحد کنترل است و نرم افزاری است که دستورات ردیابی چشم به آن داده می شود.

کنترل صندلی چرخ ار موتوری با چشم - دیجی اسپارک

این تیم در نهایت امیدوار است ، یک روش مقرون به صرفه و در دسترس برای استفاده برای این بیماران طراحی کند.اگر از آردونیو آنو استفاده نمی کردند مجبور بودند از یک واحد دست الکترونیکی و یک جعبه پردازشگر برای کنترل آن طراحی کنند که این خود به قطعات بسیار و لحیم کاری پیچیده نیاز داشت و با هدف اولیه آنها برای مقرون به صرفه بودن مغایرت دارد.

این تیم اول می خواستنداز طریق مادون قرمز چرخ را به جعبه پردازشگر وصل کنند اما توانستند تنها از طریق ارتباط مستقیم کابل USB این کار را انجام دهند. این سیستم DIY  (منبع باز ) ارزان ، راهی است برای بازگشت تحرک به افرادی که فکر می کردند برای همیشه نمی توانند حرکت کنند.

 

پس از آزمایش موفقیت آمیز این پروژه این تیم یک سوئیچ برای انتخاب جهت و سرعت و یک سوئیچ برای افزایش سرعت و توقف برای آن طراحی کردند .جویس می گوید :” این خیلی هیجان انگیز بود ، که کار با دستگاه ، قابل اعتماد باشد وبا دستکاری کم در نرم افزار صندلی سرعت می گیرد و تغییر جهت می دهد .”

این پروژه با به روزرسانی کردن جعبه کنترل الکتریکی چندیل نسل از بیماران  ALS را برای استفاده  پوشش می دهد و همراه با مجموعه ای از دستورالعمل های آنلاین در اختیار آنها قرار می گیرد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه