نرم افزار Node Red

ارسال فرمان با نود Change و میکرو سوئیچ نرم افزار Node-RED بخش۱۱

Node-red-microswitch-command-part11--digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

نرم افزار نودرد Node Red یک پلتفرم اپن سورس برای راه اندازی پروژه‌های اینترنت اشیاء است. این نرم افزار توسط IBM طرح ریزی و تولید شده است. نگرش طراحی این نرم افزار، ایجاد یک پلتفرم برای کاربران بدون نیاز به دانش فنی بوده است. از این رو کاربران بدون نیاز به دانستن دانش کدنویسی می‌توانند پروژه‌های ساده تا حرفه‌ای را طراحی و پیاده سازی کنند. در این پلت فرم همه چیز به صورت پازل به هم مرتبط می‌شوند. وب سایت دیجی اسپارک به عنوان مرجع تخصصی اینترنت اشیاء IOT به زبان فارسی اولین مرجع نرم افزار اینترنت اشیاء Node Red به زبان فارسی است. در مجموعه آموزش‌های نود رد Node Red به صورت بخش بندی شده کار با این نرم افزار را به صورت پروژه محور آموزش می‌دهیم. در ادامه بخش اول آموزش کار با نرم افزار اینترنت اشیاء Node Red با مرجع تخصصی اینترنت اشیاء دیجی اسپارک همراه باشید.

 

تعریف پروژه با Node Red

در بخش اول آموزش نرم افزار Node-RED توسط نود ورودی inject به یک خروجی ال ای دی فرمان دادیم. به این صورت که با ارسال پارامتر ۱، ال ای دی روشن و با ارسال فرمان ۰، ال ای دی خاموش می‌گردید. در آموزش بخش یازدهم با اضافه کردن یک کلید به عنوان ورودی فرمان قطع و وصل به خروجی را ارسال خواهیم کرد. در ادامه نودهای مورد نیاز را تعریف خواهیم کرد. در حالت عادی با انتخاب دو نود ورودی و خروجی GPIO هر دو در حالت Pullup و ۱ هستند و هر دو روشن و فعال هستند و عملا کلید در مدار تاثیری ندارد. برای تغییر وضعیت باید حالت ها معکوش شود. یعنی ال ای دی مقدار اولیه ۰ داشته باشد و با فشرده شدن کلید مقدار ۱ را دریافت کند. برای اینکار از نود فانکشن سوییچ  نود Switch و نود Change استفاده میکنیم.

 


نود ورودی rpi- gpi in


توسط نود ورودی در شاخه رزبری پای Raspberry pi، یک داده ۱ و ۰ بسته به انتخاب نوع ورودی تولید خواهیم کرد. نود rpi-gpio in را وارد صفحه کنید. سپس وارد تنظیمات نود شوید. یک پایه gpio به دلخواه برای ورودی انتخاب و به پایه کلید اتصال دهید. در این آموزش gpio7 به عنوان ورودی انتخاب و به کلید متصل شده است. نکته: دقت کنید تنطیمات ورودی در حالت پیش فرض Pullup انتخاب گردد.

 


نود Switch


در این مرحله توسط دستور شرطی سوییچ، فرمان قطع و وصل خروجی را ارسال خواهیم کرد. نود Switch همانند دستور if/ elif/ else عمل می‌کند. نود سوییچ Switch شرطی را تست کرده و در صورتیکه آن شرط دارای ارزش درستی باشد، دستور اول را اجرا می‌کند. در غیر اینصورت دستور بعدی اجرا خواهد شد. نود سوییچ Switch را از شاخه Funtion انتخاب و وارد صفحه کنید. وارد تنظیمات نود شوید. برای روشن شدن ال ای دی نیاز به دستور ۱ و برای خاموش شدن آن نیاز به دستور ۰ داریم. همانند تصویر زیر تنظیمات را انجام دهید.

تنظیمات نود Switch آموزش نود رد بخش 11 - دیجی اسپارک

 


نود Change


محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

 

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۴ دیدگاه

  • سلام خسته نباشید
    سوالی داشتم که ذهنم رو در گیر کرده
    اول اینکه نود رد نود جوی استیک دارع؟
    ودوم اینکه از طریق نود رد میشه کوادکوپتر رو کنترل کرد مثلاً یه برد رزبری پای رو روی کوادکوپتر سوار کنیم و از طریق نود رد کواد کوپتر رو کنترل کنیم؟
    مثلاً کنترل اسپید کنترل با نود رد
    ویا استفاده از کیبورد سیستم وصل شده در مرورگر

    • سلام
      در خصوص سوال اول بایستی از نودهای کنترلی xy و یا نودهای فرمان استفاده کنید.
      سوال دوم، بله امکان پذیر است.

  • سلام خسته نباشید اگه بخوایم با میکرو سوییچ یه ال ای دی رو خاموش روشن کنیم نیازی به نود switch وchange داریم؟ یا از نود خروجی پایه میشه استفاده کرد؟

    • با سلام
      در همین آموزش تمامی موارد کامل توضیح داده شده است. مطالعه نمایید.