تکنولوژی نرم افزار

الگوریتم جدید گوگل و MIT برای حذف انعکاس تصاویر

نوشته شده توسط آزاده مختاری

آیا برای شما هم اتفاق افتاده است وقتی از پشت شیشه پنجره از سوژه‌ای که در بیرون قرار دارد عکاسی می‌کنید، سایه خودتان هم در تصویر باشد؟ بسیاری از عکاسان شیوه‌ی معمولی را برای رفع این سایه‌ها دارند. آن‌ها یا پنجره را باز کرده و عکس می‌گیرند یا اینکه لباسی تیره به تن می کنند و با استفاده از لنز پولاریزه تصویر دلخواه خود را ثبت می‌کنند. اما برای کاربران که از دوربین گوشی هوشمند استفاده می‌کنند راه ساده تری وجود دارد؟ برای رفع مشکل این کاربران به تازگی محققان گوگل و MIT الگوریتم جدیدی ارائه کرده اند. این الگوریتم ویژه می‌تواند انعکاس‌های ناخواسته و سایه‌هایی که روی تصاویر می‌افتد را به شیوه‌ای هوشمندانه حذف کند تا عکسی بهتر داشته باشیم.

این الگوریتم برخلاف الگوریتمی که قبلا توسط محققان MIT تهیه شده بود به خوبی تکمیل شده است و تقریباً هر نوع مانع، سایه و انعکاسی را پوشش می‌دهد تا نتیجه کار یک تصویر خارق‌العاده و تمیز باشد. و دیگر نیازی نیست محیط داخل را تاریک کرده، لباس تیره‌ بپوشید، لنز مخصوص پولاریزه استفاده کنید یا حتی پنجره را باز کنید. طرز کار آن بدین شکل است که برای داشتن تصویری شفاف لازم است چند فریم ا زوایای نزدیک به هم تهیه شود. سپس برنامه با استفاده از این فریم ها سطوحی که دارای مانع یا سایه است را شناسایی کرده و آن را حذف می کند. بدین ترتیب می توانیم تصویری شفاف داشته باشیم.

هنوز هیچ اطلاعی از توزیع این الگوریتم در قالب برنامه یا محصولی که بتوان آن را خریداری کرد مشخص نشده است اما استفاده از آن در آینده‌ی نزدیک در قالب برنامه‌ی عکاسی گوشی‌های هوشمند یا حتی دوربین‌های عکاسی دیجیتال دور از ذهن نیست.

مایکل روبنشتاین یک دانشمند محقق در گوگل که با این پروژه آشنایی دارد، می گوید این الگوریتم از پدیده اختلاف منظر حرکتی بهره می برد. این پدیده در واقع یک نوع توهم ادراکی است که باعث می شود تصور کنیم اجسامی که به ما نزدیکتر هستند، با سرعت بیشتری حرکت می کنند. این نرم افزار با استفاده از چند تصویر پیاپی که با حرکت دادن دوربین بصورت آهسته ثبت می شود، تفاوت بین لایه های مختلف را تشخیص داده و اجزایی از صحنه که به دوربین نزدیک تر هستند و احتمالاً تصویر را خراب می کند را حذف می کند.

به گفته Tianfan Xue سرپرست نویسندگان MIT، این شیوه بسیار هوشمندانه است و می تواند برای حذف انعکاس ها، گرد و غبار، قطرات آب روی شیشه و یا حصارها بکار رود. این تکنولوژی در یک باغ وحش محلی مورد آزمایش قرار گرفت که نتایج بسیار خوب و تحسین برانگیزی را تنها با یک گوشی اندرویدی ارائه داد.
روبنشتاین می گوید، گوگل بسیار به این تکنولوژی علاقه مند شده است و انتظار می رود پس از رفع مشکلات، به عنوان یک حالت عکاسی جدید در سیستم عامل اندروید بکار گرفته شود.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه