تکنولوژی

جابجایی فاز در فلزیاب با تکنولوژی VLF

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

سوال این است که یک فلزیاب با تکنولوژی وی ال اف چگونه نوع فلزات را از یکدیگر تشخیص می‌دهد؟ این موضوع به پدیده‌ای به اسم جابجایی فاز بستگی دارد. جابجایی فاز به اختلاف زمان بین ارسال فرکانس از سوی سیم پیچ و دریافت فرکانس برگشت از شی هدف گفته می‌شود. این اختلاف تحت تاثیر چند موضوع مختلف است. در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

 

اندوکتانس یا ظرفیت القاء مغناطیسی

شی که جریان الکتریکی را به راحتی هدایت می‌کند نسبت به تعییر جریان حساسیت کمی دارد. برای تفهیم راحت‌تر می‌توانید ظرفیت القاء مغناطیسی را به عنوان یک رودخانه عمیق در نظر بگیرید؛ چنانچه حجم آب جاری تغییر پیدا کند، مقداری زمان می‌برد تا شما متوجه این تغییر در آب رودخانه شوید.

مقاومت

شی که جریان الکتریکی را به راحتی هدایت نمی‌کند، نسبت به تغییر جریان حساسیت بالاتری دارد. به همان قیاس آب رودخانه برگردید، مقاومت شبیه جریان کم عمق و باریکی است؛ حال با نغییر کمی در حجم آب جاری، شما به سرعت متوجه کم شدن جریان آب می‌شوید.

 

 

بطور اساسی، شی که ظرفیت القاء مغناطیسی بالایی دارد قطعا جابجایی فازی زیادی دارد. به دلیل اینکه زمان بیشتری برای تغییر در میدان مغناطیسی می‌برد. یک شی با مقاومت بالاتر جابجایی فازی کمتری دارد.

 

جابجایی فازی در یک فلزیاب وی ای اف (VLF) قابلیتی به اسم فرق گذاری بوجود می‌آورد. از آنجایی که اکثر فلزات در اندوکتانس (ظرفیت القاء مغناطیسی) و مقاومت با هم متفاوت هستند؛ یک فلزیاب با تکنولوژی فرکانس پایین یا وی‌ال‌اف، تعداد جابجایی فازها را مورد بررسی قرار می‌دهد. استفاده از جفت جریان های الکتریکی تفکیک کننده فازی نام دارد و برای تشخیص نوع فلزها با مقدار میانگین مقایسه می‌شود. پس از آن فلزیاب شما به وسیله تولید صدا یا با نمایش نوع فلز در صفحه نمایش فلزیاب شما را از نوع فلز مطلع می‌کند.

 

برخی از فلزیاب‌ها به شما اجازه می‌دهند که نوع فلزی را که می‌خواهید فیلتر کنید. از دیگر ویژگی‌های فلزیاب‌های وی ال اف شکاف ایجاد کردن است. اساسا شکاف ایجاد کننده یک فیلتری برای فرق گذاری بین بخش‌های تغییر فازی است. فلزیاب با این تکنولوژی فقط شما را از فلزهای دفن شده آگاه نمی کند بلکه به شما کمک می‌کند فلزهایی را که مد نظرتان است جستجو کنید.

فلزیاب‌های حرفه‌ای به شما کمک می‌کنند که شکاف‌های متعدد را برنامه ریزی کنید. برای مثال می‌توانید فلزیابتان را طوری تنظیم کنید که اشیاء فلزی شبیه به در نوشابه و یا حتی میخی باریک را نادیده بگیرد. از اشکال‌های فرق‌گذاری و ایجاد شکاف این است که بسیاری از اشیاء ارزشمند به خاطر اینکه ممکن است فرکانسی شبیه به اشیاء بی‌ارزشی که فیلتر شده است داشته باشد، نادیده گرفته شوند.

اما اگر شما به دنبال شی‌های خاصی باشید این خصوصیات می تواند کاملا کارا باشد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه