تکنولوژی سخت افزار

خودروی خانوادگی خورشیدی

نوشته شده توسط آزاده مختاری

انرژی خورشیدی از ارزان ترین انرژی ها و جز انرژی‌های تجدید پذیر است. با توجه به این که منابع سوختی مثل بنزین وگازوئیل علاوه بر آلودگی هوا جز انرژی های تجدید ناپذیر هستند وتولید آن‌ها سالیان درازی طول خواهد کشید محققان و دانشمندان به استفاده از انرژی رایگان خورشیدی رو آورده‌اند و پس از پژوهش‌های مختلف نقش این انرزی را در طراحی‌های خود نمایان ساختند. وهمین سبب شد تکنولوژی‌های زیادی بر این مبنا ساخته شود. یکی از خودروهای خورشیدی Stella Lux نام دارد.

 در ادامه  به معرفی خودروی خانوادگی خورشیدی در دیجی اسپارک می‌پردازیم.

Stella Lux توسط گروه Solar Team Eindhoven گروهی از ۲۱ دانشجوی کالج‌های مختلف دانشگاه فنی آیندهوون یا به طور خلاصه STE طراحی شد. این دانشجویان یک سال و نیم از وقت خود را بر روی این پروژه با هدف ساخت خودروی آینده صرف کردند.

در سال ۲۰۱۳، گروه STE نسخه‌ی اولیه‌ی Stella Lux با نام Stella را ایجاد کردند که موفق به بردن جایزه‌ی Cruiser Class رقابت‌های انرژی خورشیدی جهان در آن سال شد. طبق گروه سازنده، Stella ثابت کرد که می‌تواند یک خودروی خانوادگی انرژی خورشیدی ایجاد کرد و این بار با هدف خودرویی با ظاهر خوب و کاربر پسند اقدام به ساخت نمودند.

خودروی خانوادگی خورشیدی

خودروی خانوادگی خورشیدی| دیجی اسپارک

Stella Lux، برق خود را از طریق سلول‌های خورشیدی ۵٫۸ مترمربعی تولید کرده و دارای یک باتری اضافی با ظرفیت ۱۵ کیلووات ساعت است. در صورت شارژ کامل این خودرو می تواند تا مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر در شرایط آب ‌وهوایی هلند یا ۱۱۰۰ کیلومتر در شرایط آب‌وهوایی استرالیا طی کند و همچنین این خودرو دارای اوج سرعت ۱۲۵ کیلومتر/ساعت است.

خودرو طوری طراحی شده که هم سبک‌ وزن است و هم دارای ویژگی‌های آئرودینامیک است. مواد استفاده شده در ساخت آن شامل فیبرکربن و آلومنیومی می‌باشند که وزن آن را در حدود ۳۷۵ کیلوگرم نگه می دارد. به منظور بهبود آئرودینامیک، این خودرو دارای کانالی از مرکز می‌باشد و مجهز به یک سقف گسترده در هر دو طرف می باشد. کارآمدی Stella Lux با استفاده از یک سیستم ناوبری خورشیدی که به نظارت بر شرایط آب‌ وهوایی و انتخاب مسیر بهینه می‌پردازد تقویت شده است.

از ویژگی های این خودرو می توان به توانایی بازکردن درب های خودرو توسط گوشی‌های هوشمند اشاره کرد. همچنین یک برنامه گوشی هوشمند برای این خودرو طراحی شده که می‌تواند مسیرهای مناسب را نشان دهد، و یک صفحه نمایش لمسی برای آن تهیه شده است که دارای کلیدهای لمسی بوده و به گونه‌ای قابل استفاده است که نیازی نیست راننده چشم از جاده بردارد.

Stella Lux در اکتبر پیش‌رو در مسابقات کلاس کروز رقابت‌های انرژی خورشیدی جهانی در استرالیا شرکت خواهد کرد.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه