رباتیک روبو-پدیا

دیجی ربات : بازوی رباتیک دارپا به افراد معلول و قطع عضو کمک خواهد کرد

بازوی رباتیک دارپا به افراد معلول و قطع عضو کمک خواهد کرد ربات
نوشته شده توسط علیرضا قربانی

بازوی بیونیک نسل آینده­ی تولید شده توسط DARPA، موفقیت جدید در بازارها

بازوهای پروتزی نسل آینده، به افراد معلول و قطع عضو کمک خواهد کرد که در دنیای واقعی اجسام را با دست بگیرند. بازوی LUKE، که قبلاً به بازوی DEKA شناخته می­شد، تحت برنامه­ی ایجاد تغییر اساسی پروتزیِ DARPA توسط گروه تحقیق و توسعه DEKA، توسعه و پیشرفت یافت. این بازو در سال ۲۰۱۴، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، مجوز فروش دریافت کرد و اکنون برای موفقیت فراوان در اواخر امسال برنامه ریزی شده است. در ادامه‌ی این مقاله با مرجع تخصصی الکترونیک و رباتیک ، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

همانطور که اشاره کردیم، بازوی DEKA اولین بازوی پروتزی تأیید شده و موفق در بازار تبلیغات است که سیگنال­هایی را از عضلات بیمار دریافت کرده و به حرکات پیچیده­ ترجمه می­کند. بازوی LUKE توسط شرکت سازنده وسایل پزشکی، موبیوس بیونیکس، نام­گذاری شد، که قرار است آن را با همکاری شرکت تجهیزات جهانی(Universal Instruments)، به عنوان تولید کننده متعهد، وارد بازار کند. این پروتز، به عنوان اولین و مؤثرترین، در دسته تولیدات جدید پروتزی قرار خواهد گرفت.

 

تکنولوژی کنترل مرکزی بازوی LUKE، همانند الکترودهای الکترومیوگرام(EMG)  که برای گرفتن سیگنال­های الکتریکی از عضلات بیمار،در طی چند دهه، استفاده می­شوند، عمل می­کند. نکته کلیدی این است که سیستم جدید، قادر به ترجمه­ی چه مقدار حرکت، کنترل و قدرت از آن سیگنال­ها، برای این بازو که آزادی آن ۱۰ درجه بیشتر است، می­باشد.

با  توجه به گفته­‌های موبیوس بیونیکس، بازوی LUKE توانایی­های زیاد جدیدی را برای افراد قطع عضو به همراه خواهد داشت. ازجمله، مفصل شانه‌ا­ی قدرت­­مندی که می­تواند دست را تا اطراف سر و به پشت برساند؛ یک آرنج که به اندازه کافی برای بلند کردن یک کیسه خواروبار، از روی زمین تا روی میز، قوی است؛ یک مچ با سطح حرکات و چالاکی مناسب برای نگه داشتن یک لیوان آب در بالای سر یا در سطح کمر، بدون ریخته شدن آب؛ و یک دست پیچیده با چهار موتور که می­تواند اجسام سنگین و اجسام حساس مانند تخم مرغ را نگه دارد بدون آنکه به زمین بیافتد یا شکسته شود.

بازوی رباتیک دارپا به افراد معلول و قطع عضو کمک خواهد کرد ربات

بازوی رباتیک دارپا به افراد معلول و قطع عضو کمک خواهد کرد ربات

این سیستم دارای یک سنسور است که اطلاعات نیروهای وارد شده به بازو را به بدن بیمار بازمی­گرداند و بازخورد اینکه جسمی که در دست قرار دارد، چه مقدار سفت است را به بدن می­دهد. اختراع جدید دیگر، سنسورهای اندازه­گیری ایستایی است که به صورت بی­سیم به بازو متصل می­شوند. این عامل، کنترل­های گوناگونی را برای ربات فراهم می­سازد.

 

هدف از این بازوی پروتزی فوق پیشرفته با کنترلی شبه طبیعی، چیزی­ است که DARPA نزدیک به یک دهه در حال کار بر روی آن است. نتیجه­‌ی سال­ها تحقیق و توسعه، شامل بیش از ده هزار ساعت آزمایش بر روی نزدیک به صد انسان قطع عضو، توسط DARPA، سازمان وترنس آمریکا و شرکت­های خصوصی، بازوی رباتیک LUKE است.

شرکت موبیوس بیونیکس در حال حاضر در حال پذیرش اسامی است که خواهان داشتن یکی از اولین بازوهای LUKE هستند.

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه