آردوینو آموزش آردوینو

راه‌کارهایی برای نابود کردن آردوینو (بخش دوم)

نابود کردن آردوینو arduino
نوشته شده توسط علیرضا قربانی

در آموزش قبلی سه کاری که باعث آسیب زدن به آردوینو می‌شد را به شما آموزش دادیم. در این پست نیز به بقیه روش‌هایی که باعث آسیب رسیدن به arduino می‌شود می‌پردازیم پس با مرجع تخصصی arduino ، دیجی اسپارک همراه باشید.

راه کاری هایی برای نابود کردن arduino بخش اول

راه‌کارهایی برای نابود کردن arduino(بخش دوم)

راه‌کارهایی برای نابود کردن arduino(بخش سوم)

روش چهارم: اتصال پلاریته منفی به پین vin آردوینو

آردوینو خود را از طریق پین vin تغدیه کنید ، اما پلارینه vin/GND را معکوس کنید. با این کار بسیاری از قطعه‌های موجود بر روی آردوینو نابود می‌شود.هیج محافظی برای اتصال معکوس ولتاژ‌های اعمالی بر پین vin وجود ندارد.با این کار جریان از پین  GND پردازنده ATmega328 به پین VCC  بر روی میکروکنترلر منتقل می‌شود و سپس از پین VCC به رگولاتور ۵ ولت و VIN باز می‌گردد. همین اتفاق برای میکروکنترلر  ATmega16U2 نیز می‌افتد و هر دو میکروکنترلر و رگولاتور ۵ ولت از بین خواهد رفت. در تصویر زیر مسیر برگشت جریان را  می‌توانید مشاهده کنید.

اتصال پلاریته منفی به پین vin آردوینو

اتصال پلاریته منفی به پین vin آردوینو

 

 

روش پنجم: اعمال ولتاژ بیش از ۵ ولت به پین ۵v آردوینو

همانطور که شاید شما اطلاع داشته باشید ، هنگامی که ۵ولت رگوله شده داشته باشید بایست آن را به جای متصل کردن به پین vin به پین ۵v آردوینو متصل کنید یعنی در این حالت از پین ۵v به عنوان پین تغذیه برای آردوینو استفاده کنید.

حال اگر شما ۶ ولت یا بیشتر به پین ۵v اعمال کنید ، بسیاری از اجزای روی Arduino از بین خواهد رفت. همچنین این ولتاژ می‌تواند بر روی درگاه USB کامپیوتر شما تاثیر بگذارد و باعث آسیب رسیدن به آن شود.

 

علت؟ 

هیچگونه محافظتی برای پین ۵ولت وجود ندارد.این ولتاژ مستقیما به میکروکنترلر ATmega328p  ،  میکروکنترلر ATmega16U2 و درگاه USB اعمال می‌شود و هرکدامشان با ولتاژ بیش از حد ۶ ولت کاملا آسیب می‌بینند. در دیاگرام زیر نمونه‌ی مسیر جریانی که از میکروکنترلر ATmega328p می‌گذرد را  می‌توانید مشاهده کنید.

 

اعمال ولتاژ بیشتر از 6ولت به پین 5V بر روی arduino

اعمال ولتاژ بیشتر از ۶ولت به پین ۵V بر روی arduino

 

این یک تصور رایج غلط است که رگولاتور ۵ ولت آردوینو  این اطمینان را می‌دهد که ولتاژ اعمال شده بر روی پین ۵v  در  ۵ولت باقی می‌ماند.تنها کاری که رگولاتور ۵ ولت می‌تواند انجام دهد ، کنترل جریانی است که از درگاه USB  ، جک پارو DC و یا از پین vin وارد آردوینو می‌شود. اگر جریان از یک منبع  تغذیه خارجی بیاید که  مستقیما به پین ۵v وصل شده باشد ، رگولاتور هیچ کاری برای آن نمی‌تواند انجام دهد.

پیامد دیگر اعمال ولتاژ بیشتر از ۵ به پین ۵v بر روی Arduino  ،امکان آسیب به درگاه USB کامپیوتر است . اگر آدوینو از USB تغذیه شود ، سپس این ولتاژ اضافی می‌تواند عامل ایجاد جریان بازگشتی از ولتاژ سوییچینگ MOSFET T1 و یرگشتن به درگاه USB باشد.

روش ششم : اعمال ولتاژ بیش از ۳٫۳ ولت به پین ۳٫۳ آردوینو

یک ولتاژ با مقدار بیش از ۳٫۶ ولت را به پین ۳٫۳v بر روی آردوینو متصل کنید . با این کار هر وسیله‌ی دیگری که از این پین تغذیه شود از بین خواهد رفت.اگر  حداقل ۹ ولت اعمال شود این ولتاز می‌تواتد رگولاتور ۳٫۳ ولت آردوینو را نابود کند. همچنین با این کار جریان برگشتی به درگاه USB آسیب می‌رساند.

چرا؟

پین ۳٫۳ ولت بر روی arduino هیچگونه مدار محافظی ندارد. ولتاژ اعمال شده به این پین مستقیما به رگولاتور ۳٫۳ ولت arduino و هر قسمتی که از این پین تغذیه می‌کند متصل شده است.اگر ولتاژ از ۹ ولت بیشتر شود ، رگولاتور ۳٫۳ ولت از بین می‌رود و باعث می‌شود که جریان به گره ۵v برسد و سپس به درگاه USB باز گردد و به آن آسیب رساند. همچنین ولتاژ بیش از حد به میکروکنترلر‌های ATmega328p و ATmega16U2 نیز صدمه وارد می‌کند.

اعمال ولتاژ بیش از 3.3 ولت به پین 3.3 آردوینو

تا این قسمت شما ۶ روشی که به آردوینو صدمه وارد می‌کند را آموختید. در بخش بعدی نیز به بررسی سایر مواردی که باعث صدمه زدن به آردوینو می‌شود می‌پردازیم.

 

راه کاری هایی برای نابود کردن arduino بخش اول

راه‌کارهایی برای نابود کردن arduino(بخش دوم)

راه‌کارهایی برای نابود کردن arduino(بخش سوم)

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۷ دیدگاه