آردوینو آموزش آردوینو

راه کارهایی برای نابود کردن آردوینو (بخش سوم)

نابود کردن آردوینو arduino
نوشته شده توسط علیرضا قربانی

روش‌هایی برای نابود کردن آردوینو

در قسمت‌های قبلی به ۶ روشی که باعث آسیب رسیدن به آردوینو میشد پرداختیم.امروز نیز قصد داریم ۴ روش دیگر که انجام آن‌ها باعث صدمه دیدن arduino می‌شود آموزش دهیم. در ادامه آموزش با مرجع تخصصی آموزش آردوینو ، دیجی اسپارک همراه باشید.

راه کارهایی برای نابود کردن arduino ( بخش اول)

راه کارهایی برای نابود کردن arduino ( بخش دوم)

راه کارهایی برای نابود کردن arduino ( بخش سوم)

 

‌روش هفتم : اتصال کوتاه vin به GND ( زمین)

آردوینو را توسط جک آداپتور DC تغذیه و پین متصل کننده‌ی vin را به زمین اتصال کوتاه کنید.دیود مسدود کننده  آردوینو از بین می‌رود و با اثری که بر روی آردوینو می‌گذارد ممکن است PCB ذوب و نابود شود.

 

علت؟

هیج محافظ محدود کننده‌ی جریانی بر روی پین vin وجود ندارد.یک اتصال کوتاه از vin به GND  ، باعث اتصال کوتاه جک برق ورودی DC می‌شود و در پی آن مقدار جریان از حد مقدار جریان دیود مسدود کننده بیشتر می‌شود.

نکاتی پیرامون استفاده از آردوینو arduino

نکاتی پیرامون استفاده از آردوینو arduino

 

مقدار جریانی که درون برد آردوینو در حرکت است تنها توسط مقاومت خطوط انتقال روی برد آردوینو و ظرفیت جریان منبع تغذیه محدود می‌شود.  اگر مقدار این جریان به اندازه‌ی کافی بالا رود ، دیود D1 می‌سوزد و به دنبال آن ممکن است به علت حرارت زیادی که این جریان زیاد ایجاد می‌کند ، PCB ذوب شود و خطوط انتقال بر روی PCB از بین برود.

 

روش هشتم : اعمال تغذیه از پین ۵v همراه با اعمال بار الکتریکی از طربق پبن vin

اگر arduino را از طریق پین ۵v قرار گرفته بر روی برد با ولتاژ ۵ ولت تغذیه کنید و در همین حال بارالکتریکی بر روی پین vin ایجاد کنید ، در آن صورت جریان به صورت برگشی به رگولاتور ۵ ولت وارد می‌شود و به آن صدمه می‌زند.

 

علت؟

هیچ محافظت ولتاژ معکوسی بر روی  رگولاتور ۵ ولت وجود ندارد ، پس جریان می‌تواند از پین ۵v به سمت رگولاتور ۵ ولت و همچنین به پین vin و هرچه به آن متصل است باز گردد.

نکاتی پیرامون استفاده از آردوینو arduino

نکاتی پیرامون استفاده از آردوینو arduino

 

روس نهم : اعمال ولتاژ بیش از ۱۳ ولت یه پین reset

به پین Reset بر روی برد arduino ولتاژی بیشتر از ۱۳ ولت اعمال کنید. با این کار میکروکنترلر ATmega328P نابود می‌شود.

 

علت؟

پین اتصال reset مستقیما به پین ریست بر روی ATmega328P متصل شده است. با وجود اینکه این پین ۱۳ ولت را تحمل می‌کند ولی ولتاژ‌های بالاتر به میکروکنترلر آسیب می‌رساند.

 

نکاتی پیرامون استفاده از آردوینو arduino

نکاتی پیرامون استفاده از آردوینو arduino

 

روش دهم : تجاوز از مجموع مقدار جریان میکروکنترلر

حداقل ۱۰ پین I/O را در وضعیت HIGH تنظیم کنید و از هر کدام ۲۰ میلی آمپر جریان بکشید ( برای مثال روشن کردن ۱۰ LED ). با این کار شما به اندازه‌‌ی کل تغذیه جریان را برای میکروکنترلر بالا برده‌‌اید و ممکن است پردازنده شما آسب ببیند.

 

علت؟

در مشخصاب آردوینو UNO  نوشته شده است که از هر I/O می‌توان ۲۰ میلی آمپر جریان کشید ولی این یک تصور کاملا غلط است!!!! حتما باید توجه داشته باشید که مجموع جریان‌هایی که از کل I/O ها کشیده می‌شود نباید از ۲۰۰ میلی آمپر تجاوز کند در این صورت به پردازنده آسیب وارد می‌شود ( با توجه به دیتاشیت ATmega328p)

 

نکاتی پیرامون استفاده از آردوینو arduino

نکاتی پیرامون استفاده از آردوینو arduino

 

 

در این جا به پایان آموزش رسیدیم . امیدوارم این سه آموزش برای شما مفید باشه. منتظر نظرات شما هستیم…

 

راه کارهایی برای نابود کردن arduino ( بخش اول)

راه کارهایی برای نابود کردن arduino ( بخش دوم)

راه کارهایی برای نابود کردن arduino ( بخش سوم)

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۵ دیدگاه

  • سلام
    یه آردوینو نانو دارم که اشتباها بین +۵ یا GND یا یکی از ورودی ها اتصال کوتاه شد یه لحظه
    بعد از اون وقتی به USB وصل میشه ولتاژ خیلی کمی بهش میرسه و LED هاش خیلی کم نوره
    و به کامپیوتر هم وصل نمیشه ولی وقتی به Vin ولتاژ میدم همه چیز درست میشه و حتی به کامپیوتر هم وصل میشه.
    مشکل از کدوم قطعه است؟
    ممنون میشم کمکم کنید.

  • من پایه ۵v و gnd مازول شارژ باطری رو بر عکس به آردوینو wemos d1 mini وصل کردم و احتمالا برد برای همیشه نابود شد

    • با سلام
      این مورد ممکن است آسیب رسانده باشد. لطفا بفرمایید از چه ماژول و چه باتری (مشخصات دقیق) استفاده می‌کردید. همچنین در حال حاضر وضعیت برد Wemos به چه صورت است.

  • سلام
    من یه اشتباهی کردم و روش هشتم یعنی اتصال ۵ ولت و VIN با هم رو انجام دادم. با جک آداپتور به ۱۲ ولت وصل بود و همزمان از یه رگولاتور به ۵ ولت وصل کردم. بعد از مدتی یه نوسان کوچیک توی قسمت رگولاتور پیش اومد و من متوجه شدم که دور فن پاورم رفت بالا که یعنی جریان زیادی داره ازش گرفته میشه و من فوری کل برق رو قطع کردم. هیچ جایی از PCB نسوخته و اصلا بوی سوختگی هم نمیده. ولی وقتی از جک آداپتورش ولتاژ ۱۲ ولت بهش وصل میکنم، همون مشکل جریان کشی زیاد پیش میاد و ولتاژ پین ۵ ولت هم میره بالا. من دیگه بهش برق ۱۲ وصل نمیکنم و فقط با رگولاتور خارجی تغذیه‌ش میکنم. حالا میخوام ایرادشو پیدا کنم. به نظرم مشکل از رگولاتورش باشه، ولی دیگه جرات نمیکنم به برق ۱۲ وصلش کنم. میترسم جای دیگه‌ای ازش خراب بشه. الان که مثل ساعت کار میکنه. به نظر شما مشکل از چه چیزای دیگه‌ای میتونه باشه؟ لطف کنید به ایمیلم جواب بدین.
    ممنون.

      • سلام
        من رگولاتور رو با مولتی متر تست کردم، پایه های ورودی و خروجی رگولاتور اتصال کوتاه بودن. بعدش رگولاتور رو از بورد جدا و دوباره تست کردم، نتیجه تست دوم هم همون شد. هنوز رگولاتورش رو تو بازار پیدا نکردم که عوضش کنم.

  • سلام من یه مدار دارم با قطعات ماژول بلوتوث HC-05 و درایور موتور L9110 و خود اردوینو
    ماژول بلوتوث و درایور با GND و ۵V اردوینو تغذیه میشن خود اردوینو هم با کابل یو اس بی و لپ تاپ
    اگه بخام کل مدارم رو با باتری روشن کنم اتصالات باید چطوری باشه؟
    باتریم ۱۲ ولته پس فکر نمیکنم بشه از VIN استفاده کرد چون VIN فقط تا ۵ ولت تحمل میکنه درسته؟
    لطفا راهنماییی کنیددد

    • با سلام
      تغذیه برد درایور موتور بایستی از یک تغذیه جداگانه تامین شود. ۱۲ ولت ۱ آمپر مناسب است. در خصوص باتری هم با توجه به ولتاژ کاری موتورها بایستی باتری مناسب قرار دهید.

          • سلام من همم به پاور بانک وصل کردم هم به لبتاب همزمان یکدفه بوق زد و برنامه روی شیلد کیپد پرید و فقط کارکتر سفید نشون میده چکار کنم؟برای عدم دسترسی به کد برنامه های درون ریزی شده میکرو کنترلر رو از روی برد uno من برداشتن تا قبل این اتفاق هم مشکلی نبود ایا راهی هست رفعش کنم و مثل قبل شه

              • uno amd دارم بعد اتصال همزمان به پاور بانک و لبتاب یو اس بی لبتاب سوخت و برنامه روی برد پرید برد من ای سی ch340 رو از روش برداشتن وقتی خریدم نمیدونم چرا الان چطوری میتونم ب نامشو برگردونم و به سیستم متصلش کنم تا ای سی نباشه مگ میشه به سیستم وصل کرد مگه