تکنولوژی

رزبری پای، رایانه ای به اندازه یک کارت کوچک

رزبری پای، رایانه ای به اندازه یک کارت کوچک !-یجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در سال ۲۰۰۶ چند دانشجوی رشته رایانه دانشگاه کمبریج به فکر ساخت رایانه ای ارزان و کوچک افتادند که نه تنها به سادگی در دسترس باشد بلکه سبب تشویق هر چه بیشتر مدارس به آموزش علوم رایانه نیز گردد.

آنها بنیادی به نام رزبری را بنا نهادند تا به این ایده جامه عمل بپوشانند. این گروه توانستند با ساخت این برد طی یک سال ۱ میلیون از آن را به فروش برسانند. این وسیله هم اکنون در بسیاری از پروژه ها و حتی ربات ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در قلب این برد پردازنده ARM  با سرعتی در حدود یک گیگا هرتز قرار دارد و RAM این رایانه در سه نسخه ۲۵۶ و ۵۱۲ مگابایتی و یگ گیگا بایتی عرضه شده است. رزبری پای می تواند با سیستم های عامل مختلفی همچون لینوکس و اندروید راه اندازی شود و قرار است مایکروسافت نیز نسخه ای بهینه از ویندوز ۱۰ را برای آن عرضه کند. این رایانه همچنین دارای چند درگاه  USBاست و با استفاده از کابل HDMI خروجی تصویری با دقت HD و صدایی استریو دارد.  این رایانه کوچک در چند مدل مختلف به بازار عرضه شده است.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه