تکنولوژی

سوسک MealWorm برای تجزیه پلاستیک

سوسک MealWorm برای تجزیه پلاستیک
نوشته شده توسط آزاده مختاری

مواد در طبیعت به دو دسته تجزیه پذیر و تجزیه ناپذیر تقسیم می‌شوند. که زباله‌های تولیدی نیز باعث آلودگی محیطی می‌گردد. یکی از این مواد تجزیه ناپذیر پلاستیک است که از پرکاربردترین موادی است که در زندگی روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه چند میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌شود.

برای بازیافت این ماده پرمصرف نیاز به هزینه و مزمان بسیاری است و فقط در بعضی شهرها به مقدار محدود انجام می‌شود. بنابراین برای تجزیه این ماده دانشمندان به تولید راهکارهای مختلفی اقدام نموده‌اند. یکی از این روش‌ها استفاده از سوسک MealWorm برای تجزیه پلاستیک می‌باشد.

در ادامه در دیجی اسپارک با ما همراه باشید.

برای مقابله با تولید زباله‌های تجزیه ناپذیر و جلوگیری از آلودگی مسئولان شهری مردم را به استفاده از مواد سلولزی تشویق کرده‌اند ولی این تنها راه حل نیست.

در همین راستا محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از قابلیت‌های سوسک MealWorm این مشکل را حل کنند. سوسک‌های MealWorms با استفاده از قابلیت سیستم گوارشی خود پلاستیک را به مواد دیگری که می‌توانند در طبیعت تجزیه‌ شوند تبدیل می‌کنند. و از فضولات باقی مانده از آن‌ها به عنوان کود در صنعت کشاورزی استفاده کرد.

با توجه به این که این سوسک‌ها نمی‌توانند حجم زیادی از پلاستیک را تجزیه کنند بنابراین دانشمندان در حال تحقیق بر روی سیستم گوارشی این موجودات هستند تا بتوانند با پیدا کردن باکتری تجزیه کننده به بازیافت حجم انبوهی از پلاستیک‌ها بپردازند.

Wei-Min Wu یک مهندس ارشد تحقیقات در دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست گفت: زمانی که به یک سوسک Wei-Min Wuنگاه می‌کردم متوجه شدم این سوسک درتاریکی می‌تواند به خوردن پلاستیک‌ها بپردازد آن ها را به قطعات کوچکتر بشکند. سپس روی فضولات آن ها مطالعه کردم و متوجه شدم خاک بسیاری غنی برای کشاورزی است.

هر ۱۰۰ سوسک فقط قادربه تبدیل روزانه ۳۴ تا ۳۹ میلی گرم مواد پلاستیکی به مواد تجزیه پذیر است. که این مقدار در برابر تولید انبوه پلاستیک بسیار ناچیز است.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه