تکنولوژی

منجمد کردن اتم با مایکروویو " microwave "

منجمد کردن اتم با مایکروویو " microwave " - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

ما معمولا فکر می کنیم امواج مایکروویو برای طبخ مواد غذایی و ایجاد حرارت بالا است. اما می دانستید که این امواج می توانند در دمای پایین هم کارهای جالبی انجام دهند؟

فیزیکدانان به تازگی تصمیم گرفتند با استفاده کردن از آنها به منجمد کردن اتم ها بپردازند. با تلاشی که انجام شد آنها موفق شدند که اتم ها را تا دمای یک میلیونیم درجه زیر صفر سرد کنند. (-۲۷۳٫۱۵ C or -459.67 F )

منجمد کردن اتم با مایکروویو " microwave " - دیجی اسپارک

تیمی در دانشگاه Sussex به رهبری Winifried Hensinger نتایج خود را در Physical Review Letters چنین منتشر کرد.

استاد Hensinger می گوید” با استفاده از اشعه با طول موج طولانی به جای تکنولوژی لیزر می توان یون ها را فوق العاده ساده خنک کرد. “

سرد کردن اتم را را می توان در یک فرایند خنک کننده لیزری انجام داد. این کار را با بهره گیری از یک ویژگی اتم به نام باندگپ “bandgap” انجام می دهند. باندگپ: مقدار انرژی که برای تحریک کردن یک الکترون برای نشستن در پوسته الکترون بالاتر لازم است.

طول موج bandgap متناظر با طول موج نور است.و دقیقا همان انرژی را برای پرش الکترون به سطح بالا مصرف می کند.

منجمد کردن اتم با مایکروویو " microwave " - دیجی اسپارک

پروفسور Hensinger با ایده ای جدید بجای خنک کننده لیزری از مایکروویو برای سرد کردن استفاده کرده است. این اولین بار است که از مایکروویو برای خنک کردن اشیاء به جای گرم کردن آنها استفاده می شود. همچنین با مایکروویو توانستند برای اولین بار سردترین و خنک ترین دما را نیز ایجاد کند. این کار باعث شد به سمت ایجاد فن آوری با محاسبات کوانتومی یک گام نزدیکتر شویم.محاسبات کوانتوم ذاتا پیچیده هستند و هر پیشرفت در این زمینه خبر مهمی است.به همین دلیل است که سعی به انجماد اتم در یک فرایند ساده بسیار مهم است.

پروفسور در این زمینه می گوید: علاوه بر پیدا کردن یک راه آسان برای ایجاد اتم با انرژی نقطه صفر ما موفق شده ایم اتم را از یک حالت مخالف به حالت یکسان یعنی هردو در حرکت باشند و یا همزمان در حرکت نباشند قراردهیم.

امیدواریم این اکتشاف جدید برای ایجاد فناوری های کوانتومی مخصوصا کامپیوتر کوانتومی راهگشای جدیدی باشد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه