مدارهای الکترونیک

با LDR چراغ رومیزی بسازید

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروز در کارگاه عملی مداری آموزش خواهیم داد که بتوانید برای کامپیوتر خود یک چراغ رومیزی داشته باشید. از این دست چراغ های رومیزی بسیار در بازار وجود دارد اما استفاده از چیزی که خود ساخته اید بسیار لذت بخش تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود پس با ما همراه باشید.در کارگاه های قبلی مداری آموزش دادیم که می توانستید در مسافرت هم ازآن برای مطالعه استفاده کنید.

 مداری که اینجا آموزش می دهیم بسته به سطح نور اتاق روشن می شود یعنی زمانی که اتاق تاریک شود این مدار شروع به کار می کند و سطح اتاق را روشن می کند. البته به علت اینکه این مدار برای به کار افتادن نیاز به کامپیوتر دارد پس برای شروع به کار مدار به جز کم شدن نور در اتاق باید کامپیوتر هم حتما روشن باشد.

شماتیک مدار:

با LDR چراغ رومیزی بسازید - دیجی اسپارک

مدار توسط  منبع تغذیه DC با جریان ۵ ولت که از پورت USB می گیرد شروع به کار می کند. وقتی در اتاق نور کافی وجود دارد مقاومت LDR کم است، در نتیجه جریان از طریق مقاومت کم LDR در ترانزیستور T1 قطع باقی خواهد ماند.

این مدار می تواند بر روی یک PBC  در اندازه متوسط ساخته شود. پس از تکمیل و ساخت کامل مدار می توانید آن را در یک محفظه پلاستیکی قرار دهید تا به خوبی در یک عایق محصور باشد. و در این محفظه  پلاستیکی در جایی که کابل USB خارج می شود یک سوراخ ایجاد کنید. همچنین برای LDR و سوئیچ ترمینال هم سوراخی ایجاد کنید چون همانطور که گفتیم این مداربه تغییر مقاومت در LDR که حساس به نور می باشد وابسته است.

شما می توانید از یک  رله مغناطیسی هم در خروجی مدار استفاده کنید. برای اتصال بین کامپیوتر و کنترل مدار از یک کابل USB  استاندار که نوع اتصال آن باید در یک طرف سری A باشد و در سر دیگر کابل از سری Bباشد استفاده کنید.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه