تکنولوژی رباتیک

ربات از ابتدا

ربات از ابتدا - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

تا به حال فکر کرده اید ربات چیست ؟

کلمه ربات از کجا آمده است و از کدام کشور این کلمه بر سر زبانها افتاده است؟

آیا ساخت ربات قوانین دارد؟

ریشه کلمه ربات ازکلمه اسلاو (کاراجباری) آمده است . “کارل کاپک” نویسنده چک اسلواکی نمایشنامه ای نوشته است که در نمایشنامه خود موجوداتی مصنوعی و کوچک شبیه انسان بازی می کردند این بازیگران که Robota نام داشتند به طور مطلق تحت فرمان صاحب خود قرارداشته و موبه مو کارهای آن را انجام می دادند. و از اینجا  کلمه ربات بر سر زبانها افتاده است و حتی تعریف ذهنی افراد از ربات دستگاه هایی است که تحت فرمان باشند.

قوانین ساخت ربات

در سال ۱۹۴۰،sac Assimov سه قانون رباتیک را به شرح زیر تبیین کرد:

قانون اول : یک ربات موجودی است که نباید به انسان آزار برساند و اجازه ندهد به چیزی ضرر برسد.
قانون دوم : باید از انسان اطاعت کند، مگر این‌که با قانون اول مغایرت داشته باشد.
قانون سوم : باید خودش را در برابر خطر و ضرر محافظت نماید، مگر این‌که با قانون اول و دوم مغایرت داشته باشد

ساختار عمومی یک ربات

یک ربات به‌طور معمول حداقل شامل ۵ بخش متفاوت ولی مرتبط می‌باشد:
سیستم مکانیکی مفصل شده:
این سیستم متشکل از بازوها، مچ‌ها، اتصالات و عوامل نهایی مکانیکی بوده که در یک مجموعه به هم پیوسته و مرتبط جمع شده‌اند.
تحریک کننده ها :
این بخش توان لازم را تحت یک سری شرایط کنترل شده و دقیق، برای سیستم مکانیکی مفصل شده فراهم می‌کند. این توان از انواع الکتریکی، هیدرولیکی و یا نیوماتیکی می‌باشد.

ابزارها و سیستم‌های انتقال :

این مجموعه Actuators را به AMS اتصال می‌دهد. بدین طریق توان فراهم شده توسط تحریک‌کننده‌ها به بخش مکانیکی منتقل شده و به‌گونه‌ای مجزا امکان حرکت را برای هر مفصل فراهم می‌آورد. تسمه‌های دنده‌دار و چرخ‌دنده‌ها از این نوعند.

 حسگرها:
سنسور‌ها قطعاتی هستند متشکل از ابزارهای لامسه‌ای الکتریکی یا نوری که در کنار سایر عناصر الکترونیکی ایفای نقش می‌کنند. وظیفه این المان‌ها کسب اطلاعاتی از موقعیت مفاصل ربات وشرایط محیطی  مانند نور و گرما و هدف‌های موجود در محیط می‌باشد.

مغز ربات:
این بخش به‌عنوان محلی برای دستور گرفتن و تصمیم‌گیری ربات می‌باشد. به‌عبارت دیگر، وظیفه پردازش اطلاعات دریافتی از سنسور‌ها بر عهده این بخش است که این وظیفه توسط برنامه‌های موجود در حافظه کامپیوتر به انجاممی‌رسد. بخش نرم‌افزار هم مربوط به این قسمت است.

در مقاله دیگر برای از سنسورهای ربات برای شمامی نویسیم.اگر دوست دارید بیشتر بدانید با مقاله های ما همراه باشید.نظر خودتان را بنویسید تا بدانیم در مورد چه بخشهایی از ربات سوال در ذهن شماست.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه