مدارهای الکترونیک

پروژه ساخت مدار دفع کننده پرنده با آی سی شمارنده ۴۰۶۰

bird-repeller-pcb-board-digispark
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

شاید بپرسید دفع کننده پرنده چه فایده‌ای دارد؟ هر چند پرنده‌ها با زیبایی خود چهره زیباتری به یک باغ می‌بخشند، اما گاهی برای حفاطت از گیاهان نیاز است که آن‌ها را از باغ و باغچه خود دور کنید. البته نگران نباشید، قرار نیست چیزی شبیه مترسک برای حفاطت از باغ خود بسازیم. می‌خواهیم آموزش ساخت یک مدار نه چندان گران، که در فواصل معین، فرکانس آلتراسونیک از خود برای ترساندن پرنده‌ها تولید می‌کند را بدهیم. در ادامه ساخت پروژه مدار دفع کننده پرنده با دیجی اسپارک همراه باشید.

طراحی مدار به گونه ای است که با مصرف متوسط انرژی، یک مدار مجتمع متداول و یک مبدل الکترو آکوستیک معمولی کار می کند. در قلب این مدار یک شمارنده دیجیتال از نوع ۴۰۶۰ است که در مدار به عنوان آی سی ۱ نشان داده شده است. همچنین یک شمارنده باینری با یک نوسان گر ساعت داخلی نیز وجود دارد. ابتدا خروجی های CT آی سی ۱ در حالت صفر قرار دارند و پس از آن از طریق تمام شمارنده‌های دیجیتال اجرا می‌شود. این عمل با نرخ معینی، توسط  شبکه RC متصل به پین ۹ تا ۱۱، اتفاق می‌افتد. خروجی Q7 (پین۶) آی سی ۱، به بلندگوی LS1 فرمان می‌دهد. در اینجا ما از یک  بلندگوی ۸ اهمی، نسخه مایلار دیافراگم استفاده کرده‌ایم.

LED 1 نیز فقط برای نشان دادن روشن بودن مدار مورد استفاده قرار گرفته است. منبع تغذیه مدار بسیار ساده انتخاب شده است. پنل خورشیدی ۶ ولتی SP1، ولتاژ اسمی خروجی ۶ ولت را فراهم می‌کند. این ولتاژ ۶ ولت در دسترس، توسط خازن‌های C1 و C2 مصرف می شوند. هر چند کل مدار می‌تواند توسط این پنل خورشیدی تغذیه شود، اما اگر قرار است مدار در شب‌ها نیز به خوبی کار کند، بهتر است یک باتری نیرومند قابل شارژ در آن قرار داده شود تا در تاریکی نیز کار کند. سرانجام با فشردن دکمه S2 شما می‌توانید از دافع پرنده خود همچون یک دستگاه علامت دهی استفاده کنید. فقط دکمه را فشرده و نگه دارید تا صدای الکترونیکی آن را بشنوید.

شاید فرمان دادن به یک بلندگوی معمولی با امواج مربعی ۴ هرتز، سبب آسیب رساندن به آن شود، برای همین شما می‌توانید به جای آن از یک مبدل الکتروآکوستیک مناسب استفاده کنید. گزینه دیگر استفاده از تولید کننده صدای الکترو مکانیکی است. خب شاید گمان کنید تولید کننده صدای الکترو مکانیکی وسیله گرانی باشد، اما خبر خوب این است که خود شما می‌توانید با یک سلونوئید DC کوچک و یک صفحه فلزی دایره‌ای، این وسیله را بسازید. شما باید پیستون سلونوئید را به یک بازوی متحرک که در روبروی صفحه دایره‌ای فلزی قرار دارد وصل کنید. زمانی که بازو به صفحه برخورد کند، صدا تولید می‌شود. اگر شما این روش را ترجیح می‌دهید به یاد داشته باشید که یک دیود ۱N4007 در روبروی سلونوئید و در جای بلندگو وصل کنید. همچنین ارتباط داخلی میان پین ۹ IC1 و سوئیچ آلارم S2 را حذف کنید، زیرا در این روش نمی‌توان از حالت سیگنال استفاده کرد. این مدار توسط دیجی اسپارک تست نشده است.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه