ترفند تکنولوژی قطعات الکترونیک

تفاوت باتری لیتیوم پلیمری Li-Po با باتری لیتیوم یون Li-Io مقایسه فنی و خرید

li-ion-vs-li-po-Digispark
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

باتری‌های قابل شارژ بر اساس ساختار شیمیایی و سیکل شارژی به دو دسته بسیار عامه تقسیم میشوند. یکی باتری‌های لیتیوم یون Li-Io و دیگری باتری‌های لیتیوم پلیمر Li-Po می‌باشند. این دو مدل باتری Battery سبک و قابلیت اطمینان بالایی دارند. از این رو در زندگی روزمره ما در بسیاری از گجت‌ها به کار رفته‌اند. از موبایل، لپ تاپ، پاور بانک Power Bank ، دستگاه‌های پزشکی قابل حمل، تبلت و … همگی بسته به نوع کاربردشان از یکی از این دو مدل باتری استفاده می‌کنند. در دیدگاه فنی کاربری و سیکل شارژ و عمر مصرف و دمای کاری و … این دو با هم تفاوت دارد. در ادامه این پست به بررسی تفاوت این دو باتری می‌پردازم.

 


باتری لیتیوم یون Li-Io


تولید انبوه و کاربردی این نوع باتری از سال ۱۹۱۲ شروع شد. البته استفاده عمومی و کاربری برای عامه نداشتند. تا اینکه در سال ۱۹۹۱ توسط شرکت سونی در دوربین‌های هندی کم و واک من و … از این باتری استفاده شد. به عبارتی در طی دهه ۹۰ میلادی ورودی عمومی باتری‌های لیتیوم یون Li-Io بین کاربران بوده است. باتری‌های لیتیوم یون ظرفیت انرژی بالایی دارند و به نسبت انرژی خروجی از قیمت مقرون به صرفه‌تری در مقایسه با باتری‌های لیتیوم پلیمری برخوردارند. اما باتری لیتیوم یونی عمر کوتاه‌تری دارند و اگر سیکل شارژ آن‌ها درست رعایت نشود و یا پس از مدتی شارژ نشوند، سلول مربوطه از بین خواهد رود. از این رو نسبت به زمان شارژ شدن بسیار حساس خواهند بود. اخیرا مصرف این باتری‌ها در ساخت پاور بانک Power Bank بسیار کاربرد پیدا کرده است. از مدل‌های پر مصرف این باتری لیتیومی نوع ۱۸۶۵۰ میباشد.

باتری لیتیوم یون 18650 Li-Ion - دیجی اسپارک

باتری لیتیوم یون ۱۸۶۵۰ Li-Ion در دستگاه‌های مختلفی از جمله جارو برقی شارژی، دوربین‌های DSLR ، دستگاه ریش تراش، فلزیاب‌های صنعتی، تلفن بیسیم خانگی، دستگاه واکی تاکی صنعتی و نظامی و… همگی از باتری لیتویم یون استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها مدل Li-Ion 18650 استفاده می‌کنند. مانند تصویر بالا این باتری ظاهری استوانه‌ای دارد، ولی ابعاد آن با باتری قلمی معمولی متفاوت می‌باشد. در ادامه به جدول مشخصات فنی باتری لیتیوم یون دقت کنید.

فعالیت شیمیایی دارای الکترولیت
دمای کاری  ۲۰º C- تا ۶۰º C
کاربری لپ تاپ، موبایل و کلا گجت‌های مصرفی
ولتاژ کاری ۳٫۶ و ۷٫۲ ولت
ظرفیت تقریبا دو برابر ظرفیت باتری نیکل کادمیوم
نرخ دشارژ یکنواخت
چرخه شارژ ۳۰۰ – ۴۰۰ سیکل برای هربار تخلیه و شارژر کامل
دمای شارژ  ۰º C تا ۶۰º C
میزان شارژ برای انبار کمتر از ۰٫۱ درصد از ظرفیت باتری
دمای نگهداری  ۲۰º C- تا ۶۰º C
بازیافت خطرناک برای محیط زیست و حتما در زباله‌های قابل بازیافت قرار گیرد.
سایر توضیحات
  • این نوع باتری برای استفاده درون گجت‌ها و وسایل الکترونیکی طراحی شده است.
  • ساختار شیمیایی آن باعث محدودیت در شکل ظاهر سلول‌ها میشود.

 


باتری لیتیوم پلیمر Li-Po


تولید این نوع باتری‌ها ریشه در سال‌های ۱۹۷۰ دارند. اولین نوع این باتری از یک الکترولیت پلیمری جامد که ظاهری شبیه به فیلم پلاستیکی داشت؛ تشکیل شده بود. باتری‌های لیتیوم پلیمر توانایی تولید در ابعاد و ضخامت کارت اعتباری را دارند. البته این مدل باتری به انواع شکل های مختلفی ساخته می‌شود. ساختار متخلخل شیمیایی باتری لیتیوم پلیمر باعث شده تا ولتاژ تخلیه ۳٫۷ ولت و ولتاژ شارژ ۴٫۲ ولتی داشته باشند. این نوع باتری‌ها علاوه بر ایمن بودن وزن کمتری هم دارند. در مقایسه باتری لیتیوم پلیمر Li-Po با نوع لیتیوم یون، هزینه تولید لیتیوم پلیمر بیشتر بوده و انرژی خروجی کمتری نسبت به لیتیوم یون دارند. اگر موبایل‌های قدیمی را در خاطر داشته باشید، برای جایگذاری سیم کارت، وقتی در پشت آن را باز می‌کردید، بایستی ابتدا باتری را خارج کرده و سپس اقدام به نصب سیم کارت میشد. باتری‌های موبایل همگی از نوع لیتیومی هستند. بسته به مدل موبایل، باتری میتوانست از نوع لیتیوم پلیمری یا لیتیوم یون و یا لیتیوم فلز اکسید استفاده می‌کردند. ویژگی مهمشان هم قابلیت شارژ شدن بود. البته امروزه تکنولوژی باتری‌های لیتویمی بسیار رشد کرده و مدت زمان نگهداری انرژی را نسبت به چند سال گذشته افزایش داده است.

باتری لیتیوم پلیمر Li-Po - دیجی اسپارک

در ادامه به جدول مشخصات فنی باتری لیتیوم پلیمر دقت کنید.

فعالیت شیمیایی دارای الکترولیت
دمای کاری راندمان عالی در دمای بسیار پایین و بسیار بالا
کاربری برخی از تلفن‌های همراه، مدارهای الکترونیکی و کلا کالاهایی که به جریان لحظه‌ای زیاد نیاز ندارند.
ولتاژ کاری ۳٫۶ و ۷٫۲ ولت
ظرفیت بسته به ظرفیت و تراکم شیمیایی، در کل برتری بیشتری نسبت به لیتیوم یون دارد.
نرخ دشارژ یکنواخت
چرخه شارژ ۳۰۰ – ۴۰۰ سیکل
چرخه شارژ ۰º C تا ۶۰º C
میزان شارژ برای انبار کمتر از ۰٫۱ درصد از ظرفیت باتری
دمای نگهداری ۲۰º C- تا ۶۰º C
بازیافت خطرناک برای محیط زیست و حتما در زباله‌های قابل بازیافت قرار گیرد.
سایر توضیحات
  • قابل تولید در شکل‌های مختلف
  • بسیار سبک‌تر از باتری‌های نیکلی

 


روش خرید باتری لیتیومی


همانطور که در بالا اشاره شد، تاریخ تولید و ماندگاری باتری در انبار بسیار اهمیت دارد. از اینرو یکی از نکته‌های مهم به هنگام خرید باتری لیتیومی چه مدل لیتیوم پلیمر و چه مدل لیتیوم یونی، باید به تاریخ تولید آن‌ها دقت کرد. علاوه بر آن مدت زمانی که باتری بدون عملیات شارژ و تخلیه در انبار راکد مانده است، هم اهمیت دارد. تکنولوژی ساخت باتری‌های لیتیومی باعث شده تا تهیه و تامین آن برای تولید کنندگان قطعات الکترونیکی با مشکلاتی خاص روبرو شود. از اینرو برخی حتما به دنبال باتری لیتیومی با برند خاص هستند. طبیعتا قیمت بالاتری هم دارد. برخی دیگر به دنبال قیمت کمتر هستند. برای تهیه باتری لیتیومی Li می‌توانید به فروشگاه دانشجو کیت مراجعه کنید.

 


آتش گرفتن باتری لیتیوم پلیمر Li-Po


در ویدیو زیر باتری لیتیومی توسط یک شئ تیز سوراخ می‌شود. در ادامه مشاهده می‌کنید که چطور در اثر واکنش با اکسیژن این باتری آتش می‌گیرد. در نگهداری و استفاده از باتری لیتیومی باید نکات ایمنی رعایت شوند.

 


جمع بندی باتری لیتیومی


تا اینجا متوجه شدیم که تفاوتی بسیاری بین این دو باتری وجود ندارد. مگر در شکل ظاهر و سبک بودن دیگری و یا توان تولید انرژی دیگری و هزینه‌های تولیدی، در نهایت در یک رده قرار دارند. به عنوان مثال اکثرا میدانیم که باتری‌های استفاده شده توسط شرکت‌های بزرگی همچون اپل، موتورولا، سامسونگ و … چه هستند. ساختارهای شیمیایی این دو باتری از لحاظ الکترولیتی بودن فرآیند برای تولید انرژی شبیه به هم است. اینکه چرخه عمر استفاده عمومی از این دو مدل باتری Battery چند سال دیگر دوام خواهد آورد، دقیقا مشخص نیست. ولی به زودی شاهد باتری‌های نسل جدید، با کارایی بیشتر و سبک‌تر و البته هزینه تولیدی که هنوز مشخص نیست، خواهیم بود.

نکته مهم:

باتری استفاده شده در پهپادها از نوع لیتیوم پلیمر Li-Po است. به علت اینکه این باتری سبک‌تر است و قابلیت کار در شرایط دمایی مختلف را دارد. اما سوالی که اکثر کاربران با آن مواجه میشوند. این است که باتری لیتیوم پلیمر مخصوص پهپاد با باتری لیتیوم پلیمر معمولی متفاوت است. بلکه از چند سلول تشکیل شده است. دقت داشته باشید در ربات‌های پرنده مانند پهپادها و دیگر ربات‌ها به علت اینکه نیاز به جریان لحظه‌ای زیادی می‌باشد. باید سلول‌های باتری متفاوت باشند، چرا که در لحظه بلند شدن پهپاد بتواند کل جریان مورد نیاز برای موتورها را تامین کند.

چگونه شارژ کنیم؟

پیشنهاد میکنم حتما از ماژول‌های کنترل شارژ مانند ماژول شارژر TP4056 و یا ماژول شارژر سه چیپ، برای شارژ کردن این باتری‌ها استفاده کنید. باتری لیتیوم پلیمر Li-Po بسیار مستعد به آتش گرفتن و آسیب فیزیکی است. از این رو بدون شک از ماژول شارژر استفاده کنید. همچنین سیکل شارژ را رعایت کنید. یعنی اگر چندین سلول باتری برای مصرفی خاص دارید، دقت کنید که تمامی سلول‌ها در یک سیکل منظم شارژ کامل و تخلیه کامل شوند. همچنین باتری‌های لیتیوم یونی Li-Ion اگر بعد از مدتی بدون شارژ بمانند، حالت خود تخریب پیدا می‌کنند. پس به این دو نکته کاملا دقت کنید.

 


۵ نکته درباره باتری لیتیوم پلیمر


باتری لیتیوم پلیمر (Li-Po) یک نوع باتری قابل شارژ است که با توجه به خصوصیات خود بسیار محبوب در دنیای الکترونیکی شده است. در ادامه پنج نکته درباره باتری لیتیوم پلیمر ذکر می‌شود.

  1. حجم و وزن کمتر: باتری لیتیوم پلیمر با حجم و وزن کمتری نسبت به سایر باتری‌ها، امکان استفاده از آن در دستگاه‌هایی که به وزن و حجم کمی نیاز دارند را فراهم می‌کند.
  2. طول عمر بالا: باتری لیتیوم پلیمر توانایی دارد که در حدود ۵۰۰-۱۰۰۰ بار شارژ و دشارژ شود. در صورت مراقبت درست و استفاده بهینه، عمر آن می‌تواند به چند سال برسد.
  3. ولتاژ خروجی ثابت: باتری لیتیوم پلیمر به علت داشتن ولتاژ خروجی ثابت، برای استفاده در مدارهای الکترونیکی بسیار مناسب است.
  4. شارژ سریع: باتری لیتیوم پلیمر دارای توانایی شارژ سریع است و در صورت استفاده از شارژر مناسب می‌تواند در کمتر از یک ساعت شارژ شود.
  5. خطرات احتمالی: استفاده نادرست از باتری لیتیوم پلیمر ممکن است منجر به خطراتی مانند انفجار، آتش‌سوزی و خطرات دیگر شود. بنابراین، برای استفاده بهینه و ایمن از باتری لیتیوم پلیمر، باید نکات ایمنی و مراقبت از آن را رعایت کرد.

۵ نکته درباره باتری لیتیوم یون


باتری‌های لیتیوم یونی یا Li-ion باتری‌هایی هستند که برای انرژی‌زایی در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی، موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دیگر دستگاه‌های پرکاربرد به کار می‌روند. در زیر پنج نکته مهم درباره باتری لیتیوم یونی را توضیح داده‌ام.

  1. عمر مفید باتری: باتری‌های لیتیوم یونی از عمر مفید بالایی برخوردارند، اما همچنین برای افزایش طول عمر مفید باید از شارژرهای مناسب استفاده کرد و توصیه می‌شود که باتری را در دمای محیطی مناسب نگه دارید.
  2. محدودیت دمایی: برای استفاده بهینه از باتری لیتیوم یونی، دمای آن باید در محدوده خاصی باشد. دمای بیش از ۶۰ درجه سانتی‌گراد باعث کاهش عمر مفید باتری می‌شود.
  3. شارژ سریع: باتری لیتیوم یونی با قابلیت شارژ سریع بسیار محبوب است، زیرا به سرعت شارژ می‌شود و در مدت زمان کوتاهی شارژ کامل می‌شود.
  4. قابلیت شارژ و دشارژ بالا: باتری لیتیوم یونی قابلیت شارژ و دشارژ بالایی دارد و برای استفاده در دستگاه‌هایی که نیاز به ظرفیت بالا دارند، مناسب است.
  5. خطر انفجار: باتری‌های لیتیوم یونی با توجه به نوع خود، در صورت عدم استفاده درست و نگهداری نامناسب، خطر انفجار و آتش‌سوزی را ایجاد می‌کنند. لذا برای استفاده بهینه از باتری لیتیوم یونی، بهتر است از شارژرها و ماژول‌های محافظ استفاده کرد.

 


چند نکته درباره ولتاژ شارژ و دشارژ باتری لیتیومی


باتری لیتیومی به علت اینکه برای کارکرد دائمی طراحی شده است. همچنین قابلیت چندین بار شارژ و تخلیه را دارد، بایستی اطلاعاتی در خصوص ولتاژهای آن داشته باشید. در خصوص ولتاژ شارژ و دشارژ باتری لیتیومی، چند نکته زیر باید مدنظر قرار گیرد.

  1. ولتاژ شارژ: برای شارژ کردن باتری لیتیومی، ولتاژ شارژ باید از مقدار حداقلی آن بیشتر باشد. مقدار ولتاژ شارژ به دو عامل بستگی دارد: نوع باتری و مرحله شارژ. معمولا ولتاژ شارژ برای باتری لیتیومی به مقدار ۳٫۷ تا ۴٫۲ ولت است.
  2. ولتاژ دشارژ: برای استفاده از باتری لیتیومی، ولتاژ دشارژ نباید به زیر مقدار حداقلی آن کاهش یابد. ولتاژ دشارژ بستگی به نوع باتری و کاربرد آن دارد. برای بیشتر باتری‌های لیتیومی، حداقل ولتاژ دشارژ بین ۲٫۵ تا ۲٫۷۵ ولت است.
  3. ولتاژ برای انبار کردن باتری: برای حفظ سلامت باتری در زمانی که از آن استفاده نمی‌شود. باید ولتاژ آن در حدود ۳٫۷ تا ۳٫۹ ولت باشد.
  4. ولتاژ تخلیه عمیق: تخلیه عمیق باتری لیتیومی می‌تواند باعث خرابی آن شود. بنابراین باید از تخلیه عمیق آن خودداری کرد و همیشه برای شارژ کردن استفاده کرد.
  5. ولتاژ حداکثر: برای استفاده ایمن و بهینه از باتری لیتیومی، باید از ولتاژ حداکثر آن خودداری کرد. ولتاژ حداکثر بستگی به نوع باتری دارد و معمولاً در حدود ۴٫۲ تا ۴٫۳ ولت است. در چنین مواردی استفاده از برد شارژر مناسب بسیار اهمیت دارد.

 


ساخت پاور بانک Power Bank با باتری لیتیوم


در ویدیو زیر روش ساخت پاور بانک توسط باتری لیتیوم یونی Li-Ion مدل ۱۸۶۵۰ آموزش داده شده است. در این ویدیو با استفاده از ماژول کنترل شارژ باتری و ماژول تقویت کننده جریان USB این کار صورت می‌گیرد. البته بجای این اقلام میتوان یک ماژول پاور بانک کامل استفاده کرد.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۳۶ دیدگاه

    • سلام برای ساخت پاور بانک باتری لیتیوم یون Li-Io چند ولتی لازم است،الان دوباتری لیتیوم یون Li-Io دارم که یکیشون نوشته ۳٫۷v یکیش هم نوشته ۴٫۲v ,کدومشون و چه تعداد باتری مناسب است برای ساخت پاور بانک که بشود با ماژول دو کاناله و هر بار شارژ کردن دو یا سه بار گوشی رو شارژ کرد،

  • با سلام و عرض ادب
    آقای طباطبائی توضیحات شما،کامل،مفید ،ساده و روان و در کل عالی بود.با جرٲت میشه گفت طی چند سال اخیر به ندرت مطلب آموزشی مفیدی مشابه ، کار عالی و بی نقص شما مشاهده کردم. متاسفانه در جستجوی فارسی بیشتر اوقات شاهد کپی برداری توسط افراد غیر متخصص میشی که فوق‌العاده کسل کننده بوده و موجب اتلاف وقت و انرژی است.بطور قطع فعالیت شما و دیگر متخصصان مجرب موجب گسترش فرهنگ صحیح در استفاده از نت خواهد شد.
    با سپاس محمود عبدالهی

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه و دقت شما، از اینکه مطالب را با دقت و حوصله مطالعه کرده‌اید سپاسگزارم، طی سال‌های گذشته این موارد توسط کاربران مورد توجه قرار نگرفته است. ولی از آنجایی که رسالتی در پیش داشته‌ایم، همچنان ادامه داده‌ایم.

  • سلام
    به نظرم یکی از خطرناک‌ترین موارد برای باتری لیتیوم پلیمر انفجار و آتشسوزی آنهاست همانطور که در ویدیو بالاهم نمایش دادید، این اتفاق با یک ضربه محکم صورت میگیرد.

  • آقا من خیلی خوشم اومد از ترکوندن باتری لیتیوم پلیمر کلیپ جالبی بود، بعد این باتری های موبایل هم که از همین مدله، درسته؟ اون خطر نداره؟

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، بله اکثر موبایل‌ها و دیوایس‌های الکترونیکی دارای باتری لیتیوم پلیمر هستند. در مورد خطر هم گوشی سامسونگ با این فاجعه روبرو شده بود.

  • سلام
    ماژول های شارژر تو فروشگاه خودتون موجود هست؟!
    از این سری آموزش ها که مقایسه ای هست بیشتر بپردازین خیلی کاربردیه. مرسی

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، بله شارژرهای متنوعی موجود است. لطفا از فروشگاه بررسی کنید. در مورد آموزش مقایسه‌ای، اگر فرصت باشد حتما اقدام می‌کنیم.

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، سوال شما خیلی کلی است، برای ماشین کنترلی هر دو مدل میتواند به کار رود.

  • سلام و تشکر از توضیحات شفاف و دقیقتان سوالی دارم اینکه بنده شنیده ام در پاوربانک هم از باتری لیتیوم پلیمر استفاده شده و هم از باتری لیتیوم یون
    این موضوع صحت دارد؟

  • سلام مهندس
    از توضیحات کامل شما متشکرم. بالاخره تونستم یه منبعی پیدا کنم تا بدون حاشیه رفتن اصل مطلب یاد بده
    بازم ممنون

  • سلام مهندس
    باتری‌های پهباد لیتیوم پلیمرن؟کدوم ظرفیتش برای استفاده تو پهباد های اسباب بازی خوبه؟

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، بله همانطور که توضیحات هم گفتم لیتییوم پلیمر هستند ولی با لیتیوم پلیمر معمولی متفاوت هستند. برای پهپاد اسباب بازی بستگی به ظرفیت موتورها دارد و به طور معمول ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی آمپر هستند و حدود ۱۰ دقیقه زمان پرواز می‌دهند.

  • سلام خیلی جالب بود ممنونم
    برای اینکه بتونیم باتری پهپاد بسازیم، میشه با چندتا سلول لیتیومی درست کرد؟

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، در این خصوص برای پهپاد پیشنهاد میشود از باتری لیتیوم پلیمر استفاده کنید. همانطور که در بالا هم توضیح داده شده است. ولی دقت داشته باشید که سلول باتری لیتیوم پلیمر برای پهپاد با سلول معمولی لیتیوم پلیمر متفاوت است.

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، در این خصوص پیشنهاد میکنم از باتری لیتیوم پلیمر استفاده کنید. در اکثر پروژه‌های آردوینو همین سایت از این مدل باتری استفاده شده است.

  • با سلام و خسته نباشید
    واقعا ممنون از توضیحات کامل و عالیتون.
    سوالم این هست با توجه به اینکه این دو باطری در پاور بانک ها استفاده شدن به نظر شما مدل پاوربانکی را که انتخاب کنم بهتر از پاوربانک با باطری لیتیومی استفاده کنم یا پاوربانکی که از باطری یونی استفاده شده؟
    ممنون میشم اگر پاسخ بدین

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه و دقت نظر شما، نکته اول اینکه هر دو مدل باتری لیتیومی هستند ولی یکی ترکیب لیتیوم و پلیمر و دیگری ترکیب لیتیوم و یون، در خصوص انتخاب پاور بانک Power Bank پارامترهای متفاوتی وجود دارد. نمی‌توانید صرفا با نوع باتری انتخاب کنید ولی از نظر بنده پاور بانک با باتری لیتیوم یونی مناسب‌تر است، مسلما وزن بیشتری هم خواهد داشت.

      • تشکر از پاسخ شما
        بله مهندس ببخشید بنده فراموش کردم پلیمر را ذکر ، امکان داره برندی از پاور بانک ها که مورد تائیدتون هست را ذکر کنین، همچنین از نکاتی که گفتید اگر مورد آمپر یا ولتاژ ورود و خروج پاور بانک ها هست توضیح کوچیکی بدین.
        ممنون

        • خواهش می‌کنم، در مورد برند، به دور از مسایل شخصی، به نظر بنده شیائومی دارای کیفیت هم رده با قیمتش می‌باشد. ولی هرگز پاور بانک بدون برند تهیه نکنید. در خصوص آمپر ورودی یا خروجی، مساله‌ای که هست، آمپر را به مانند جریان آب مثال می‌زنند، شما وقتی شیر آب را باز میکنید فشار تا حد مشخصی است ولی شما از تمامی این فشار آب استفاده نمی‌کنید و فقط به اندازه نیاز مصرف میکنید، قضیه آمپر هم همین است، میزان آمپر ورودی یا خروجی هرچقدر که باشد، مصرف کننده همانقدر که نیاز دارد، مصرف می‌کند. به عنوان مثال پاور بانک با خروجی ۲ آمپر، اگر برای شارژ موبایل استفاده شود، در زمان کمتری به نسبت خروجی ۱ آمپر، باتری موبایل را شارژ میکند.

      • سلام
        ممنون میشم راهنمایی بفرمایید برای باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۵۱۰۰ میلی‌آمپرساعت از چه شارژری استفاده شود،منظورم اینه فست شارژ نیاز داره یا معمولی

        • با سلام
          برای این باتری میتوانید از کنترل شارژ معمولی مخصوص تعداد سل‌های باتری استفاده کنید. اگر مصرف خاصی دارید، بایستی اعلام کنید تا دقیق‌تر بررسی کنم.

  • سلام با تشکر از مطلب مفیدتون.
    ی سوال درباره پاوربانک ها دارم،
    ۱_ اینکه در کل پاوربانک با باتری های لیتیوم پلیمر بهتره یا لیتیوم یون؟ منظورم اینه که اصلا مهمه که کدوم نوع رو بخرم یا فرق زیادی نداره؟ (قیمتش اصلا مهم نیست شما فرض کنید یکسانه)
    ۲_ طول عمر مفیدشون خیلی باهم باهم تفاوت داره یا نه؟

      • مجددا سلام
        برای شارژ باتری‌ها دستورهای متفاوتی ارایه شده است. ولی در کل هر سلول باتری لیتیومی دارای ولتاژ تخلیه ۳٫۷ ولت و ولتاژ شارژ ۴٫۲ ولت می‌باشد. از این رو بهترین روش، همان شارژ کامل و ۱۰۰ درصد است.

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، در خصوص این سوال شما در چند کامنت بالاتر، توضیحاتی ارایه کرده‌ام. طول عمر مفید این دو باتری تقریبا شبیه به هم است ولی سیکل شارژ متفاوت است. در باتری لیتیوم پلیمر به خصوص اگر مدتی بدون رعایت سیکل شارژ، بماند، دچار فرسودگی خواهد شد. پیشنهاد بنده باتری لیتیوم یونی است.

      • سلام
        شما در توضیح باطری لیتیوم یونی نوشتید “اما باتری لیتیوم یونی عمر کوتاه‌تری دارند و اگر سیکل شارژ آن‌ها درست رعایت نشود و یا پس از مدتی شارژ نشوند، سلول مربوطه از بین خواهد رود”. ولی اینجا همین موضوع رو راجع به باطری لیتیوم پلیمر عنوان کردید!
        کدوم درسته؟
        و چرا شما برای پاوربانک باطری لیتیوم یون را پیشنهاد میکنید؟
        اگه قیمت و ظرفیت و برند هردو پاوربانک یکی باشه بازم لیتیوم یون رو پیشنهاد میکنیید؟

        • با سلام
          در حقیقت برای هر دو باتری این مورد وجود دارد. باتری لیتیوم یون در کل امنیت بالاتری نسبت به پلیمری دارد. به همین دلیل بنده پیشنهاد دادم. ولی در کل بایستی عوامل دیگری از جمله وزن پاور بانک و توان خروجی را در خرید دقت داشته باشید.

  • سلام بر استاد طباطبایی
    اولا بابت توضیحات ساده و روان شما تشکر میکنم. سوالی دارم بنده با باتری لیتیوم یونی یک پاور بانک طراحی کرده ام ولی خیلی زود خالی میشه، در این خصوص نظری دارید؟

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، در این زمینه باید به کیفیت باتری‌های مورد استفاده شک کنید. البته با فرض اینکه نسبت به شارژ کامل آن‌ها اطمینان داشته باشید.

  • با سلام استاد عزیز
    سوالی داشتم، اولا تشکر میکنم بابت قلم روان و ساده نویسی‌تان، اگر باتری لیتیوم در انبار مانده باشد، فرسوده و فاسد میشود؟

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، بله در این خصوص بسیار دقت کنید این باتری‌ها همانطور که توضیح داده‌ام، اگر درست شارژ و دشارژ نشوند، فاسد خواهند شد. از اینرو اگر هم به مدت زیادی در انبار بماند و شارژ نشوند، همین مورد پیش خواهد آمد.

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، دلایل مختلفی دارد، یکی اینکه اعمال ولتاژ بیش از حد و دلیل دیگر ترکیب‌های شیمیایی داخل سلولی و… البته روش دیگری هم هست که خیلی مرتبط نیست و اون هم ضربه به باتری است مانند آنچه که در ویدیو بالا دیدید.

  • سلام مهندس خسته نباشید، واقعا کارهای شما عالیه
    من باتری لیتیوم یون ۱۸۶۵۰ از دانشجو کیت خریداری کردم. برای شارژ کردن از همان شارژر موبایل می‌توانم استفاده کنم؟

  • سلام
    ببخشید سوالی دارم، من میخواهم پاوربانک شیائومی بخرم و به نظر شما اون مدل لیتیوم پلیمری بهتر است یا اون مدل لیتیوم یونی؟

    • سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، در این خصوص در کامنت‌های قبلی هم اشاره‌ای کرده بودم. باتری لیتیوم پلیمری سبک‌تر و سریع‌تر شارژ می‌شود. باتری لیتیوم یون سنگین تر است. ولی مهم این است که هر دو خروجی ۵ ولت ثابت ارایه می‌دهند.

  • سلام بر استاد طباطبایی عزیز
    بنده پست های دیگر شما را دنبال میکنم. نمیدونستم این پست را نوشتید، امروز اتفاقی از توی گوگل اینو دیدم، مثل همه ی پستهای شما عالی بود

  • با سلام و عرض خسته نباشید
    من سوالی داشتم که خودم فکر میکنم خیلی مرتبط به این بخش نیست در خصوص استفاده از ماژول و موتور خورشیدی در یک وسیله هست و اینکه فرض کنید مثلا برای ساخت ربات شبیه انسان برای چرخاندن چشم در این ربات و حرکت دست به سمت طرفین و یا حتی نشان دادن نحوه استشمام در انسان ها و حیوانات چطور بایستی عمل کنم؟
    چه ابزاری و چه منابعی لازم هست و چطور میتونم راجع به این موارد اطلاعات بیشتری جمع کنم؟

    • با سلام و تشکر از شما
      لطفا قبل از ثبت کامنت در سایت جستجو کنید و در مطالب مرتبط موارد را مطرح کنید. اینکه وسیله را با چه روشی و چه مکانیسمی حرکت می‌دهید، بحث بسیار پیچیده‌ای است. ولی در خصوص استفاده از سلول خورشیدی ربطی به مکانیسم حرکتی ندارد. میتوانید از یک باتری لیتیوم پلیمر و سلول خورشیدی استفاده کنید. تا انرژی در باتری ذخیره و سپس برای موارد مورد نیاز استفاده شود.

  • سلام و خسته نباشید…،من تجربه در‌استفاده باطری زیاد دارم در‌گوشی ها و طی این چند سال تجربه دست یافتم که حتی دمای اطراف در سرعت شارژ شدن گوشی دارد و اینکه فست شارژ فقط یک ویترین است گوشی باید زمان خودش را که بین دو تا سه ساعت است بگذراند..،
    البته بستگی به ظرفیت باطری هم دارد..،هرچی سریعتر شارژ بشود سریعتر خالی می شود…،
    دوم اینکه حتی نحوه قرار‌گرفتن گوشی در جیب و در‌حال شارژ در سرعت شارژ و ماندگاری بستگی دارد و موردی که تازگی ها کشف کردم این است که زمان شارژ زدن هم اثر دارد مثلا زمانی که جریان برق در اوقات کم باری است این جریان بهتر است میخواهم عرض کنم که از این آزمون خطاها این تجربه هارا کسب کردم…،و بهترین باطری ها در موبایل ها و تبلت ها به ترتیب اول:li-lon-polymer,
    دوم:li-poly,
    سوم:li-lon,تفاوت آنها هم در اندورانس هست و نگه داشتن شارژ د فشار بالای پردازشی سخت افزار…،،در‌گوشی های هواوی بیشتر از باطری های lipolyاستفاده شده و در سامسونگ ازliion,و در سونی ازlilon,

  • سلام استاد طباطبایی
    آیا اگر ۷ تا ۱۰ عدد سلول باتری یونی را باهم موازی کنیم مشکلی بوجود میاید؟

    • با سلام و تشکر از شما
      سوال شما خیلی کلی است، دقت داشته باشید که سوال شما خیلی کلی است. اگر ۷ سلول باتری لیتیوم یونی البته اگر منظور شما از یونی، لیتیوم یونی باشد؛ را با هم موازی کنیم. خب ولتاژ ثابت و جریان نهایی افزایش میابد. این افزایش جریان بسته به نوع مصرف کننده میتواند در هر مدتی مصرف شود. بیشتر مانند یک منبع ذخیره می‌باشد. سوالتان را دقیق‌تر اعلام بفرمایید تا راهنمایی کامل‌تر صورت گیرد.

  • باسلام.پاوربانکی که لیتیم پلیمر هست و ۵۰ درصد شارژداره رو برای مدت زیادی نمیخواهیم استفاده کنیم.برای اینکه اسیب نبینه چکار باید کرد؟ممنون

    • با سلام و تشکر از شما
      در خصوص این موضوع بنده تجربه عملی ندارم، ولی با توجه به اطلاعات تئوریک در این باره، اولا بسیار به کیفیت باتری بستگی دارد. نکته دیگر اینکه همانطور که در متن اشاره کرده‌ام، اگر زمان زیادی بدون شارژ و تخلیه بماند، باتری آسیب خواهد دید.

  • سلام‌. همه جا در مورد این باطری ها و نحوه استفاده و … توضیح هست ولی هیچ کجا در مورد بعد از خرابی این باطری ها چیزی ننوشته. یعنی اگه یه باطری موبایلی خراب شد باد کرد و کاراییشو از دست داد چیکارش باید کنیم؟ مطمعنا نباید اونو تو سطل زباله انداخت یا اونو تو خونه بین وسایل نگه داشت. منتظر یه مطلب در این مورد هستیم. ممنون

    • با سلام
      بله در صورت خراب شدن باتری‌های لیتیومی تحت هیچ شرایطی نباید با زباله‌های تر دور ریخته شوند. دقت داشته باشید که یکی از زباله‌های خطرناک می‌باشد و حتما باید با زباله‌های الکترونیکی جدا شوند. در خصوص مطلب هم تلاش خواهم کرد تا منتشر کنیم.

  • سلام مهندس.
    برای تغذیه nodemcu استفاده از باتری لیتیوم پلیمر مناسبه؟
    و اینکه با چه ولتاژ و جریانی باشه

  • سلام و خسته نباشید
    گوشی ردمی نوت ۶ شیامویی باتری ۴۰۰۰ میلی امپری لیتیوم پلیمری
    و
    هواوی P Smart باتری ۳۱۰۰ میلی امپری لیتیوم یونی
    از لحاظ امکانات و ال سی دی تقریبا یکسانن اما چیپست شیامویی اسنپدراگون ۶۳۶ با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و هواوی با چیپست کایرن ۷۱۰ با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری
    از نظر شما کدوم بهتره؟از لحاظ طول عمر.شارژ و دشارژ که به مرور زمان به ای سی تغذیه اسیب نرسونه…
    ممنون میشم نظرتون رو بگین..

    • با سلام و تشکر از شما
      در این خصوص موارد بستگی به عملکرد کلی موبایل دارد. از لحاظ تئوریک امکان تصمیم گیری صحیح وجود ندارد. نکته مهم‌تر از نظر بنده این است که با توجه به سرعت رشد و توسعه سخت افزارها، نهایتا بایستی طی بازه یک ساله این سخت افزارها به روزرسانی شوند. بنابراین سناریو مورد نظر شما، عملا کاربردی نیست.

  • سلام و با تشکر از مطالب مفیدتون میخواستم بدونم نحوه شارژ صحیح موبایل با باطری لیتیوم پلیمر رو بدونم ایا این گفته که نباید باطری ها رو تا ۱۰۰ درصد شارژ کنیم و هشتاد درصد اون رو از برق بکشیم صحت دارد یا نه
    اگر تا ۱۰۰ درصد شارژ شوند مشکلی پیش خواهد امد ؟

    • با سلام
      سیکل شارژ باتری بایستی به صورت کامل باشد. این سیکل توسط درایور کنترل شارژ باتری دقیقا اجرا می‌شود. تنها موردی که باعث خسارت به باتری می‌شود، تخلیه کامل باتری (نه به این معنی که شارژ گوشی تمام شود.) می‌باشد.

  • به نظرتون پاوربانک انکر مدل A1215 Powercore ظرفیت ۱۳۰۰۰ امپر بهتره یا شیائومی plm 09zm ؟ واقعا موندم چون هیچ سررشته ای ندارم، مثلا شیائومی باتریش پلیمریه، انکر یونی، بدنه شیائومی الیاژ المینیومه و انکر پلاستیک، اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.

      • پارامترهای متفاوتی وجود دارد. نمی‌توانید صرفا با نوع باتری انتخاب کنید ولی از نظر بنده پاور بانک با باتری لیتیوم یونی مناسب‌تر است، مسلما وزن بیشتری هم خواهد داشت.
        ببخشید موقعی که برگشتم پاسختونو چک کنم با کامنتی که قبلا برای شخص دیگر گذاشته بودید مواجه شدم و کمی گیج شدم عبارت بالارو شما فرموده بودید که باتری یونی مناسب تر است؟ اما الان پلیمری رو در پاسخ من فرمودید، میشه راهنمایی کنید چون گیج شدم

        • با سلام مجدد
          دقت داشته باشید که پارامترهای مختلفی را باید درنظر بگیرید. از جمله وزن پاور بانک، با توجه به وزن و Life Style خودتان باید یکی را انتخاب کنید. پیرو همین موضوع و سبک بودن اعلام کردم که پلیمری مناسب است.

  • سلام موبایل من از باتری لیتیوم پلیمر استفاده میکنه آیا این معمولی هستش که وقتی شب مثلا ۷۰ درصد شارژ داره می زارم کنار و صبح پا میشم میبینم شده ۶۰ در صد معمولی هستش یا مشکلی داره . اگه میشه کمک کنید؟

    • با سلام
      با توجه به اینکه موبایل شما طی این مدت زمان خاموش نشده است، طبیعتا مصرف باتری دارد. خصوصا اینکه ممکنه برخی از اپلیکیشن‌ها در حال مصرف انرژی باشند. که این مورد را باید در تنظیمات گوشی جستجو کنید.

  • سلام میشه بفرمایید اون کدوم باتری که یک دفه خالی میشه مثلا ۳ ولت است ناگهان ۰ ولت میشود. و باتری دیگه که کم‌کم خالی میشود اسمش چیه لیتیوم یون یا پلیمر؟

      • سلام
        میشه بفرمایید کدوم باتری برای پنل خورشیدی مناسب است جای پنل خورشیدی ثابت نیست و بعضی روزها در برابر خورشید قرار میگیرد و سیکل مرتبی ندارد؟

        • با سلام
          بستگی به توان پنل خورشیدی بایستی از باتری مناسب استفاده کنید. در بسیاری از موارد استفاده از این مدل باتری‌ها کلا پیشنهاد نمی‌شود. توان و ولتاژ مورد نظر را بفرمایید تا بتوانم راهنمایی کامل‌تری ارایه کنم.

  • ببخشید برای خرید پاوربانک
    لیتیوم پلیمر ۱۰۰۰۰ با قیمت ۲۰۰هزار بخریم
    یا
    لیتیوم یونی ۲۰۰۰۰ با قیمت ۲۷۵ هزار ؟؟

    کدوم رو پیشنهاد میکنید

    • با سلام
      این مورد بستگی به کارایی شما از پاوربانک دارد. اگر معمولا در سفر هستید، انتخاب مدل سبک‌تر بهتر خواهد بود. عمر باتری لیتیوم یونی کمی بیشتر از لیتیوم پلیمری است.

  • سلام باطری های ۳٫۷v-700mah پهباد را با شارژر یواس بی خودش وبا ماژول شارژباطری لیتیومی یک آمپرمیکرو مدل Tp4056 micro USB وهمچنین ماژول ۳چیپ یک آمپرشارژ کردم اما بدلیل تخلیه بیش از حد شارژ نشدند حال بفرمایید باچه ماژوری می توانم آنان را شارژ کنم

    • با سلام
      فقط و فقط با شارژر خودش بایستی شارژ کنید. ماژول‌های معرفی شده در ادامه ممکن است به باتری آسیب برسانند. اگر باتری کاملا تخلیه شده است، دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

  • سلام من ماژول کاهنده ولتاژ و جریان با نمایشگر سگمنت، خروجی USB و قاب تراشه XL4015 توان ۳ آمپر ازدانشجو کیت خریداری کرده ام آیا می توانم این ماژول کاهنده ذکرشده را به منبع تغذیه صنعتی ۱۲ولت ۳۳آمپرباتوان ۴۰۰که موجود دارم متصل نمایم ( ولتاژ ورودی این ماژول ۳تا۳۶ ولت مستقیم dcوخروجی آن ۱٫۵ تا۳۵ولتdc

      • سلام قصد دارم با ولتاژپایین دستگاهی رابا ۵ولت و۲آمپر راه اندازی کنم ومنظور من این بود چون منبع تغذیه ۳۳آمپر هست وماژول حداکثر ۳آمپره باعث سوختگی ماژول نمی شود ؟

        • با سلام مجدد
          موضوع آمپر در قبل از ماژول و بعد از ماژول دو مورد مجزا هستند. در حقیقت ماژول کاهنده به اندازه‌ای که مصرف کننده به جریان نیاز داشته باشد، عبور می‌دهد. حال اگر مصرف کننده شما دقیقا ۳ آمپر نیاز داشته باشد و از سمت تغذیه اصلی ۳۳ آمپر تامین شده باشد، فقط ۳ آمپر از مدار عبور خواهد کرد. ولی اگر مصرف کننده شما به ۵ آمپر نیاز داشته باشد و تغذیه اصلی هم ۳۳ آمپر باشد، جریان ۵ آمپر از ماژول عبور خواهد کرد و باعث آسیب دیدن آن می‌شود.

  • سلام خیلی ممنون بابت این مقاله ی عالیتون و خسته نباشید ، میدونم که خیلی زحمت ها میکشید و میخواستم در کنار این مقاله یک وبسایت عالی در باب خرید خرده و عمده لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر و دیگر محصولات با نشانی ****** معرفی کنم که هر کسی با خیال آسوده و امنیت بالا می تواند از این وبسایت خریداری کند .
    با تشکر

  • سلام. بنظرتون گوشی ای بخریم که باتری پلیمری داره یا یونی؟ واقعا گیج کنندست چون هردو نسبتا خوبن.

  • سلام
    با تشکر از مطالب ارزنده شما
    من یه چراغ اضطراری با ۱۰۰ ال ای دی دارم که باتری اون خراب شده و میخوام بجای آنها از باتری لیتیومی استفاده کنم البته از ۴عدد باتری که دو تا دو تا با هم سری شده باشند که مجموعا ولتاژ ۷.۴ ولت با جریان مجموع باتری ها ارائه نماید . آیا با مدار شارژ خود چراغ میتونم آنها رو شارژ کنم یا خیر؟ لطفا نظر خود را در مورد استفاده از این باتری ها و نحوه شارژ آنها بصورت کامل بیان فرمایید. با تشکر

    • با سلام و تشکر از شما
      برای این منظور حتما از کنترل شارژ مجزا استفاده کنید. بخش باتری و کنترل شارژ را به صورت مجزا آماده کنید، سپس خروجی آنرا به چراغ اضطراری متصل کنید. اگر در خصوص اتصال باتری ها به کنترل شارژ نیازد داشتید، در ادامه همین نظر، سوالتان را مطرح کنید.

  • باطری ۱۲ ولت لیتیومی با۹عدد ۳٫۷ولتی باماژل چند سل وبا شارژر چند ولتی وچند امپر استفاده کنم

  • سوالم اینه که آیا میشه توی برای هدفونکه باطری خودش لیتیوم پلیمر ۳۰۰ میلی امپر هست از باطری لیتیوم یون ۲۰۰۰ میلی آمپر استفاده کنم؟
    میخوام زمان نگهداری شارژش بیشتر بشه؟

  • سلام اگه گوشی مثلا ب مدت یک ماه خاموش و استفاده نکنیم ممکنه آسیبی ب گوشی یا باتری برسه؟
    باتری لیتیوم پلیمری

  • با سلام سوالاتی داشتم در مورد ساخت پاوربانک من گوشی دارم ۵۰۰۰ میلی آمپر سقفش یکم کمتره ولی همون اگر از باتری یونی ۲۸۰۰ میلی آمپر ۳.۷ولت و باتری ۱۲۰۰میلی آمپر ۳.۷ولت و ۶۸۰۰ میلی آمپر ۳.۷ ولت هر کدوم جدا هستند نه با هم از هر کدوم چند تای استفاده کنم تا گوشیم شارژ بشه.خیلی ممنون میشم بگین.

      • سلام طباطبایی عزیز
        میخواستم بدونم خروجی پاور بانک به سر باطری چند ولت باید باشه ۵ ولت خود شارژر گوشی باید باشه یا کمتر
        من از خروجی به سر باطری پاور بانک بدون باتری ولتاژ ۱.۸ ولت میده آیا پاور بانک من با ولتاژ کم رو به بالا شارژ میکنه باطری رو
        ممنون میشم پاسخ بدید

        • با سلام
          چنین کاری را انجام ندهید، باتری لیتیومی بایستی حتما به یک ماژول کنترل شارژ متصل باشد. یا به همین ماژول پاوربانک، یا اگر به صورت مجزا از آن استفاده می‌کنید، حتما ماژول مناسب را استفاده کنید.