مدارهای الکترونیک

ساخت مدار باتری پشتیبان

ساخت مدار باتری پشتیبان ـ دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در این پست قصد داریم ساخت یک مدار ساده وکاربردی را آموزش دهیم. مدار باتری پشتیبان معمولا برای جلوگیری از قطعی و از کار افتادن سیستم های امنیتی همچون دوربین های مدار بسته و سیستم های هشدار به کار می رود.

 همانطور که می دانید وظیفه یک باتری ذخیره انرژی است، اما امکان دارد که یک باتری در مدار دچار خرابی شود و به اجزاء مدار برق نرساند، برای مثال در سیستم های مراقبت و هشدار مانند دوربین های مدار  بسته و انواع آژیر و دزدگیر اگر برق قطع شود این سیستمها از کار افتاده و عملا فایده ایی ندارند؛ در اینجا  است که باتری های پشتیبان اهمیت خود را نشان می دهند، و در صورت قطعی برق بدون هیچ تاخیری و سریعا به سیستم برق می رساند.

از این باتری ها در انواع وسایل الکترونیکی نیز استفاده می شود، بعنوان مثال در گوشی های تلفن همراه و انواع کامپیوتر ها که یکی از کاربردی ترین موارد استفاده این باتری ها میباشد. اگر این باتری های پشتیبان وجود نداشته باشند دیگر نمی توان انرژی مورد نیاز گوشی و کامپیوترها را تامین کرد، و ابزاری به عنوان پشتیبان وجود ندارد، در این صورت اطلاعات روی گوشی و کامپیوتر؛ مثلا تنظیمات به هم میریزد.

شرح تخصصی ساخت و عملکرد مدار

ساخت این مدار بسیار ساده است. آی سی تنظیم کننده مدل ۷۸۱۲، برای تامین انرژی مدار و همچنین برای شارژ باتری خالی شده ۱۲ ولت برق DC را وارد مدار میکند. ال ای دی وضعیت برق را نشان می دهد. هنگامی که برق وصل است، دیود شماره یک، باعث انتقال جریان در شبکه می شود و از طریقR2 این جریان را به باتری می رساند. دلیل استفاده R2  ایجاد جریان ۹۰ میلی آمپری برای شارژ کندتر است.

هنگامی که برق اصلی قطع شود، دیود ۱ جریان شبکه را معکوس کرده و دیود ۲ جریان را انتقال داد ه و از مدار پشتیبان می گیرد. از این مدار نیز می توان برای طراحی وساخت مداری که با باتری ۶ ولت، یعنی ۷٫۵ آمپر نیز استفاده کرد.

ساخت مدار باتری پشتیبان ـ دیجی اسپارک

  برای استفاده از باتری ۱۲ ولتی، از آی سی تنظیم کننده ۷۸۱۲ و جریان ورودی ۱۴ ولت استفاده شود.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۴ دیدگاه