مدارهای الکترونیک

ساخت مدار کنترل لامپ اتاق با زنگ ساعت

ساخت مدار کنترل لامپ اتاق با زنگ ساعت - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

تا به حال حتما به این فکر کرده اید که چقدر خوب بود با به صدا در آمدن زنگ ساعت، لامپ های اتاق نیز روشن می شد. در این پست قصد داریم ساخت یک مدار فوق العاده ساده را به شما آموزش دهیم که با ساخت آن، فکرتان عملی می شود. مدار کلید خود کار لامپ برای اتاق خواب از این اصل پیروی میکند و حساس به صدای زنگ ساعت است.

بعد از ساخت این مدار با وصل کردن پایه های ورودی این مدار بصورت موازی به پایه های داخلی زنگ اخبار یا یک ساعت دیجیتال زنگ دار، زمانی که زنگ ساعت روی آن زمانی که تنظیم شده است به صدا در آید؛ رله الکترو مغناطیسی برای زمان کوتاهی شارژ  شده و باعث روشن شدن لامپ می شود، که این کار توسط تراشه زمان سنج ۵۵۵ کنترل می شود.

تراشه زمان سنج چیست؟

تراشه زمان سنج ۵۵۵ که  به آی سی تایمر نیز معروف است، که با آن می توان انواع تایمرها و نوسان سازها را ساخت. این آی سی در واقع یک تایمر است که به کمک آن پالسهای مربعی را تولید کرد. مدار موجود به صورت نوسان ساز کار می کند وبا توجه به مقادیر C و R فرکانس نوسان را می توان تعیین کرد، بدین ترتیب که مدت زمان یک یا صفربودن پالسهای خروجی این آی سی با یک خازن تعیین می شود که همان مدت زمان شارژ و خالی شدن خازن توسط یک مقاومت است . با در اختیار داشتن مقادیر ظرفیت خازن و اندازه مقاومت، این زمانها را می توان با دقت زیاد محاسبه کرد.

از این رله میتوان برای خاموش و روشن کردن لامپ اتاق خواب و لامپ های مشابه استفاده کرد. این مدار با برق ۱۲ ولت AC کار میکند، یعنی فقط از آداپتور استاندارد ۱۲ ولتی یا ۵۰۰ میلی آمپری استفاده شود.

شماتیک مدار:

ساخت مدار کنترل لامپ اتاق با زنگ ساعت - دیجی اسپارک

شرح تخصصی عملکرد مدار

وقتی که ساعت شروع به زنگ زدن می کند، سیگنال های ورودی از طریق فیلتر RC (خازن های ۱و ۲، بعلاوه مقاومت ۱)، باعث راه اندازی آی سی ۱ میشوند. آی سی شماره ۱ بعنوان یک آی سی یک طرفه پایدار، و با ولتاژ خروجیDC  بلافاصله بعد از در یافت فرمان؛ اتصال برقرار کرده و به مدت ۱۰ ثانیه در آن وضعیت می ماند تا مقاومت و خازن شماره ۳ پیکربندی شوند، و خروجی آی سی ۱ از طریق دیود ۱، رله ۱ را تحریک میکند.

توجه داشته باشید که از دیود ۲ در اینجا به عنوان یک دیود آزاد برای متوقف کردن نیروی محرکه الکتریکی در طول سوءیچینگ رله استفاده می شود.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه