مدارهای الکترونیک

مدارافزایش دهنده و تثبیت کننده ولتاژ خروجی

مدارافزایش دهنده و تثبیت کننده ولتاژ خروجی - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

 مداری آموزش خواهیم داد که این مدار می تواند ولتاژ خروجی یک آی سی که از پیش تعیین شده است را افزایش دهد. یک روش برای افزایش ولتاژ و رسیدن به این هدف اتصال یک ترمینال “common” به وسط تقسیم کننده بالقوه است. اما مشکل این روش این است که تنظیم کننده های آی سی یک جریان ساکن کنونی (با جریان ۱۰ میلی آمپر) از ترمینال مشترک یعنی زمین جریان کمی را دریافت می کند.

اهمیت این منبع ساکن در جریان ساکن بسیار زیاد است و به طور کامل هم نمی توان آن را کنترل کرد از این رو ولتاژ خروجی کل تا حدودی غیر پیش بینی می شود. مقاومت های موجود در تقسیم کمک می کند اما عوارضی چون اتلاف حرارت و ناکارآمدی در آنها بسیار زیاد است و نتیجه مثبتی در کل مدار ندارد.

شماتیک مدارافزایش دهنده و تثبیت کننده ولتاژ خروجی از ۱۲ ولت به ۲۴ ولت:

 مدارافزایش دهنده و تثبیت کننده ولتاژ خروجی - دیجی اسپارک

در این مدار با استفاده از یک ترانزیستور T1 برای تولید یک امپدانس کم در تنظیم ترمینال مشترک با عمل emitter-follow به حل این مشکل پرداخته است در حالی که انتقال ولتاژ از یک شبکه تقسیم با مقاومت نسبتا بالا است. R3 در این مدار حیاتی نیست اما به اندازه کافی جریان ساکن را کاهش می دهد بدون اینکه ترانزیستور روشن باشد وکمک شایانی می کند.

قطعات مورد نیاز برای ساخت این مدار شامل :

مقاومت : R1=4.7 K , R2= 5.6 k   , R3=560

ترانزیستور: T1= BC 184

Common = 7812

خازن : c=220 nF

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه