مدارهای الکترونیک

مدار سیگنال ژنراتور با تریستور”Thyristor”

مدار سیگنال ژنراتور با تریستور"Thyristor" - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در مقاله قبل برای شما با یک مدار فوق العاده ساده یک ژنراتور دستی ساختیم امروز در کارگاه عملی مداری را به شما آموزش می دهیم که این مدار با یک تریستور Thyristor  در ژنراتور سیگنال به وجود می آورد.

مدار سیگنال ژنراتور تریستور(Thyristor) بسیار ساده است و با استفاده از یک تک تریستور، دو مقاومت، خازن و یک مینی بلندگو این مدار ساخته می شود.

شماتیک مدار:

مدار سیگنال ژنراتور با تریستور"Thyristor" - دیجی اسپارک

ابتدا کمی در مورد تریستور توضیح دهیم:

تریستور قطعه سوییچینگ نیمرسانایی که عملکرد دو حالته آن بر اساس پسخورد خود نگهدار PNPN است. تریستور می تواند یک جهته یا دو جهته باشد. ۲ تا ۴ پایه داشته باشد و با فرمان مناسب در نقطه دلخواه از ربع ۹۰ درجه ولتاژAC اعمال شده از وضعیت نارسانا به وضعیت رسانا برود. یکسو ساز کنترل شده سلیسیم ی ( scr ) معمول ترین نوع تریستور تک جهته است. سوییچ با گیت خاموش شونده ( GTO ) و یکسو ساز کنترل شده سلیسیمی نور فعال ( LASCR ) از انواع دیگر آن هستند. ترایاک و سوییچ دو طرفه سیلیسیم نمونه هایی از تریستورهای دو جهته هستند که می توانند در هر دوجهت هدایت کنند .

مدار چگونه کار می کند؟

هنگامی که منبع جریان  tiسوئچ می خورد جریان در R1 و سوئیچ های تریستور جاری می شود. تریستور این جریان را در مدار هدایت می کند و خازن C شارژ می شود.

از آنجا که جریان شارژ شده  با شارژ متناسب با خازن به طور معکوس است به آرامی کاهش می یابد تا زمانی که تریستور خاموش شود. هنگامی که تریستور خاموش است خازن از طریق R2 تخلیه می شود و کل این فرایند مجدد تکرار می شود.

Periodice روشن و خاموش کردن تریستور باعث تولید سیگنال های نوسانی می شود. فرکانس نوسان  توسط ترکیبی از خازن و مقاومت R2 در این مدار ایجاد می شود.

طرح PCB این مدار:

مدار سیگنال ژنراتور با تریستور"Thyristor" - دیجی اسپارک

قطعات مورد نیاز در ساخت این مدار:

مقاومت: R1= 1K ,   R2= 820

خازن: C1= 0.22 mF

باتری ۱۵ ولتی

تریستور: ۲N1603

اسپیکر (speaker)

همانطور که در شماتیک هم می بینید سر دیگر مدار به زمین یا جسم رسانایی که به عنوان زمین عمل می کندوصل است.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه