رباتیک

میکرو رباتی که ۲۰۰۰ برابر وزن خود بار حمل می کند

میکرو رباتی که 2000 برابر وزن خود بار حمل می کند - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در میان گونه های مختلف جانوری؛ همیشه از مورچه ها به عنوان موجوداتی سخت کوش و پر تلاش یاد می شود که می توانند با جثه کوچکشان، بارهای سنگین تر از وزن خود را بلند کرده و حمل کنند. محققان دانشگاه استنفورد امریکا با الهام گرفتن از این موجودات خارق العاده، ربات کوچکی به نام Micro Tug را ساخته اند که قادر است باری تا ۱۸۰۰ برابر وزن خود را جابه جا کند.

اصولا دانشمندان برای پیدا کردن ایده های نو، از طبیعت و موجودات الهام می گیرند. و تا کنون محققان با الهام از موجودات زنده ربات های زیادی ساخته اند؛ ربات هایی که همانند حشرات و پرندگان پرواز میکنند، رباتهایی که مانند حشرات و حیوانات راه می روند، همانند خزندگان روی زمین میخزند، و حتی در زیر آب همانند موجودات دریایی شنا می کنند از این دسته اند.

پژوهشگران دانشگاه استنفورد با استفاده از  نیرویی که در علم شیمی به نام پیوند یا نیروی واندروالس معروف است موفق به ساخت میکرو رباتی شده اند که میتواند اشیاء را تا ۲۰۰۰ برابر وزن خود حمل کند. نیروی واندر والس همان نیرویی است که مورچه ها برای جابه جا کردن بار های سنگین، و مارمولک ها برای بالا رفتن از دیوار های شیشه ایی عمودی از آن استفاده می کند.

میکرو رباتی که 2000 برابر وزن خود بار حمل می کند - دیجی اسپارک

 در طراحی این ربات از یک بخش چسبناک قوی بر روی مجموعه ایی منعطف از شیار های ۱۰۰ میکرو متری ساخته شده از لاستیک سیلیکونی استفاده شده است، که در شرایط معمولی تنها  نوک این شیارها با سطح زمین تماس پیدا می کند؛ که این بدان معناست که ربات بدون هیچ اصطحکاکی قادر به حرکت آزادانه است. البته این میکرو ربات ها همچنین قادر به فشار دادن شیار های گوه مانند خود به سمت پایین هستند که این عمل باعث چسبیدن آنها به سطح زمین می شود.

این میکرو ربات ها برای حمل اشیا، از میان حرکت آزادانه رو به جلو، و کشیدن بار های سنگین در حالی که بطور خارق العاده ایی روی زمین چسبیده اند تغییر حالت می دهند؛ و برای این کار از بازو های محرکی که از بین این دو حالت تغییر می کنند کمک میگیرند. در نتیجه این ربات ۱۲ گرمی میتواند بار هایی تا ۱۸۰۰ برابر وزن خود، چیزی معادل ۲۱ کیلوگرم را جابه جا کند.

 محققان این پروژه امیدوارند تا این ربات ها را تا حدی پیشرفته کنند که در آینده از این ربات ها در کارخانه‌ها یا مکان‌های ساخت‌وساز برای حمل بارها استفاده شود.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه