نرم افزار

آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم

نوشته شده توسط آزاده مختاری

در بخش اول اموزش به معرفی هارد و انواع مختلف هارد پرداختیم. سپس در این قسمت به آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم می‌پردازیم.

در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

آماده‌سازی تعویض درایو

اگر هارددیسک شما سوخته است و یا به شدت ضربه خورده  است بازیابی اطلاعات آن غیر قابل ممکن است، ولی اگر نیم سوخته شده است و هنوز می‌تواند تا مدتی مورد استفاده قرار گیرد به تعمیر کار مراجعه کنید و با بلاک کردن قسمت‌های سوخته از بقیه قسمت‌های ان به طور مناسب استفاده کنید. به طور کلی دو گروه مشکل در هنگام وارد شدن ضربه ممکن است به وجود آید: صدمه به Head وارد می‌شود که بعضی مواقع قابل تعمیر می‌باشد و بعد از تعمیر، هارد دیتکت می‌کند و دسترسی به اطلاعات ممکن می‌شود و یا اینکه صدمه به Head وارد می‌شود که بعضی وقت‌ها قابل تعمیر نیست و فقط باید با یک Head مشابه خودش تعویض گردد این تعویض فقط باید در کلین روم کلاس ۱۰۰ و با ابزار تخصصی آن انجام گیرد.

توجه داشته باشید:باز کردن هارد دیسک خراب اتاقکی خاص موسوم به کلین روم کلاس ۱۰۰ و در مراکز معتبر ریکاوری هارد انجام می‌شود ولی برای این کار خودتان اقدام نکنید زیرا صدمات غیر قابل تعمیر به آن وارد خواHead شد که دیگر اطلاعات هارد با هیچ روشی قابل بازگشت نخواهند بود.

 آموزش هارد به هارد کردن

ممکن است هارد شما مشکلی پیدا نکرده باشد و فقط قصد ارتقا آن را داشته باشید بنابراین در این گونه موارد می‌توان با اتصال SSD جدید از طریق یک کابل USB اطلاعات را هارد به هارد کرد. برای این کار ابتدا پس از باز کردن مادربرد به دنبال سوکتی که هارددیسک اصلی به آن متصل است و اصولاً با نام  IDE۱ شناخته می‌شود بگردید سپس با دنبال کردن آن به دو کانکتور خواهید رسید که به طور معمول یکی از آن‌ها به عنوان رزرو استفاده می‌شود.

آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم1

آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم| دیجی اسپارک

برای آنکه مادربرد تشخیص دهد کدام درایو اولی است و کدام‌ دومی، جامپرهایی روی خود درایو وجود دارد که باید جداگانه تنظیم شود. برای اتصال هارددیسک رزرو بهتر است به توضیحات ارائه شده بر روی لیبل آن مراجعه کنید و یا به وب‌سایت شرکت سازنده آن مراجعه نمائید. پس از یافتن و متصل کردن هارد Slave به منبع تغذیه سیستم را ریست کنید. اکنون هارددیسک دوم به سیستم متصل است و از طریق نرم‌افزارهای مختلف می‌توانید آن را پارتیشن بندی کرده و سپس اطلاعات را منتقل کنید.

تهیه نسخه پشتیبان از هارد اصلی

اگر طی کردن مراحل فوق برای شما کمی پیچیده است، می‌توانید به صورت دستی از تمامی اطلاعات خود فایل پشتیبان تهیه کنید و آن را بر روی فلش یا هارد اکسترنال یا هر وسیله مورد نظر قرار دهید.

تهیه نسخه پشتیبان کامل در هنگام بروز مشکل، کامپیوتر شما را به روز اول خود بازمی‌گرداند بدون اینکه ذره‌ای از اطلاعات آن از بین رفته باشد. برای ایجاد نسخه پشتیبان کامل می‌توانید از نرم‌افزارهای مخصوص این کار و یا قابلیت پشتیبان گیری ویندوز استفاده کنید. از آنجایی که پشتیبان کامل نیاز به فضای زیادی دارد، این نرم‌افزارها پس از تهیه نسخه اولیه پشتیبان در زمان‌های بعدی تنها از فایل‌هایی که تغییر کر‌ده‌اند پشتیبان تهیه می‌کنند تا در زمان ذخیره‌سازی و فضای هارد شما صرفه‌جویی شود.

بهترین راه پشتیبان گیری اطلاعات چیست؟

سازندگان این گونه نرم‌افزارها فکر همه چیز را کرده‌اند و در حد امکان فرآیند پشتیبان گیری را ساده کرده‌اند تا کاربر معمولی هم بتواند به راحتی با آن تعامل داشته باشد. اگر قصد دارید از ابزار پشتیبان گیری ویندوز استفاده کنید می‌توانید با مراجعه به گزینه Manage space در قسمت Backup and Restore که در کنترل پنل ویندوز وجود دارد نسخه‌های پشتیبان قدیمی را پاک کرده و فضای بیشتری آزاد نمایید.

انتخاب هارد جدید

با توجه به این که دو نوع هارد وجود دارد  و انتخاب نوع هارد به میزان قیمت و ابعاد و کارایی مورد نظر بستگی دارد بنابراین بهتر است پس از باز کردن هارد معیوب آن را به فروشنده نشان دهید تا متناسب با آن پیشنهادهایی به شما ارائه کند.

آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم1

آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم| دیجی اسپارک

توجه داشته باشید که به طور معمول این قطعات در ابعاد ۳٫۵ و  ۲٫۵ اینچی تولید می‌شوند که هریک از ضخامت خاصی برخوردار هستند.

به طور معمول هارد های ۲٫۵ در سه رنج ۱۲٫۵ ، ۹٫۵ و ۷ میلی‌متری تولید می‌کنند که از مدل ۱۲٫۵ میلی‌متری بیشتری در سیستم‌های رومیزی با توجه به فضا بیشتر استفاده می‌شود. در شرایط عادی اصولاً از هارددیسک‌هایی با ضخامت ۹٫۵ استفاده می‌شود.

پس از انتخاب قطعه مورد نظر و پیش از تعویض آن  بهتر است از تمامی درایورهای سخت‌افزار دستگاه خود فایل پشتیبان تهیه کنید و آن را به یک فلش مموری منتقل نمایید تا پس از تعویض هارد و سپس نصب سیستم‌عامل جدید با مشکل مواجه نشوید. در قدم بعدی اگر از هارد قدیمی خود قصد استفاده ندارد بهتر است تمامی اطلاعات آن را فرمت نمایید و یا از نرم‌افزارهایی مثل Darik’s Boot و Nuke برای اطمینان استفاده کنید.

نصب درایور جدید

پس از طی کردن مراحل فوق و آماده ساز‌ی قطعه جایگزین، ابتدا از جدا بودن کابل برق اطمینان حاصل کنید و سپس باتری آن را خارج نمایید. پس از جدا کردن بدنه پشتی قاب دستگاه اولین قطعه‌ای که برخورد خواهید کرد هارددیسک و حافظه‌های رمی است که قابلیت ارتقا را دارا می‌باشند. به یاد داشته باشید که ممکن است قاب پشتی لپ‌تاپ شما برای باز شدن نیاز به باز کردن پیچ‌هایی داشته باشد از این رو کمی حوصله به خرج دهید.

آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم1

آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم| دیجی اسپارک

در این مرحله پیچ‌های کوچکی که مانع جابه‌جا شدن هارددیسک هستند را باز کنید وپس از انجام این کار با کمی فشار هارددیسک به عقب، آن را از سوکت های نگاه دارنده جدا کنید.

آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم1

آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم| دیجی اسپارک

سپس هارد جدید را جایگزین هارد قدیمی کنید و پس از جا زدن و گیر افتادن اسلات های متصل کننده، پیچ‌های نگه دارنده را مثل روز اول محکم نمایید.

آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم1

آموزش ارتقا و تعویض هارد لپ‌تاپ-بخش دوم| دیجی اسپارک

برای صحت از برقراری تماس می‌توانید پس از روشن کردن مجدد دستگاه به قسمت تنظیمات بایوس رفته و سپس اطلاعات هارد جدید را بررسی نمایید.

امیدوارم این آموزش توانسته باشد مورد استفاده مفید قرار بگیرد.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه